پروفسور
هوبرت هورست من
برگردان شین
میم شین
·
حسی و عقلی به فرم های انعکاس معنوی واقعیت عینی اطلاق
می شود که بر بنیان های عصبی پویای مختلف پدید می آیند، ولی با یکدیگر در پیوند
قرار دارند.
·
حسی وعقلی در روند شناخت و پژوهش علمی، وحدتی را با هم تشکیل
می دهند.
·
حسی پیش شرط ضرور، ولی نا کافی برای عقلی است.
·
عقلی هم ـ به نوبه خود ـ بر حسی تأثیر متقابل می گذارد و
به طرز معینی آن را تحت نفوذ خود قرار می دهد.
I
حسی
(احساس و ادراک)
·
حسی بر بنیان عصبی ـ پویای سیستم علامتی اولیه تشکیل می یابد.
·
مراجعه کنید به سیستم علامتی اولیه
در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
1
·
منشاء حسی عبارت است از روندهای عصبی ـ فیزیولوژیکی.
2
·
روندهای عصبی ـ فیزیولوژیکی با دریافت تحریکات مناسب
توسط گیرنده های (رسپتورهای) عصبی انسانی و با تبدیل این تحریکات به علائم خاص
سیستم خود آغاز می شوند.
3
·
این علائم دریافت شده از کانال های (مجاری) عصبی حسی به
مراکز حسی مغز منتقل می شوند و آنجا سلسله ای از بازتاب های (رفلکس های) بغرنج
تشکیل می یابند که همزمان حاوی اجزای معنوی (روحی) اند و به احساس و ادراک منجر می شوند.
4
·
احساس و ادراک فرم های خودویژه انعکاس معنوی ـ حسی اند و
توالی زمانی تحریکات بنا بر الگوی فعالیت مکانی ـ زمانی دچار تحول می شود.
·
(احساس (حسی) را نباید با عاطفه عوضی گرفت.
·
عاطفه خود مفهوم مستقلی است که جداگانه مورد بحث قرار خواهد
گرفت:
·
مراجعه کنید به عاطفه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری )
5
·
احساس از خواص منفرد
اوبژکت های تحریک کننده عکس برداری می کند، یعنی تصویر منفرد بر می دارد و عمدتا
با پارامترهای زیرین مشخص می شود:
الف
·
با شدت تحریک
ب
·
با کیفیت تحریک
ت
·
با عمر و یا مدت زمان تحریک
پ
·
با انتظام مکانی تحریک
II
ادراک
·
ادراک از اوبژکت مورد شناسائی تصویر
کلی بر می دارد.
·
علائم خاص ادراک به شرح زیرند:
الف
·
کلی بودن ادراک
ب
·
ساختارمند بودن ادراک
ت
·
ادراک بر بنیان کردوکار مشترک چندین تحلیلگر
(آنالیزاتور) پدید می آید که توأمان سیستم عملکردی (فونکسیونال) واحدی را تشکیل می دهند و در این سیستم یکی از
تحلیلگرها نقش رهبری را به عهده می گیرد.
1
·
احساس و ادراک بمثابه حسی وابستگی مستقیم به اوبژکت
مربوطه دارند.
2
·
با هر احساس و یا ادراک یک قرینه متناسب با آن وجود دارد
که بر اعضای حسی تأثیر می گذارد.
3
·
قرینه یعنی خاصیتی قابل ادراک بوسیله گیرنده ها (بینائی،
شنوائی، لامسه و ...) و یا مجموعه ای از این خواص که موضوع شناخت اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر