مارتین
فونتیوس (1934)
عالم
ادبیات آلمانی
رومانیست
تز
دکترا: ولتر
از
اساتید دانشگاه لایپزیگ
متخصص
استه تیک
استاد
دانشگاه و رئیس مرکزپژوهشی روشنگری اروپا
متخصص
آثار ولتر، روشنگری فرانسه و آلمان
مؤلف
دایرة المعارف 6 جلدی
«مفاهیم
بنیادی استه تیک»
پروفسور دکتر مارتین فونتیوس
برگردان
شین میم شین
·
دئیسم، جریان مذهبی ـ فلسفی
ئی در روشنگری انگلیس، فرانسه و آلمان
بوده است.
1
·
دئیسم، بمثابه پاسخی به کشمکش های طبقاتی در قرن
شانزدهم و هفدهم بوده که در زیر پرچم دین و یا مذهب صورت می گرفت.
2
·
دئیسم، ایده ی دین و یا مذهب طبیعی و یا طبیعتمذهب
مبتنی بر عقل و مبتنی بر جنبه های مثبت همه مذاهب و ادیان را توسعه می دهد و ضمنا تعالیم مسیحیت و تاریخ آن را به تیغ انتقاد
سیستماتیک می سپارد.
3
·
تنش درونی تفکر دئیستی از تضاد ناآگاهانه میان موضع حقوقی ـ طبیعی آغازین آن و نطفه های نگرش تاریخی آن نشئت می گرفت، که دئیسم به عنوان وظیفه ای برای توضیح رابطه تاریخی دین و یا مذهب طبیعی و مسیحیت برای خود تعیین کرده بود.
4
·
تأثیر دئیسم
در قرن هجدهم میلادی غول آسا بوده است و اکثریت روشنگران،
دئیست بوده اند.
بخش اول
نام دئیست
·
نام دئیست
در قرن شانزدهم، احتمالا برای نامیدن طرفداران سوسی
نیاریسم و یا مکتب ضد تثلیث بکار می رفت که از (اب
و ام و روح القدس) تنها اب را بمثابه خدا
قبول داشتند.
1
·
واژه «دئیست»
را در ادبیات مدرن برای اولین بار چارلز بلونت
(1659 ـ 1693 میلادی) در مورد خودش بکار برد.
2
·
معانی مترادف با دئیست، به شرح زیر
بوده اند:
الف
·
«آزاد اندیش»، که به کسانی اطلاق می شد
که جسارت تفکر آزاد علیه اوتوریته کلیسا را
داشتند.
ب
·
«ناتورالیست»،
که در مورد کسانی بکار می رفت، که با اعتقاد به ماوراء
الطبیعه و وحی مخالف بودند.
ت
·
طرفداران مذهب
طبیعی.
3
·
منشاء تاریخی دئیسم
حاکی از فرقه ای مسیحی است که علیرغم داشتن برچسب انتقاد از مذهب، دارای اعتقادات
مذهبی راستین بوده و بارها در صدد تشکیل همبود مذهبی
دئیستی برآمده، ولی ناکام مانده است.
·
(تولاند، ولتر، روبسپیر)
4
·
میراث معنوی دئیسم را هگل، در اثر خود تحت عنوان «دین
و یا مذهب شنلسی آلمانی قرن نوزدهم میلادی»
بارآور می سازد.
5
·
هگل در این اثر خود، همه جا از مسائلی آغاز به بحث می کند
که دئیست ها مطرح کرده اند.
6
برونو باوئر (1809 ـ 1882)
تئولوگ، منتقد انجیل، فیلسوف و تاریخدان
·
مهمترین نمایندگان دئیسم عبارت
بودند از هگلیانیست های جوان (اشتراوس، برونو باوئر) و بنیانگذار مکتب توبینگر (کریستیان باوئر)،
که ماتریالیسم تاریخی در چالش با نظرات
آنان ـ آن سان که فرانتس مرینگ خاطر نشان می شود
ـ به حل مسئله پیدایش مسیحیت نایل می آید.
7
داوید فریدریش اشتراوس (1808 ـ 1874)
نویسنده، فیلسوف و تئولوگ
·
از اواخر قرن نوزدهم، با کاهش نفوذ تفکر اروپا محور و با رشد تفکر ماتریالیستی که پیدایش
تفکر مذهبی از موضوعات مهم آن بوده، جذابیت علمی دئیسم رو
به افول می رود.
8
ارنست
ترولچ (1865 ـ 1923)
تئولوگ،
فرهنگفیلسوف، سیاستمدار لیبرال
آثار:
آته
ئیسم، تئولوژی، مسیحیت (2000)
لوتر
و جهان مدرن (2000)
متد
تاریخی و دگماتیکی در تئولوژی (1898)
تاریخگرائی (هیستوریسم)
و مسائل آن (1922)
تاریخگرائی (هیستوریسم)
و غلبه بر آن (1924)
·
بررسی کلی ارنست ترولچ جوان
در سال 1892 میلادی راجع به دئیسم هنوز هم اعتبار
خود را حفظ کرده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر