۱۳۹۰ آذر ۲, چهارشنبه

پست مدرنیسم و امپریالیسم (10) (بخش آخر)

طرح از طراح محترم مجله هفته
پروفسور توماس مچر (1934)
برگردان شین میم شین

5
همدستی مخفیانه پست مدرنیسم با تهاجم نئولیبرالی

• ما با تأملات ذکر شده، خود را در قلب پست مدرنیسم می یابیم.
• از این تأملات می توان دریافت که سرمایه پیشتاز به ایدئولوژی ئی بسان پست مدرنیسم با مشخصات زیر، نیاز مبرم داشته است:

1

• ایدئولوژی ئی مدرن


2

• ایدئولوژی ئی با باور به مولتی کولتی (چند فرهنگیت)


3

• ایدئولوژی ئی با صداقت سیاسی (politisch korrekt)


4

• ایدئولوژی ئی از سرتاپا مد روز و معاصر

5

• ایدئولوژی ئی بی دردسر «قصه های بزرگ» (تئوری علمی در قاموس پست مدرنیسم) دست و پاگیر

6

• ایدئولوژی ئی بی دردسر تاریخ


7

• ایدئولوژی ئی بی دردسر سنت

8

• ایدئولوژی ئی با سوبژکت های حاضر به یراق

9

• ایدئولوژی ئی با سوبژکت های انعطاف پذیر سر به زیر

10

• ایدئولوژی ئی با سوبژکت های بی وجدان و قسی القلب

11

• ایدئولوژی ئی با سوبژکت های عاشق بازی و تفنن و کار

12

• ایدئولوژی ئی با سوبژکت های طرفدار سکس بی اجبار

13

• ایدئولوژی ئی با سوبژکت های طرفدار گفت و گو در شهر سالتسبورگ و بایروت، اگر پول در جیب باشد.

14

• ایدئولوژی ئی با سوبژکت های طرفدار گفت و گو در کانال ادبی تلویزیون

15

• ایدئولوژی ئی با سوبژکت های طرفدار گفت و گو در تاک شوی فلسفی تلویزیون

16

• ایدئولوژی ئی با سوبژکت های طرفدار چرندبافی راجع به ساختار بشردوستان، البته و صد البته بر طبق «هومانیسم» و به قول لام یگر:
• دم زدن از «الفبای مرده زنده کن!»
• (روزنامه فرانکفورت آلگماینه، 5 مه سال 2000)

17

• ایدئولوژی ئی با سوبژکت های معطوف به آینده، آینده ای که در آن، دیگر از چیزهای زیر خبری نخواهد بود:

الف

• آینده ای که در آن دیگر از «جهانتصویرخبری نخواهد بود.»

• مراجعه کنید به به جهان بینی و جهانتصویر در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب

• آینده ای که در آن دیگر از «سوبژکت خبری نخواهد بود.»

• مراجعه کنید به دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پ

گوتفرید بوم (1942)
مورخ هنری، فیلسوف آلمانی و استاد دانشگاه بازل ـ سوئیس
Gottfried Boehm
چرخش عکسین
این مفهوم در سال 1994 از سوی گوتفرید بوم مطرح شد.
با این مفهوم از خصلت ساختارساز عکس ها در رسانه ها سخن می رود.

• آینده ای که در آن دیگر «میان عکس و اندام فرقی نخواهد بود.»
• به قول سین کروزه:
• «همه قدرت به دست عکس ها!
• علمای همه رشته ها «چرخش عکسین» را جشن می گیرند.»
• (روزنامه آلمان جنوبی، 5 و 6 ژوئن سال 2004)

کلیه عناصر فکری اصلی پست مدرنیسم با ایدئولوژی سرمایه پیشتاز معاصر دقیقا انطباق دارند.

• پست مدرنیسم ـ به مثابه ایدئولوژی ـ فونکسیون خود را در جبهه ایدئولوژیکی گلوبالیزاسیون به نحو احسن به انجام می رساند.


• همدستی پست مدرنیسم با تهاجم نئولیبرالی اما همیشه پنهان و مخفی می ماند.


• چرا؟


• به دلایل زیر:


1

•شیوه فونکسیون پست مدرنیسم در همین قائم کردن همدستی خود با تهاجم نئولیبرالی است.

2

• دلیل قایم کردن همدستی پست مدرنیسم با تهاجم نئولیبرالی را باید در ژست رادیکال پست مدرنیسم جستجو کرد.،
• بدون قایم کردن همدستی خود با تهاجم نئولیبرالی، داربست رادیکالیته پست مدرنیسم فرو می پاشد.

3

• بدون قایم کردن همدستی خود با تهاجم نئولیبرالی، پست مدرنیسم نمی تواند ژست صداقت سیاسی بگیرد.

4

• بدون قایم کردن همدستی خود با تهاجم نئولیبرالی، پست مدرنیسم هرگز نمی تواند هرازگاهی ژست آنتی کاپیتالیستی کشکی بگیرد.

• از همین همدستی میان پست مدرنیسم و تهاجم نئولیبرالی، می توان به جبهه گیری آن بر ضد عوامل زیرین پی برد:

1

جبهه گیری بر ضد دیالک تیک و خرد

2

جبهه گیری بر ضد اوتوپی ها و ایدئال ها

• مراجعه کنید به اوتوپی، ایدئال در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

3

جبهه گیری بر ضد گفتمان هائی که بطور تاریخی صورت می گیرند و پیوند میان چیزها را به خاطر انسان ها خطور می دهند.

4

جبهه گیری بر ضد استخراج دلایل از علل بنیادی

5

جبهه گیری بر ضد هر نوعی از توضیح راسیونال جهان

• همدستی پست مدرنیسم با تهاجم نئولیبرالی ـ قبل از همه ـ از خصومت بی پروای پست مدرنیسم با روشنگری و کمونیسم پرده برمی دارد.

همدستی پست مدرنیسم با تهاجم نئولیبرالی از خصومت آشتی ناپذیر پست مدرنیسم با شخصیت های بزرگ تاریخی که طرح آلترناتیو را پی افکنده اند، پرده برمی دارد.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر