۱۳۹۴ مرداد ۲۳, جمعه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (310)

پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم  
برگردان شین میم شین

پیشکش
به 
 امیر نیک آیین   

بخش هشتم 
پایان ماتریالیسم فلسفی در ایراسیونالیسم فلسفی بورژوائی
و اثبات  ضد ایراسیونالیستی ماتریالیسم اسلوبی توسط علمتئوری
ادامه



 اوتو نویرات (1882 ـ 1945) 
فیلسوف و اقتصاددان
از اعضای محفل وین

63
·        ضمنا لازم به قدر دانی است که در اثر زحمات اوتو نویرات، خدمات زیر جامه عمل پوشیده اند:  

الف

·        ترجمه عملی ـ اجتماعی و سیاسی طرح نظری ماتریالیستی تقلیل یافته به طرح متدئولوژیکی ماتریالیسم قرن بیستم محفل وین به مثابه عنصر علم بورژوائی، برای آخرین بار به غلبه بر حد و مرز معروف تئوری شناخت همت گماشته است.  



ب

·        برای دعاوی مبتنی بر شناخت عقلی و عمل عقلی میراث مترقی بورژوائی را آگاهانه به خاطر آورده و بدان اعتبار بخشیده است.



ت

·        در مقابل ایراسیونالیسم (خردستیزی)  خادم شالوده جهان بینی فاشیسم (اگرچه در نتیجه نهائی اش، بی ثمر) مقاومت به خرج داده شده است.



·        مراجعه کنید به ایراسیونالیسم (خردستیزی)، فاشیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

64
·        اکثریت قریب به اتفاق فلاسفه بورژوائی آن زمان در مقابل پره فاشیسم و فاشیسم کمترین مقاومت مصممانه به خرج نداده اند.

65
·        در آلمان انتقاد ضد دموکراتیکی تفکر طرفدار نظام حاکم، افکار به اصطلاح «انقلاب کنسرواتیو» (انقلاب ضد انقلابی)، انتقاد از تمدن، فن و فرهنگ بر ضد انقلاب نوامبر، با ایدئالیسم جهان بینانه مهاجم ترکیب شده و به خدمت تشکیل کیفیت بلحاظ طرح، جدیدی از ایده ئولوژی بورژوائی در آمده است.

66
·        اختلاف نظر میان جریانات ایراسیونالیستی نمی توانند این حقیقت امر را پرده پوشی کنند که همرأیی ها و همنظری های اساسی در فلسفه و علم، نزدیکی دم افزون به فاشیسم را امکان پذیر ساخته است.  

67
·        قبل از اینکه فاشیسم بلحاظ سیاسی وسایل نهادین یکسان سازی را به کار اندازد، بخش های وسیع تئوری سازی یکسان شده بودند.
·        با ذکر مثال های انگشت شماری به عنوان مشتی نمونه خرواری، می توان این حقیقت امر را اثبات کرد.  

68
·        کج و کوله کردن ایدئالیسم و تبدیل آن به موضعگیری اخلاقی خلق، که حتی پس از سال 1914 تدارک دیده شده بود، پس از انقلاب پرولتری نوامبر (1918) احکام آلمانی ـ ملی، رومانتیکی ـ ارگانولوژیکی (مبتنی بر ارگان شناسی)  و پیشا فاشیستی بر ضد «ماتریالیسم» را در خود جذب می کند.

·        تبیین این پدیده را می توان در اثر هانس لایزه گانگ تحت عنوان «مذهب در مبارزه جهان بینانه عصر حاضر» (1922) به وضوح دید:
·         «سوسیالیسم و کاپیتالیسم» هر دو «شالوده ماتریالیستی دارند» و ماتریالیسم ناتورالیستی و ماتریالیسم تاریخی «ماهیتا با روح آلمانی بیگانه اند» و برای «عمق احساسات آلمانی بی معنی اند.»    
·        (هانس لایزه گانگ، «مذهب در مبارزه جهان بینانه عصر حاضر» (1922)، ص 27)

69
·        تحریف ایده ئولوژیکی سنت ایدئالیسم کلاسیک بورژوائی و فونکسیون ضد انقلابی تبلیغاتی، دموکراسی ستیز، ضد هومانیستی و راسیستی نقد ماتریالیسم، قبل از قبضه قدرت توسط فاشیسم صورت گرفته بود.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر