مصاحبه ی ضیاء صدقی با
غلامحسین ساعدی
(فروردین 1363)
تحلیلی
از
یدالله سلطانپور
یدالله سلطانپور
بیوگرافی
ادامه
اولین
بار قبل از 28 مرداد دستگیرم کردند.
یک بچه بودم
یک بچه بودم
و
من توی سازمان جوانان فرقه دمکرات کار می کردم
که بصورت مخفی درآمده بود.
مسئول
سه تا روزنامه من بودم.
یکی
به اسم «فریاد»،
یکی
به اسم «صعود»
و
یک روزنامه سومی بود به اسم «جوانان آذربایجان»
که
مسئول همه کارشان من بودم
·
شعور رهائی بخش با کمونیسم به کشور
عه هورا می آید.
·
از قلمرو پرولتاریا.
·
از آلمان مارکس و انگلس و از کشور
شوراهای لنین.
·
حتی بر پیشانی انقلاب مشروطه، مهر
و نشان پرولتاریا ست.
·
با سرداران ر سرخی از قبیل حیدر
عمو اوغلی، علی موسیو، سلطان زاده و صدها دلاور خردگرای دیگر.
·
حزب اجتماعیون ـ عامیون (سوسیال ـ
دموکراسی) انقلابی
1
·
فرقه دموکرات آذربایجان در خطه به
غایت عقب مانده تحت سیطره فئودالیسم، در آن واحد در شهر تبریز، سه روزنامه برای
جوانان منتشر می کند.
·
فرقه دموکرات آذربایجان با اندیشه آمده
است تا خرافه را به مصاف طلبد و از سر راه خلق بروبد.
·
حکومت فرقه یک سال طول می کشد از
21 آذر تا 21 آذر سال دیگر.
·
ولی در همین یک سال شطی از شعور علمی
و انقلابی در شریان توده خلق جاری می شود.
2
·
فرقه و فعالان فرقه تار و مار و
ترور و تبعید و تخریب می شوند، بذر شعور رهائی بخش اما در ضمیر توده به بار می
نشیند.
·
گوهر مراد در دامن همین فرقه تربیت
می شود و در رابطه با همین دوره تربیتی آغازین و کوتاهمدت تحت تعقیب و اذیت و آزار
قرار می گیرد.
·
سطح دانش نظری گوهر مراد در مقایسه
با سالمندان تربیت شده در دامن فرقه به همین دلیل، بسیار نازل می ماند.
3
گاگیک آوانسیان
از اعضای عالی رتبه حزب توده
صاحب
امتیاز روزنامه «صعود»
اولین
آدمی است که بعد از 28 مرداد ترور می کنند،
اسمش
بود
آرمائیس آروزمانیان.
یک ارمنی فقیری.
یک ارمنی فقیری.
·
خلق ارمنی یکی از ستم دیده ترین
خلق های جهنم عه هورا بوده است.
·
ستمی عظیم از همان آغاز ورود اسلام
به ایران بر دوش این اقلیت مذهبی زحمتکش و بی آزار و مظلوم سنگینی کرده است.
·
حتی تا همین چندی قبل، سقف خانه
های ارامنه در شهرهای مختلف کشور همسطح کوچه و خیابان بوده است.
·
شاید یکی از دلایل عینی شرکت مملو
از صداقت و صفای فرزندان این خلق در جنبش انقلابی ایران همین تبعیض و تحقیر و توهین
و تخریب اجتماعی باشد.
·
ارامنه در «تفکر» اشرافیت بنده دار
و فئودال و روحانی و بورژوائی ـ سنتی به مثابه موجودات نجس، یعنی همتراز با سگ نمودار
می شدند.
·
تحت این روانشناسی اجتماعی زیستن
کار آسانی نیست.
4
·
طرز تلقی اشرافیت بنده دار و
فئودال و روحانی و بورژوائی ـ سنتی نسبت یهودیان بهتر از این شاید باشد.
·
تحقیر و تخریب اعتبار فردی و اجتماعی
یهودیان به طرق دیگر و انواع دیگری صورت می گرفت.
·
این خلق مظلوم و ستمدیده و فوق
العاده پیشرفته و تیزهوش نیز در جنبش انقلابی ایران بویژه در حزب توده نقش فعالی
به عهده داشته است.
5
نوشتن
از «بای» بسم الله تا «تای» تمة را بنده باید می نوشتم.
گزارش
تهیه می کردم،
تفسیر
سیاسی می نوشتم.
بچه
بودم، حتی ریش و سبیل در نیامده.
·
از همین نکته می توان به دشواری
امر روشنگری در آذر بایجان پی برد.
·
این بدان معنی است که وقتی فرقه
شروع به کار می کند، قحط روشنفکر و روشنگر است.
·
دلیل این امر این است که علم و فن و
فکر و فرهنگ از دیرباز در انحصار اقلیت مرفه جامعه، یعنی در انحصار طبقه حاکمه، اشرافیت
بنده دار و فئودال و روحانی و بورژوازی بوده است.
·
با توجه به این نکته می توان به
دشواری روشنگری توسط فرقه و حزب توده پی برد.
·
فقر فلسفه و خطاهای خطیر ناشی از
همین فقر در فرقه و حزب توده، به همین دلیل است.
·
فرقه و حزب توده تحت همین شرایط
نکبت بار است که حوزه های حزبی را به کلاس مبارزه با بی سوادی تبدیل می کند تا
توده، قبل از هر کاری، خواندن و نوشتن
بیاموزد.
·
اگر کسی به اسناد آغازین حزب توده
نظری بیندازد، به این مسئله پی خواهد برد.
·
چه بسا مسئولین و حتی کاندیدهای
فرقه و حزب در پارلمان، سواد خواندن و نوشتن نداشته اند.
·
به همین دلیل است که گوهر مراد خرد
سال بار روشنگری سنگینی را به دوش می کشد و ضمنا تربیت می شود و توسعه می یابد.
6
خب
بنده گیر آنها افتادم و هی می زدند و فلان و اینها.
بعد
از 28 مرداد هم که برای چند ماه مخفی بودم.
·
یکی از بدبختی های دربار و ساواک
هم از همان آغاز همین بوده است:
·
تخریب اعضای جامعه از همان سال های
آغازین رشد جسمی و روحی.
·
بازداشت و شکنجه، تهدید و تحقیر،
تخریب و تعقیب نوجوانانی که «هنوز ریش در نیاورده اند.»
·
آزار کودکان مردم در هر فرمی، خیانت
بمراتب عظیم تری بر منافع خلق و پیشرفت جامعه است:
الف
·
ستم وارده بر کودکان در ضمیر زلال
و شفاف آنان ذخیره می شود و تا آخر عمر روح و روان آنان را به عذاب می کشد.
ب
·
تخریب جسمی و روحی و روانی کودکان آینده
هر کشوری را بر باد می دهد.
·
برای اینکه آینده باید بر شانه های
همین کودکان امروز حمل شود.
ت
·
ستم بر کودکان و نوجوانان فقط به
خود کودکان محدود نمی ماند، بلکه همزمان مادر و پدر آنان را نشانه می گیرد و تخریب
می کند.
پ
·
همه این نکات را اعضای عالی رتبه
ساواک هم می دانستند و در روند شکنجه بازگو می کردند.
ث
·
ضمنا خود اعضای هیئت و طبقه حاکمه هم
که بچه داشتند، به رابطه عاطفی ـ غریزی عظیم فرزند و والدین واقف بودند.
ج
·
ساواک کودکان مدرسه را چه بسا همراه
با پدران شان به «اداره» وحشت «دعوت» می کرد.
·
پدران بیرون در «اداره » وحشت منتظر
می ماندند تا کودکان شان «تربیت بدنی» شوند و بیرون آیند.
·
چه بسا پدران پیر که تا آخر عمر، دیگر
قد راست نمی کردند.
7
·
این فاجعه در جهنم عه هورا کماکان ادامه
دارد و حتی بطرز همه جانبه ای تعمیق یافته است.
·
هیئت و طبقه حاکمه جدید، نوجوانان
مردم را در واحدهای رزمی و پلیسی و بسیجی و غیره وارد کرده است.
·
مراجعه کنید به خاطرات به آذین در
رابطه با بازداشت خویش و خاطرات خسرو صدری
در رابطه با بازداشت سران حزب توده و از جمله پورهرمزان در اخبار روز.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر