۱۳۹۴ مرداد ۲۶, دوشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (313)


پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم 
برگردان شین میم شین

پیشکش
 به 

 امیر نیک آیین 

84
·        این موضعگیری مانع مخالفت با جامعه بورژوائی موجود نمی شود، ولی هر تحلیل راسیونال (عقلی) از علل و شرایط بحران سرمایه داری را امکان ناپذیر می سازد.    

85
·        انتقاد از قانون جهان بورژوائی به معنی انتقاد از خود بورژوائی نیست.
·        بلکه به افت و خیز میان طرز تفکر ها و نتایج زیر منجر می شود:

الف
·        طرز تفکر ایراسیونالیستی (خردستیز)

·        مراجعه کنید به ایراسیونالیسم (خردستیزی)  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری    

ب
·        طرز تفکر فلسفه حیاتی

·        مراجعه کنید به فلسفه حیات در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

ت
·        طرز تفکر متافیزیکی ـ پوزیتیویستی

·        اینها همه از برنامه اسلوبی مثلا محفل وین حتی فرسنگ ها فاصله دارند.

پ
·        به حذف نوع راسیونالیته فلسفه بورژوائی  

ث
·        به نبرد علنی و رسمی بر ضد دیالک تیک ماتریالیستی

86
 آرنولد گلن (1904 ـ 1976) 
جامعه شناس و فیلسوف آلمانی
نماینده آنتروپولوژی فلسفی
همراه با هلموت پلسنر و ماکس شلر
حریف آدورنو از موضع محافظه کاری
از طرفداران سینه چاک فاشیسم

·        هیچ اثری در آن زمان به روشنی آثار ارنولد گلن سند بحران شعوری بورژوائی، عجز از هر طرح سیستماتیک واقعیت و پرهیز از واقعیت و یا انتقاد ارتجاعی از واقعیت را نمودار نمی سازد.
·        (مراجعه کنید به  آثار ورنر روگه مر، تحت عنوان «آنتروپولوژی فلسفی و بحران دوران. بررسی هائی در رابطه با بحران عمومی سرمایه داری و بنیانگزاری آنتروپولوژی فلسفه در مثال آرنولد گلن»، 1979)

 ورنر روگه مر (1941)
نویسنده، مؤلف و فیلسوف آلمانی
آثار:
روانکاوی روزنامه بیلد (1968)
آنتروپولوژی فلسفی و بحران دوران (1979)
تکنیک جدید (1985)
ژاندارم مریض جهانی (1986)
اقتصادهای عاری از فساد؟ (1996)
سوئیس مرکز جنایات اقتصادی بین المللی (1999)
فقیر و غنی (2004)
مشاور (2004)
بانکدار (2006)
خصوصی سازی در آلمان (2008)
هجوم ملخ ها به عرصه همگانی (2011)

87
·        اثر منتشره از آرنولد گلن در سال 1931، تحت عنوان «روح واقعی و غیر واقعی» بظاهر شعار (فرمول) فلسفه ترانسندنتال (ماورای تجربی) را مطرح می سازد.
·        ولی عملا به نتیجه گیری های مغایر با فلسفه ترانسندنتال کلاسیک می رسد.      

الف
·        از دید گلن، «عمل ترانسندنتال فعلیت بی چون و چرای غیر قابل وصفی کسب کرده است، بی آنکه با مقاومتی درونی و یا برونی مواجه شود.
·        این به معنی پایان مادیت چیزها ست.»
·         (آرنولد گلن «روح واقعی و غیر واقعی. بررسی در اسلوب فنومنولوژی مطلق»، 1931، ص 176)  

ب
·        زر ورق منفی را اخیرا علوم راسیونال و «ماتریالیست ها، داروینیست ها و نئوهگلیانیست ها» تشکیل می دهند.
·        (همانجا، ص 29)    

ت
·        پس از به اصطلاح، قبضه قدرت توسط فاشیسم، آرنولد گلن در رابطه ایده ئولوژیکی و نهادین مستقیم با فاشیسم در سال 1935، با اثری تحت عنوان «ایدئالیسم و تئوری عمل انسانی»، تشکیل طرح جهان بینانه «انسان نوین» را به عنوان آماجی قلمداد می کند که از «فلسفه اولین» انتظار می رود:
·        این فلسفه «علم واحد رهنما ست که ما آن را آنتروپولوژی فلسفی نامگذاری می کنیم.»
·        (آرنولد گلن، «ایدئالیسم و تئوری عمل انسانی.»
·        مجله فلسفه فرهنگی آلمانی، شماره 1، 1935
·        «تئوری و آزادی اراده و آثار فلسفی آغازین»، ص 272 )   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر