۱۳۹۴ شهریور ۶, جمعه

سیری در سخنان گوهر مراد (5)


مصاحبه ی ضیاء صدقی با
غلامحسین ساعدی
 (فروردین 1363) 
تحلیلی از
یدالله سلطانپور

بیوگرافی
ادامه


  اولین بار قبل از 28 مرداد دستگیرم کردند.
  یک بچه بودم
و من توی سازمان جوانان فرقه دمکرات کار می کردم
 که بصورت مخفی درآمده بود.

مسئول سه تا روزنامه من بودم.
یکی به اسم «فریاد»،
یکی به اسم «صعود»
و یک روزنامه سومی بود به اسم «جوانان آذربایجان»
که مسئول همه کارشان من بودم

·        شعور رهائی بخش با کمونیسم به کشور عه هورا می آید.
·        از قلمرو پرولتاریا.
·        از آلمان مارکس و انگلس و از کشور شوراهای لنین.
·        حتی بر پیشانی انقلاب مشروطه، مهر و نشان پرولتاریا ست.


·        با سرداران ر سرخی از قبیل حیدر عمو اوغلی، علی موسیو، سلطان زاده و صدها دلاور خردگرای دیگر.  
·        حزب اجتماعیون ـ عامیون (سوسیال ـ دموکراسی)  انقلابی

1
·        فرقه دموکرات آذربایجان در خطه به غایت عقب مانده تحت سیطره فئودالیسم، در آن واحد در شهر تبریز، سه روزنامه برای جوانان منتشر می کند.
·        فرقه دموکرات آذربایجان با اندیشه آمده است تا خرافه را به مصاف طلبد و از سر راه خلق بروبد.
·        حکومت فرقه یک سال طول می کشد از 21 آذر تا 21 آذر سال دیگر.
·        ولی در همین یک سال شطی از شعور علمی و  انقلابی در شریان توده خلق جاری می شود.

2
·        فرقه و فعالان فرقه تار و مار و ترور و تبعید و تخریب می شوند، بذر شعور رهائی بخش اما در ضمیر توده به بار می نشیند.
·        گوهر مراد در دامن همین فرقه تربیت می شود و در رابطه با همین دوره تربیتی آغازین و کوتاهمدت تحت تعقیب و اذیت و آزار قرار می گیرد.
·        سطح دانش نظری گوهر مراد در مقایسه با سالمندان تربیت شده در دامن فرقه به همین دلیل، بسیار نازل می ماند.

3
گاگیک آوانسیان
از اعضای عالی رتبه حزب توده

صاحب امتیاز روزنامه «صعود»
اولین آدمی است که بعد از 28 مرداد ترور می کنند،
اسمش بود
 آرمائیس آروزمانیان.
  یک ارمنی فقیری.  

·        خلق ارمنی یکی از ستم دیده ترین خلق های جهنم عه هورا بوده است.
·        ستمی عظیم از همان آغاز ورود اسلام به ایران بر دوش این اقلیت مذهبی زحمتکش و بی آزار و مظلوم سنگینی کرده است.
·        حتی تا همین چندی قبل، سقف خانه های ارامنه در شهرهای مختلف کشور همسطح کوچه و خیابان بوده است.
·        شاید یکی از دلایل عینی شرکت مملو از صداقت و صفای فرزندان این خلق در جنبش انقلابی ایران همین تبعیض و تحقیر و توهین و تخریب اجتماعی باشد.

·        ارامنه در «تفکر» اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی و بورژوائی ـ سنتی به مثابه موجودات نجس، یعنی همتراز با سگ نمودار می شدند.
·        تحت این روانشناسی اجتماعی زیستن کار آسانی نیست.

4
·        طرز تلقی اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی و بورژوائی ـ سنتی نسبت یهودیان بهتر از این شاید باشد.
·        تحقیر و تخریب اعتبار فردی و اجتماعی یهودیان به طرق دیگر و انواع دیگری صورت می گرفت.
·        این خلق مظلوم و ستمدیده و فوق العاده پیشرفته و تیزهوش نیز در جنبش انقلابی ایران بویژه در حزب توده نقش فعالی به عهده داشته است.

5
نوشتن از «بای» بسم الله تا «تای» تمة را بنده باید می نوشتم.
گزارش تهیه می کردم،
تفسیر سیاسی می نوشتم.
بچه بودم، حتی ریش و سبیل در نیامده.

·        از همین نکته می توان به دشواری امر روشنگری در آذر بایجان پی برد.
·        این بدان معنی است که وقتی فرقه شروع به کار می کند، قحط روشنفکر و روشنگر است.
·        دلیل این امر این است که علم و فن و فکر و فرهنگ از دیرباز در انحصار اقلیت مرفه جامعه، یعنی در انحصار طبقه حاکمه، اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی و بورژوازی بوده است.
·        با توجه به این نکته می توان به دشواری روشنگری توسط فرقه و حزب توده پی برد.
·        فقر فلسفه و خطاهای خطیر ناشی از همین فقر در فرقه و حزب توده، به همین دلیل است.
·        فرقه و حزب توده تحت همین شرایط نکبت بار است که حوزه های حزبی را به کلاس مبارزه با بی سوادی تبدیل می کند تا توده، قبل از هر کاری،  خواندن و نوشتن بیاموزد.
·        اگر کسی به اسناد آغازین حزب توده نظری بیندازد، به این مسئله پی خواهد برد.
·        چه بسا مسئولین و حتی کاندیدهای فرقه و حزب در پارلمان، سواد خواندن و نوشتن نداشته اند.
·        به همین دلیل است که گوهر مراد خرد سال بار روشنگری سنگینی را به دوش می کشد و ضمنا تربیت می شود و توسعه می یابد.

6
خب بنده گیر آنها افتادم و هی می زدند و فلان و اینها.
بعد از 28 مرداد هم که برای چند ماه مخفی بودم.

·        یکی از بدبختی های دربار و ساواک هم از همان آغاز همین بوده است:
·        تخریب اعضای جامعه از همان سال های آغازین رشد جسمی و روحی.
·        بازداشت و شکنجه، تهدید و تحقیر، تخریب و تعقیب نوجوانانی که «هنوز ریش در نیاورده اند.»

·        آزار کودکان مردم در هر فرمی، خیانت بمراتب عظیم تری بر منافع خلق و پیشرفت جامعه است:

الف
·        ستم وارده بر کودکان در ضمیر زلال و شفاف آنان ذخیره می شود و تا آخر عمر روح و روان آنان را به عذاب می کشد.

ب
·        تخریب جسمی و روحی و روانی کودکان آینده هر کشوری را بر باد می دهد.
·        برای اینکه آینده باید بر شانه های همین کودکان امروز حمل شود.

ت
·        ستم بر کودکان و نوجوانان فقط به خود کودکان محدود نمی ماند، بلکه همزمان مادر و پدر آنان را نشانه می گیرد و تخریب می کند.

پ
·        همه این نکات را اعضای عالی رتبه ساواک هم می دانستند و در روند شکنجه بازگو می کردند.

ث
·        ضمنا خود اعضای هیئت و طبقه حاکمه هم که بچه داشتند، به رابطه عاطفی ـ غریزی عظیم فرزند و والدین واقف بودند.

ج
·        ساواک کودکان مدرسه را چه بسا همراه با پدران شان به «اداره» وحشت «دعوت» می کرد.
·        پدران بیرون در «اداره » وحشت منتظر می ماندند تا کودکان شان «تربیت بدنی» شوند و بیرون آیند.
·        چه بسا پدران پیر که تا آخر عمر، دیگر قد راست نمی کردند.

7

·        این فاجعه در جهنم عه هورا کماکان ادامه دارد و حتی بطرز همه جانبه ای تعمیق یافته است.
·        هیئت و طبقه حاکمه جدید، نوجوانان مردم را در واحدهای رزمی و پلیسی و بسیجی و غیره وارد کرده است.

·        مراجعه کنید به خاطرات به آذین در رابطه با بازداشت خویش  و خاطرات خسرو صدری در رابطه با بازداشت سران حزب توده و از جمله پورهرمزان در اخبار روز.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر