۱۳۹۳ آبان ۱, پنجشنبه

مقوله «صوفی» در آثار خواجه شیراز (32)


تحلیلی از شین میم شین

ای پادشاه صورت و معنی که مثل تو
نادیده هیچ دیده و نشنیده هیچ گوش

چندان بمان که خرقه ازرق کند قبول
بخت جوانت از فلک پیر ژنده پوش

·        معنی تحت اللفظی:
·        ای پادشاه صورت و معنی، که مثل تو را نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده، عمرت چندان دراز باد که بخت جوانت از فلک پیر ژنده پوش خرقه کبود قبول کند.

1
ای پادشاه صورت و معنی که مثل تو
نادیده هیچ دیده و نشنیده هیچ گوش

چندان بمان که خرقه ازرق کند قبول
بخت جوانت از فلک پیر ژنده پوش

·        خواجه در این دو بیت برای توصیف پادشاه مفاهیم فلسفی فرم و محتوا را به شکل  مفاهیم صورت و معنی بسط و تعمیم می دهد و او را هم بلحاظ فرم و ظاهر و نمود و هم بلحاظ محتوا، باطن و معنی کمال مطلق تصور و تصویر می کند.

2
ای پادشاه صورت و معنی  

·         مفاهیم صورت و معنی را حکیم طوس توسعه داده و سعدی به احتمال قوی از او آموخته و بکرات بکار برده است:
·        گردش نسل اندر نسل  دانش 
 
3
 ز راه خرد بنگری اندکی
که مردم به معنی چه باشد یکی

·        معنی تحت اللفظی:
·        اگر بنا بر اسلوب خرد بیندیشی به وحدت معنوی آدم ها پی می بری.

·        حکیم طوس در این بیت، دیالک تیک فرم و محتوا، نمود و بود، پدیده و ماهیت و یا ظاهر و باطن را به شکل دیالک تیک صورت و معنی بسط و تعمیم می دهد و بنا بر حکم خرد ماهیت همه آدم ها را یکی و یکسان می داند.

·        ماهیت آدم ها کار و تفکر و تکلم منتج از کار است که نتیجه اش خرد است.
·        خردی که متقابلا چراغ کار است.

4
ز راه خرد بنگری اندکی
که مردم به معنی چه باشد یکی

·        حکیم طوس در این بیت ـ بدون آنکه خود متوجه باشد ـ دیالک تیک  عمیق عجیبی را توسعه می دهد و به میراث می نهد:
·        دیالک تیک مادی و معنوی را.
·        دیالک تیک کار مادی و تفکر و تکلم معنوی را.

·        کار مادی خالق خرد معنوی است و خرد معنوی خادم خالق خویش، یعنی کار مادی است.
·        روند شورانگیز خجسته ای که هرگز خاتمه نمی یابد:
·        تا کار مادی (پراتیک) هست، خرد معنوی (تئوری) هم خواهد بود و تا خرد معنوی هست، کار مادی هم خواهد بود:
·        دیالک تیک پراتیک و تئوری
·        دیالک تیک عمل و اندیشه  

5
خردمند کاین داستان بشنود
بدانش گراید بدین نگرود

ولیکن چو معنی اش یادآوری
شود رام و کوته کند داوری

·        معنی تحت اللفظی:
·        خردمند که این داستان را بشنود، به علم و دانش گرایش پیدا می کند و نه به خرافه و دین.
·        ولی وقتی معنی داستان را خاطرنشان شوی، آرام می گیرد و در قضاوت کوتاه می آید.

·        حکیم طوس در این دو بیت نیز دیالک تیک صورت و معنی را توضیح می دهد:
·        داوری بر مبنای صورت به دانش می انجامد و داوری برمبنای معنی، به دین.

6
بدو گفت:
«روشن روان آن کسی
که کوتاه گوید به معنی بسی

کسی را که مغزش بود پرشتاب
فراوان سخن باشد و دیر یاب»

·        معنی تحت اللفظی:
·        به او گفت:
·        «روشن اندیش کسی است که بلحاظ کمی کم گوید و بلحاظ کیفی، بیش.
·        کسی که مغزش شتابزده باشد، هم پرگو ست و هم دیرفهم.»
  
·        حکیم طوس در این دو بیت، روشن اندیش را با کودن مقایسه می کند:

7
بدو گفت:
«روشن روان آن کسی
که کوتاه گوید، به معنی بسی»

·        حکیم طوس در این بیت، برای تفهیم منظور خود، از سوئی دیالک تیک صورت و معنی را به خدمت می گیرد و از سوی دیگر دیالک تیک کمیت و کیفیت را به شکل دیالک تیک کم و بیش بسط و تعمیم می دهد.
·        خود همین فرمولبندی حکیم طوس خارق العاده است.

·        این اندیشه حکیم کماکان اعتبار دارد:
·        کسانی که با هنر تفکر مفهومی بیگانه اند، همه بدون استثناء روده درازی می کنند.

·        اعجار کار و تفکر با  مفاهیم همین است:
·        چون هر مفهوم عامی حاوی دریایی معنی است.

·        بیگانگان با  مفاهیم نه قادر به فهم چیزی هستند و نه قادر به تبیین چیزی.

·        دلیل اصلی روده درازی هم بیگانگی با  مفاهیم است.
·        خواننده اگر هم لاطائلات یاوه نویسان را به ترفندی بخواند، دست خالی به خانه می رود و فورا می خوابد تا از شر درد سر رهائی یابد.

8
«کسی را که مغزش بود پرشتاب
فراوان سخن باشد و دیر یاب»

·        کسی که گنجینه  مفاهیمش فقیر باشد، بلحاظ کمی زیاد حرف می زند و دیرتر می فهمد.
·        تازه اگر بتواند بفهمد.  

9
سخن های کوتاه و معنی بسی
که آن یاد گیرد، دل هر کسی

که نزدیک او فیلسوفان بوند
بدان کوش، تا یاوه ‌ای نشنوند

·        معنی تحت اللفظی:
·        وقتی نزد او می روی، کوتاه سخن گو و پرمعنی.
·        کسانی که همنشین او هستند، فیلسوف اند، تلاش کن که از تو جفنگ نشنوند.

·        حکیم طوس در این دو بیت نیز محتوای همان دو بیت قبلی را در فرم دیگری تبیین می دارد.
·        دیالک تیک کمیت و کیفیت را.
·        دیالک تیک بلحاظ کمی کم گفتن و بلحاظ کیفی بیش گفتن را.

·        این بسط و تعمیم مطلقا نوین و نو آورانه و ژرف اندیشانه ای از دیالک تیک کمیت و کیفیت است.

·        عظمت حکیم طوس را همین جور جاها می توان دریافت.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر