۱۳۹۳ آذر ۲۸, جمعه

حسگرائی (سنسوئالیسم) (4) (بخش آخر)


پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور مانفرد اشتارکه
برگردان شین میم شین
 پ
درجه صحت ادراکات حسی

1
 پروتاگوراس (490 ـ 411)

·        پروتاگوراس به این دلیل که ادراک از حرکت شیئ ادراک شونده و عضو و یا ارگان ادراک کننده حاصل می آید، به این نتیجه می رسد که ادراک نه از این نشئت می گیرد و نه از آن.
·        بلکه یک پدیده صرفا سوبژکتیف (ذهنی) است.

·        بنظر او در لحظه ادراک، در چیز مورد نظر، محتوای ادراکی ئی پا به عرصه وجود می نهد.
·        محتوای ادراکی ئی که ما به وجودش پی می بریم، ولی نه به وجود چیز درخود.
·        (پروتوگوراس، «آموزش راجع به سوبژکتیویته ادراک حسی»)

2
 دموکریت (460 ـ 371 ق. م.)  
فیلسوف ماتریالیست یونان باستان
از فلاسفه پیشاسقراطی
شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف فلسفه طبیعت
نماینده ماتریالیسم اتمیستی
او کل طبیعت را متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.
شعار اصلی او:
چیزها فقط به ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخ اند.
در واقع فقط اتم ها در فضای خالی وجود دارند و لاغیر!

·        دموکریت نه همه خواص ادراک شونده چیزها را، بلکه فقط رنگ، صدا و مزه را نسبی و ثانوی قلمداد می کند.
·        او اما برعکس، تعین های مکانیکی از قبیل هیئت (فرم)، بزرگی، سفتی (سختی)، چگالی مندی و خنثائی را عینی می داند.

3
 جان لاک (1632 ـ 1704)
فیلسوف انگلیسی
نماینده اصلی امپیریسم (تجربه گرائی)
از شخصیت های برجسته روشنگری انگلیس
از تئوریسین های قرارداد اجتماعی
اعلامیه استقلال آمریکا، قانون اساسی آمریکا و انقلاب فرانسه تحت تأثیر فلسفه سیاسی او بوده اند.
جان لاک در نظریه خود راجع به بود (ماهیت) چیزها میان ایدئالیسم و ماتریالیسم در نوسان بود.
جان لاک در نظریه  خود راجع به امکان شناخت بود (ماهیت) راستین چیزها به ندانمگرائی (اگنوستیسیسم) گرایش داشت.

·        جان لاک خواصی را که به خود جسم تعلق دارند، اولیه می داند و خواصی را که تنها در اثر تأثیرشان بر حواس انسانی پدید می آیند، ثانوی قلمداد می کند.

·        وجه مشترک همه این نگرش ها این است که آنها ادراکات را کم و بیش بمثابه تصاویر اشیاء، یعنی حقیقی تلقی می کنند.

4
نومینالیسم

·        جریانات نومینالستی اما برعکس، ادراکات را تنها بمثابه علائمی راجع به چیزهای خارجی تلقی می کنند که به روح عرضه می شود و آنها را بمثابه حالات روحی ارزیابی می کنند.
·        از دید نومینالیسم، این جریانات اصلا نمی توانند محتوای حقیقت شناخت حسی را در رابطه با جهان خارج به سنجش کشند.
·        از این رو مجبورند که یکی از دو راه زیر را انتخاب کنند:

الف
·        یا به معیار عقلی حقیقت توسل جویند.

ب

·        و یا شناخت حسی بطور کلی را به مثابه خطا، محکوم کنند و به وحی الهی پناه برند.

5
کوندیلا و هیوم

·        معیار عقلی حقیقت را کوندیلا و هیوم در منطق موجود میان روابط محتوائی علائم واژگانی می دانند.
·        هیوم قوت و شادابی تأثیرات را بمثابه معیار حقیقت علائم ادراکی قلمداد می کند، اندیشه ای که او از اپیکوریست ها به عاریه گرفته است.

6
استوئیسم

·        بنظر استوئیست ها حقیقت هر آن چیزی است که مورد تأیید عموم مردم باشد:
·        نظر عامه
7
آرنوبیوس
کشیش (450 میلادی)

·        در تعالیم آرنوبیوس شناخت حسی قادر به نیل به حقیقت نیست.
·        بنظر او، وجود انسانی تنها دارای شناخت حسی است.
·        بنابرین، انسان تنها بکمک وحی ماورای طبیعی می تواند به حقیقت دست یابد.
·        حسگرائی در تعالیم آرنوبیوس برای اولین بار جهت اثبات ارتودوکسی ماورای طبیعی به خدمت گرفته می شود.

8
جان لاک

·        حسگرائی جان لاک سیمای فلسفی روشنگری فرانسه را تعیین می کند و بویژه مبانی متدی را دراختیار ماتریالیسم روشنگری فرانسه قرار می دهد.

9
کوندیلا

·        کوندیلا ـ شاگرد بلاواسطه جان لاک ـ با توضیح تفکر بر مبنای حسگرائی پیگیر، تئوری شناخت پایه مندی را در اختیار ماتریالیست های فرانسه قرار می دهد.
·        کوندیلا به قول مارکس، «ثابت می کند که نه فقط روح، بلکه همچنین حواس، نه فقط هنر ایده سازی، بلکه همچنین هنر احساس حسی، از دانش مبتنی بر تجربه و عادت ناشی می شوند.
·        و لذا کل توسعه انسانی به تربیت و شرایط خارجی وابسته است.»

10
لامتری

·        لامتری تحت تأثیر کوندیلا بوده که اهمیت تربیت را برای توسعه معنوی مورد تأکید قرار می دهد.

11
 کلود آدرین هلوه تیوس (1715 ـ 1771) 
فیلسوف ماتریالیست

·        هلوه تیوس این اندیشه را که تربیت، یعنی مجموعه مناسبات زندگی، بیدار کننده و تشکیل دهنده روح است، بطور تعیین کننده بر جامعه پیاده می کند و بدین طریق حسگرائی را درجهت توسعه سوسیالیسم اوتوپیکی سوق می دهد.

12
ماتریالیسم دیالک تیکی

·        در تئوری شناخت ماتریالیسم دیالک تیکی گشتاورهای مثبت   حسگرائی حفظ می شوند، ولی حسگرائی بمثابه نقطه نظر معرفتی ـ نظری نفی می شود.

·        مراجعه کنید به امپیریسم (تجربه گرائی)  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر