۱۳۹۳ مهر ۱۹, شنبه

سیری در جهان بینی هاتف رحمانی (4)

اثری از مجید افسر
«شوربختی» عاشقانه
هاتف رحمانی
سرچشمه:
نوید نو
تحلیلی از  یدالله سلطان پور   
  
توده ای شدن تلاشی برای عبور از خویش برای پیوستن به شط بارور خرد جمعی 
در چارچوب سازمانی رزمنده است

·         در بخش پیشین، گفته شد که حزب را می توان بسط و تعمیم دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ  سیستم به شکل دیالک تیک عضو ـ ایکس ـ سازمان تلقی کرد:
·        ایکسی که به مثابه ساختار نقش تعیین کننده به عهده دارد.
·        ایکسی که اعضا (عناصر) را بطرز سیستماتیک به هم جوش می زند و سیستم زنده، پویا، روینده و بالنده ای را پدید می آورد.

1
توده ای شدن تلاشی برای عبور از خویش برای پیوستن به شط بارور خرد جمعی
 در چارچوب سازمانی رزمنده است

·        حریف هم در همین حکم خویش بی آنکه خود متوجه باشد، همین دیالک تیک سه عضوی عنصر ـ ساختار ـ سیستم را به شکل دیالک تیک توده ای ـ عبور از خویش ـ سازمان بسط و تعمیم داده است.
·        از آنجا که در این دیالک تیک نقش تعیین کننده از آن ساختار است، حریف هم نقش تعیین کننده را عملا ـ یعنی بی آنکه خود متوجه باشد ـ  از آن «عبور از خویش»  دانسته است.    

2
توده ای شدن تلاشی برای عبور از خویش برای پیوستن به شط بارور خرد جمعی 
در چارچوب سازمانی رزمنده است

·        اینکه حریف در این حکم، مفهوم ساختار را با عبور از خویش پر کرده، ابتکار خود او نیست.
·        حزب توده از دیرباز بر همین خط رانده است و شکست خورده است.
·        این آلترناتیو حریف برای مفهوم ساختار، تازگی ندارد.
·        ریشه این آلترناتیو به احتمال قوی در استالینیسم است.
·        مفهوم و شعار «عبور از خویش»  نه پدیده ای ملی، بلکه بین المللی است.
·        یعنی فقط خاص حزب توده نیست.

3
·        در هر صورت اگر کسی اثر جوانشیر تحت عنوان «حماسه داد» را بدقت بخواند و یا با کادرهای مؤمن حزب توده آشنا باشد و یا نشریه هر از گاهی موسوم به «به سوی حزب» را خوانده باشد، به این آلترناتیو حریف برای مفهوم ساختار برخواهد خورد.
·        از اسامی مستعار سران حزب هم می توان به این آلترناتیو برای ساختار پی برد:
·        مثلا در اسم مستعار «شیر جوان» به زبان آذری «جوانشیر» همین مفهوم «عبور از خویش»  تبیین یافته است.   

4
·        این آلترناتیو بویژه پس از سرکوب رادیکال حزب توده از سوی ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی در سازمان تحت رهبری خاوری برجستگی و تعیین کنندگی هر چه بیشتری کسب کرده است.
·        یکی از تفاوت های اصلی سازمان موسوم به نامه مردم با بقیه مدعیان  نمایندگی حزب توده در همین آلترناتیو است.
·        وقتی حریف صفت «رزمنده» را برای سازمان مورد نظر خویش بکار می برد، همین مفهوم «عبور از خویش»  را در مد نظر دارد.

5
·        به عنوان مثال در عکس های تبلیغاتی حزب توده نامه مردم در کنار عکس ارانی، عکس مهرگان و روزبه قرار می گیرد.
·        حتی عکس طبری هم که در این بخش از حزب توده همچنان مورد ستایش قرار دارد، ظاهر نمی شود.
·        برای اینکه طبری از «خویش عبور نکرده است.»  
·        هم در مرثیه سایه در سوگ احسان طبری و هم در مصابه های مریم فیروز و هم در اشعار ژاله اصفهانی همین مفهوم «عبور از خویش» علنا و صریحا تبیین می یابد.

·        به همین دلیل، بنظر حریفی، حزب توده نه حزب مارکسیستی ـ لنینیستی، بلکه حزبی هیروئیستی بوده و سازمان نامه مردم همچنان و هنوز هیروئیستی است.
·        محتوای شعار «عبور از خویش»، چیزی جز هیروئیسم نیست.

6
توده ای شدن تلاشی برای عبور از خویش برای پیوستن به شط بارور خرد جمعی 
در چارچوب سازمانی رزمنده است

·        بی دلیل نیست که هسته اصلی سازمان فدائیان خلق (با پایگاه طبقاتی متعلق به طبقات اجتماعی واپسین) ریشه در حزب توده   داشته است و پس از پیروزی ضد انقلاب فئودالی ـ فوندامنتالیستی به دامن حزب توده کم و بیش برگشته است.
·        وقتی سعید سلطان پور در شعر بلندی از «خسرو خوبان» یاد می کند، منظورش نه خسرو روزبه مارکسیست ـ لنینیست و تا تک تک سلول های خویش، توده ای، بلکه خسرو روزبه هیرو (قهرمان و یا پهلوان و یا به قول حریف، عابر از خویش) است.
·        وقتی احمد شاملو در مدح ارانی و یا سیامک و کیوان و روزبه و وارطان مدیحه می سراید، نه نمایندگان جان بر کف توده پا برهنه را، بلکه پهلوانان و قهرمانان نیهلیست «عابر از خویش» را در مد نظر دارد.

7
·        ایکس اما چیست که نقش تعیین کننده در دیالک تیک عضو ـ ایکس ـ حزب از آن  آن است؟  

·     ایکس را انقلابیون انقلابات بزرگ بورژوائی احتمالا دایرة المعارف تلقی کرده اند و به رشته تحریر کشیده اند:   

الف
پل هنری تیری د هولباخ (1723 ـ 1789)
از متفکران رادیکال قرن هجدهم و از همکاران دید رو و دآلمبر
و از مؤلفین دایرة المعارف (35 جلدی)
 
·        دایرة المعارف (35 جلدی) ماتریالیست های فرانسه  

ب
اثری از مجید افسر
گئورگ ویلهلم فریدریش هگل (1770 ـ1831) 
آثار هگل به 14 بخش طبقه بندی می شود:
آثار آغازین (جوانی)
آثار انتقادی ینا
طرح های سیستمی ینا
فنومنولوژی روح
منطق (کوچک و بزرگ)
فلسفه طبیعت
روح سوبژکتیف
روح اوبژکتیف (خطوط اصلی فلسفه حقوق)
فلسفه تاریخ
آثار مربوط به سیاست روز
فلسفه هنر
فلسفه مذهب
فلسفه و تاریخ فلسفه
دایرة المعارف علوم فلسفی

·        دایرة المعارف علوم فلسفی هگل

ت

·        لنین اگر حافظه خطا نکند، ایکس را «ایسسکرا» نامیده است که ارگان سیاسی کمیته مرکزی حزب بلشویک به انضممام آثار لنین بی کمترین تردید بوده است.  

8
·        ایکس بنظر ما ایده ئولوژی پرولتاریا ست.
·        با از آن خود کردن عملی عمیق این ایده ئولوژی است که اعضای حزب به هم پیوند می خورند و سیستمی زنده و پویا و روینده وبالنده پدید می آورند.

·        دایرة المعارف روشنگری تدارک همین ایکس است که آلترناتیو مفهوم ساختار در دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ سیستم و در دیالک تیک عضو ـ دایرة المعارف روشنگری ـ حزب است.

ادامه دارد.

۱ نظر: