۱۳۹۳ مهر ۲۵, جمعه

سیری در جهان بینی هاتف رحمانی (10)


«شوربختی» عاشقانه
هاتف رحمانی
سرچشمه:
نوید نو
تحلیلی از  یدالله سلطان پور   

توده ای ها زندان و تازیانه را به ابزار سهم خواهی و منت بر سر جنبش و مردم و حزب تبدیل نمی کنند.

·        حریف در این جمله خویش، دیالک تیک وسیله و آماج را به شکل دیالک تیک تحمل شکنجه و طلبکاری بسط و تعمیم می دهد.
·        این فرم از انتظار و یا توقع بر دیالک تیک داد و ستد استوار است:
·        هر کس قاعدتا به ازای داد خود، توقع و انتظار بحق ستدی را دارد.
·        اگر به ازای داد کسی، معادلی به او پرداخت نشود، او برای همیشه طلبکار خواهد ماند.
·        ریشه بیداد در همین ستد بدون داد از کسی است.

1
توده ای ها زندان و تازیانه را به ابزار ... تبدیل نمی کنند   

·        حریف از توده ای ها انتظار دارد که به ازای داد خود، ستدی نخواهند.
·        کسی که این موضع نظری را نمایندگی می کند باید از مبارزه سیاسی سازمان یافته تصور بکلی دیگری داشته باشد.
·        موضع نظری حریف بی تردید درست است:
·        در مبارزه طبقاتی در هر فرمی هم که صورت گیرد، داد و ستدی به معنی کلاسیک آن وجود ندارد.

2
·        مرغ اسیری که در قفس پر و بال می زند و خود را بر در و دیوار آهنین قفس می کوبد، قصد رهائی از زندان قفس دارد.
·        مرغ اسیر که دادی نمی دهد تا ستدی از مرغان دیگر توقع داشته باشد.
·        عمله و دهقان و پیشه ور و مهندس و دکتر و فیلسوف و شاعر و نویسنده مولد و زحمتکشی که بر ضد طبقه حاکمه ستمگر و استثمارگر برمی خیزد، قصد رهائی از ستم و استثمار طبقاتی را دارد و نمی تواند از بقیه اعضای جامعه طلبکار باشد، طلبکار هم نبوده و نیست و نخواهد بود.

·        اکنون این سؤال پیش می یابد:
·        پس چرا مراجع ضمیر مورد نظر حریف طلبکارند؟

3
توده ای ها زندان و تازیانه را به ابزار ... تبدیل نمی کنند.

·        دلیل اول این طلبکاری، احتمالا این است که توده ای های کذائی، اصلا توده ای نیستند.
·        یعنی خاستگاه طبقاتی توده ای ندارند، بلکه خاستگاه های طبقاتی غیر توده ای و چه بسا حتی ضد توده ای دارند.
·        برای اینکه توده ای شدن (و حتی حزب اللهی و یا جبهه ملی و غیره شدن)  در جامعه بشری در فرم های مختلفی و به دلایل متفاوتی صورت می گیرد.

4
·        شاملو در پرسش و پاسخ با دکتر خصوصی اش، دلیل توده ای شدن بعضی از شعرا را در کشور عه هورا بطرز رئالیستی  توضیح می دهد:
·        شاعری از طبقات اجتماعی فئودالی و یا بورژوائی عاشق زنی  می شود و برای به تخت کشیدن آن زن، تصمیم می گیرد که با رقیب او، مثلا با برادر و یا شوهر او رابطه برقرار کند.
·        سکس برای اعضای طبقات اجتماعی واپسین چیزی در حد تریاک و هروئین و مذهب و دین است.
·        کعبه آمال است.
·        بدین طریق، سمتگیری سیاسی عیاش فئودال واپسین و یا بورژوای واپسین رقم می خورد:
·        اگر برادر و یا شوهر زن مورد نظر، توده ای باشد، عیاش در طرفة العینی توده ای می شود و فرازهائی از مثلا «اصول مقدماتی فلسفه» ژرژ پولیتسر و یا حتی کاپیتال مارکس و یا از کتب لنین و استالین را بطور مکانیکی ازبر می کند و وارد حزب توده می شود، بی آنکه توده ای شود و بتواند توده ای شود.

5
توده ای ها زندان و تازیانه را به ابزار ... تبدیل نمی کنند.

·        طنز تلخ قضیه اینجا ست که گاهی عیاشی برای بعضی ها گران تمام می شود و بازداشت و شکنجه و زندان به دنبال می آورد.
·        اینجا ست که طرف برای داد خود از حزب توده ستدی می طلبد.
·        مثلا ستدی از ستدهائی که حریف برمی شمارد.  

سهم خواهی
 منتگذاری بر سر جنبش و مردم و حزب

·        شاید هم حتی غصب بیت المال حزب توده و افتتاح دکه و دکانی به نام حزب توده و ریختن بی شرمانه آبروی آن.

6
توده ای ها زندان و تازیانه را به ابزار ... تبدیل نمی کنند.

·        دلیل دوم این توقع و انتظار، شاید بی شعوری مرجع ضمیر مورد نظر حریف باشد.
·        در این صورت، اگر هم خاستگاه طبقاتی توده ای داشته باشد، به سبب بی شعوری قادر به درک این حقیقت امر نخواهد بود که مبارزه سازمان یافته او ـ قبل از همه ـ برای نجات خود او ست و حق منتگذاری بر سر این و آن ندارد.
·        توده ای یکی از اعضای توده است و در بهترین حالت سگ توده است.
·        توده ای و سگ که نمی تواند از پروردگار (سعدی) خود طبکار باشد.  

7
توده ای ها زندان و تازیانه را به ابزار ... تبدیل نمی کنند.

·        دلیل سوم آن شاید بی لیاقتی مرجع ضمیر مورد نظر حریف باشد.
·        در این صورت، برای کسی جا زدن خود چاره ای جز اشاره به سابقه توده ای بودن و کمیت و کیفیت حبس و تبعید و مقام و میزان در آمد و غیره خود نخواهد داشت.

8
توده ای ها زندان و تازیانه را به ابزار ... تبدیل نمی کنند.

·        دلیل عمده این انتظار و توقع اما ماهیت استالینیستی حزب توده است:
·        زندان و شکنجه و اعدام و غیره در احزاب استالینیستی معیار عینی برای تمیز و طبقه بندی اعضا محسوب می شوند.
·        اگر کسی فیلم های روسی را در جنگ جهانی دوم دیده باشد، به صحنه هائی برخواهد خورد که رزمندگان بلشویکی مدال های حزب را در کاسه آب می ریزند و آبش را به تمسخر سر می کشند.
·        یعنی عملا به ریش استالینیسم می خندند.

9
توده ای ها زندان و تازیانه را به ابزار ... تبدیل نمی کنند.

·        حزب توده اما در این میان تنها نیست.
·        جامعه ایران جامعه ای بغایت عقب مانده است و قاعدتا مظلومیت، شهامت، شهادت و ریاضت افراد به هر دلیل و با هر محتوائی هم که باشد، ایدئالیزه می شود.
·        سازمان های تروریستی وابسته به طبقات اجتماعی واپسین از قبیل مجاهدین اسلام و خلق و فدائیان اسلام و خلق و غیره که فاقد کمترین لیاقت نظری و عملی و کمترین تمایل به خدمت به خلق بوده اند، درست به دلیل همین سنت مذهبی ـ فئودالی «مظلومیت»، شهامت، شهادت و ریاضت به کسب محبوبیت فراگیر نایل امده اند.

10
توده ای ها زندان و تازیانه را به ابزار ... تبدیل نمی کنند.

·        حریف یا از تاریخ حزب توده بکلی بی خبر است و یا خود را به بی خبری می زند.
·        ارتقای مقام در حزب توده و شاید در همه احزاب استالینیستی بر اساس معیارهای فئودالی از این دست، صورت گرفته است.
·        چه بسا کسانی پس از اعدام به مقام رهبری حزب ارتقا یافته اند و یا افرادی به دلیل کمیت بالای حبس به عضویت رهبری حزب رسیده اند.
·        اگر معیارهای علمی و ماهوی دیگری وجود می داشت، حزب توده به این روز نمی افتاد.  

ادامه دارد.

۱ نظر: