پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور
برگردان شین
میم شین
1
قرون
وسطی
·
این نظریه که دین و یا مذهب وسیله عوامفریبی کشیشان است، در اواخر قرون وسطی رواج وسیع پیدا می کند.
·
ولی یکجانبگی
و بی کفایتی این نظریه در این است که آن قادر به توضیح این واقعیت امر نبود
که چرا عوامفریبی ئی از این دست، توانسته هزاران سال ادامه یابد.
2
توماس
هوبس
توماس هوبس (1588 ـ 1679)
فیلسوف،
ریاضی دان
اهل بریتانیا
تدوین کننده ی بزرگ «تئوری دولت»
در عصر جدید
آغازین
کتاب معروف او
«هیولا» نام دارد
·
هوبس اولین کسی بود که به حل
این مسئله نزدیک می شود.
·
بنظر او انسان ها به سبب نادانی
نسبت به علل خوشبختی ها و بدبختی هائی که در زندگی روزمره مواجه می شوند، به وجود قوه نامرئی مؤثری
ایمان می آورند و فکر می کنند که آن تعیین کننده ی سرنوشت آنها ست.
فویرباخ
لودویگ
فویرباخ (1775 ـ 1833)
از
کلمات قصار او:
اخلاق حقیقی
«سعادتمندی من را بدون سعادتمندی تو برسمیت نمی شناسد.»
راه برقراری
هارمونی (هماهنگی) میان تکلیف و سعادت،
یعنی راه انطباق منافع فردی (من) با منافع
دیگران (تو)،
در «عشق به توده» است!
·
فویرباخ در
کشف ماهیت مذهب، خدمت مهمی ادا می کند.
·
او نشان می دهد که انسان با پرستش خدا، به پرستش
ماهیت انسانی خویش می پردازد و خدا انعکاس
برگشتی مذهبی و تخیلی انسان زمینی در ضمیر
انسانی است.
·
·
مراجعه کنید به بیگانگی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری مراجعه کنید.
4
مارکس
و انگلس
·
مارکس و انگلس، برای اولین بار به علت ازخودبیگانگی مذهبی و لذا به ریشه های واقعی
دین و یا مذهب در جامعه طبقاتی پی می
برند.
1
·
آنها ثابت می کنند که شالوده ازخودبیگانگی مذهبی انسان، در بیگانگی واقعی او نسبت
به ماهیت خویش نهفته است.
2
·
بیگانگی واقعی انسان نسبت به ماهیت خویش، نتیجه ی یوغ
استثمار بر گرده او ست.
3
·
تا زمانی که انسان زیر یوغ استثمار سرکوب و تحقیر و خوار و ذلیل می شود،
قادر به توسعه کیفیت های انسانی خویش نخواهد
بود و تسلی خاطر، آزادی و وجهه انسانی خود را
ـ به ناچار ـ در دین و یا مذهب خواهد جست و ماهیت
انسانی خود را بطور تخیلی در خدا تحقق
خواهد بخشید.
4
·
در جامعه طبقاتی، عمیق ترین ریشه
های دین و یا مذهب را باید در عوامل زیر جست:
الف
·
در اشتیاق توده های تحت استثمار و
ستم به زندگی شایسته انسانی
ب
·
در عجز آنها در مبارزه بر ضد
استثمارگران.
ت
·
در شکست کلیه تلاش های برده ها،
رعایا و همچنین پرولتاریای جوان در راه رهائی از یوغ استثمار و ستم.
پ
·
در عجز توده ها در
مقابل تغییرات نامرئی زندگی، بویژه در مقابل قوای
اجتماعی که در نظام سرمایه داری بطور کورکورانه عمل می کنند و ساعت
به ساعت و روز به روز تخم وحشت از خانه خرابی و ذلت در دل
پرولتاریا و خرده مالکان می افشانند و عدم تأمین اجتماعی، بیکاری، بحران ها و جنگ
های فاجعه بار وحشت انگیز به راه می اندازند.
ث
·
از این رو مارکس دین و یا مذهب را نیز «تریاک توده ها» می نامد.
·
(کلیات مارکس و انگلس، جلد 1، ص 378)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر