۱۳۹۳ مهر ۲۸, دوشنبه

شعری برای تو


فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
عصیان 
(۱۳۳۶)

·        این شعر را برای تو می گویم
·        در یک غروب تشنه ی تابستان
·        در نیمه های این ره شوم آغاز
·        در کهنه گور این غم بی پایان

·        این آخرین ترانه ی لالایی است
·        در پای گاهواره ی خواب تو
·        باشد که بانگ وحشی این فریاد
·        پیچد در آسمان شباب تو

·        بگذار سایه ی من سرگردان
·        از سایه ی تو دور و جدا باشد
·        روزی به هم رسیم که گر باشد
·        کس بین ما نه غیر خدا باشد

·        من تکیه داده ام به دری تاریک
·        پیشانی فشرده ز دردم را
·        می سایم از امید بر این در باز
·        انگشت های نازک و سردم را

·        آن داغ ننگ خورده که می خندید
·        بر طعنه های بیهده، من بودم
·        گفتم که بانگ هستی خود باشم
·        اما دریغ و درد که زن بودم

·        چشمان بیگناه تو چون لغزد
·        بر این کتاب در هم بی آغاز
·        عصیان ریشه دار زمان ها را
·        بینی شکفته در دل هر آواز

·        اینجا ستاره ها همه خاموشند
·        اینجا فرشته ها همه گریانند
·        اینجا شکوفه های گل مریم
·        بی قدر تر ز خار بیابانند
·         
·        اینجا نشسته بر سر هر راهی
·        دیو دروغ و ننگ و ریا کاری
·        در آسمان تیره نمی بینم
·        نوری ز صبح روشن بیداری

·        بگذار تا دوباره شود لبریز
·        چشمان من ز دانه شبنم ها
·        رفتم ز خود که پرده بر اندازم
·        از چهر پاک حضرت مریم ها

·        بگسسته ام ز ساحل خوشنامی
·        در سینه ام ستاره توفان است
·        پروازگاه شعله ی خشم من
·        دردا، فضای تیره زندان است

·        من تکیه داده ام به دری تاریک
·        پیشانی فشرده ز دردم را
·        می سایم از امید بر این در باز
·        انگشت های نازک و سردم را

·        با این گروه زاهد ظاهر ساز
·        دانم که این جدال نه آسان است
·        شهر من و تو، طفلک شیرینم
·        دیری است کاشیانه ی شیطان است

·        روزی رسد که چشم تو با حسرت
·        لغزد بر این ترانه ی درد آلود
·        جویی مرا درون سخن هایم
·        گویی به خود که مادر من او بود

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر