۱۳۹۳ مهر ۲۶, شنبه

تحلیل دیالک تیکی ضرب المثل ها (25)


شین میم شین

کس نخارد پشت من
جز ناخن انگشت من
ادامه

·        در بخش پیشین این سؤال مطرح شد که عناصر تشکیل دهنده جامعه بشری کدام اند که مناسبات تولیدی به مثابه ساختار، آنها را به همدیگر پیوند می دهد و سیستم اجتماعی معینی را پدید می آورد؟   

1
·        عناصر جامعه بشری، دیالک تیکی از عناصر مادی و معنوی اند.
·        عناصر معنوی نتایج انعکاس عناصر مادی در آئینه ضمیر انسانی اند.
·        به عبارت دیگر انعکاس ماده در ماده اند.
·        چون مغز انسانی نیز چیزی جز ماده به درجه عالی توسعه و تکامل یافته نیست.
·        عناصر تشکیل دهنده ی مغز نیز همان عناصر تشکیل دهنده در و دیوار و رخت و درخت اند.
·        آنچه مغز را از در و دیوار و رخت و درخت متمایز می سازد نحوه و نوع پیوند اتم ها ست.
·        یعنی ساختار متفاوت مغز و در و دیوار و رخت و درخت است.
·        همین و بس.

2
·        عناصر مادی جامعه نیز همان عناصر مادی طبیعی اند که روح (شعور) انسانی در آنها نفوذ کرده و ساختار دیگری به آنها بخشیده است و در نتیجه، آنها هر کدام فونکسیون دیگری   کسب کرده اند.
·        داس و چکش و تیر و تبر همان آهن طبیعی اند که پس از جاری شدن شعور انسانی در اندام آن ساختار دیگری کسب کرده اند و به خدمت طبیعت دوم یعنی جامعه و انسان در آمده اند.
·        همه عناصر مادی را اگر تجرید کنیم به نیروهای مولده می رسیم که ذکرش گذشته است:
·        به انسان و وسایل تولید و مواد خام و علم و فن و غیره 

3
·        عناصر معنوی، چیزهای فکری و روحی و روانی اند.
·        چیزهای ایده ئولوژیکی اند.
·        عناصر معنوی از مذهب و اخلاق و هنر و قضاوت و حقوق و خرافه و فلسفه و علوم و غیره تشکیل می یابند.
·        اگر همه این عناصر غیر مادی را تجرید کنیم به مفهوم مارکسیستی ـ لنینیستی موسوم به روبنای ایده ئولوژیکی جامعه بشری می رسیم.

4
·        اکنون می توانیم دیالک تیک سه عضوی عنصر ـ ساختار ـ سیستم را که به عرصه ماتریالیسم دیالک تیکی تعلق دارد، یعنی به کل هستی در همه فرم هایش تعلق دارد، در جامعه بشری بسط و تعمیم دهیم، یعنی وارد خطه ماتریالیسم تاریخی شویم.
·        بسط و تعمیم دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ سیستم در جامعه بشری عبارت خواهد بود از دیالک تیک نیروهای مولده ـ مناسبات تولیدی ـ روبنای ایده ئولوژیکی.
·        مناسبات تولیدی به مثابه ساختار جامعه بشری، عناصر مادی و معنوی جامعه بشری را به هم پیوند می دهد و بسته به نحوه و نوع این پیوند، جوامع بشری از یکدیگر متمایز می گردند، یکی جامعه اشتراکی اولیه می شود، دیگری جامعه برده داری می شود، آن دیگری جامعه فئودالی، سرمایه داری و بالاخره جامعه سوسیالیستی و بعد کمونیستی.
·        درست به همان سان که یکی در می شود و دیگری دیوار، یکی رخت می شود و دیگری درخت، یکی تیر می شود و دیگری تبر، یکی تفنگ می شود و دیگر لولهنگ.  
·        به همین دلیل مناسبات تولیدی را زیربنای جامعه می نامند.
·        عامل تعیین کننده در مناسبات تولیدی، فرم مالکیت بر وسایل اساسی تولید (اراضی، منابع، معادن، کارخانجات، شرکت ها، بانک ها، وسایط نقلیه و غیره) است.  

5
کس نخارد پشت من
جز ناخن انگشت من

·        اکنون که دست به ریشه برده ایم و تصور ریشه ای از جامعه بشری بدست آورده ایم، می توانیم به مسئله ای که احمد رضا طرح کرده راه حلی مارکسیستی ـ لنینیستی و رادیکال ارائه دهیم:
·        راه حل توسعه و خودمختاری (استقلال) و نجات از وابستگی به این و آن، تلاش در جهت تغییر ساختار جامعه است.
·        تلاش دسته جمعی در جهت تغییر مناسبات تولیدی حاکم است.

6
·        با تغییر مناسبات تولیدی راه توسعه سریع و همه جانبه نیروهای مولده باز می شود و جامعه توسعه می یابد و ثروت اجتماعی به اندازه کافی تولید می شود تا جامعه خودش پشت خودش را بخارد و محتاج دیگری نباشد.
·        در آن صورت هم هارمونی بر باد رفته میان طبیعت و جامعه (طبیعت اول و طبیعت دوم)  دو باره برقرار می شود و هم هارمونی بر باد رفته میان اعضای جامعه.
·        به همین دلیل است که رسول رهایش نهائی کمونیسم را به شرح زیر توصیف می کند:

کمونیسم، عبارت است از ناتورالیسم متکامل = هومانیسم
کمونیسم، عبارت است از هومانیسم متکامل = ناتورالیسم
در کمونیسم، برای نخستین بار، ماهیت انسانی طبیعت به انسان اجتماعی برمی گردد.
برای نخستین بار، هستی طبیعی انسان، با هستی اجتماعی او یکی می شود
و طبیعت در مقابل انسان، فرم انسانی به خود می گیرد.
جامعه کمونیستی، وحدت ماهوی متکامل طبیعت و انسان است!
جامعه کمونیستی، رستاخیز حقیقی طبیعت است!
جامعه کمونیستی، ناتورالیسم تحقق یافته انسان و هومانیسم متجسم طبیعت است.
(کارل مارکس، «جزوهً اقتصادی ـ فلسفی»، آثار منتخب مارکس و انگلس 40 ، ص 536 و 538)

مراجعه کنید به
شیوه تولید، نیروهای مولده، مناسبات تولیدی، دیالک تیک زیربنا و روبنا، کمونیست ها امروز، سوسیالیسم جای بربریت 
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر