۱۳۹۰ تیر ۲۰, دوشنبه

چاله ها و چالش ها (4)

جنبش‌هاى فمينيستى در بن بست طبقه يابی
محمد قراگوزلو
سرچشمه: سایت روشنگری
http://www.roshangari.net

1
صبور

• با عرض درود و سلام بر استاد فروتن و بزرگوار و متفکر برجسته مارکسيسم

• من بعد از مطالعه مقاله عميق و ريشه‌ ای آن استاد فرهيخته فقط مي‌ توانم از تيز هوشي، ذکاوت، نکته بينی و آينده نگری آن استاد بی همتا در شگفت بمانم و اگر قابل باشم و اين با اين عقل ناتوانم و تن رنجورم آخرين شيره جانم را جمع کنم و نوشته زرنگار شما را بر کفه ترازوی علم و پژوهش و تحقيق قرار دهم.

• دريغا که سنگی نتوانم يافت که با نوشته شما برابری کند و شاهين ترازو را حتی ميليمتری به سمت تعادل به حرکت درآورد.
• الحق که نثر شما نظم و نظم شما نثر است.
• .....
• به اميد آنکه صبر ما کوتاه و اوقات شما مفرح باشد!

2
ربابه

• حضرت صبور
• نوچه بودن در شأن انسان عصر روشنگری نیست.

3
محمد

• من نوشته های دکتر قراگوزلو را نمی توانم بخوانم.

• ایشان از موضع اولترا کمونیستی مبارزه زنان را در زمینه حقوق اولیه و حقوق شهروندی تخطئه می کنند و به دلیل نداشتن اصالت کارگری کذائی نفی می کنند.

• اما چند ماه قبل هم حساب طبقه کارگر را رسیده اند و راهی سطل آشعالش کرده اند.


• در همه موارد این جوری پیش می روند.

• نتیجه حاصله، آب به آسیاب ارتجاع حاکم ریختن می شود.

• تعجب اور است، که وبلاگ ساده ای که به تعریف مفاهیم معصومتر از چارده معصوم می پردازد، فیلتر می شود، ولی اولترا کمونیستی در دانشگاه حق اشاعه ایده های اولترا مارکسیستی کسب می کند.

4
عاقل اندر سفیه

• پارازیت جاهلانه شرط عقل نیست.
• بروید تحقیق کنید و ببینید که آقای قراگوزلو سال هاست که از هر گونه امتیاز از جمله تدریس در دانشگاه محروم است.
• تو برو وبلاگ بزن و برای کروبی و موسوی و خاتمی کارت تبریک بنویس لیبرال خان!

5
سحر

• خوب که فکر می کنی، یکی از دلائل استبداد حاکم در ایران و ستم جنسی و نابرابری طبقات را می توانی از درون این کامنت ها بفهمی.

• نویسنده ای مقاله ای علمی نوشته.


• حالا ممکن است من یا شما با آن موافق باشیم یا نباشیم.


• یکی با زبان عجق وجق "صبور" متلک می پراند.

• دیگری ضد هژمون می شود (رزا) و آن یکی که معلوم نیست چه می گوید (ربابه )
• یکی به میخ می زند و یکی به کله خود و دیگری فکر می کند یا دوست دارد که زبان نویسنده های داخل مانند وبلاگ ها بریده شود و از این که صدائی بلند است کک به جانش افتاده و تنش را می خاراند.

• آخر تورو بخدا اینها هم شد اظهار نظر.


• حیف از وقت نویسنده که برای چنین نظرات پوچی که در راس شان خود من قرار دارم، به زحمت می افتد.

• من اگر جای ایشان بودم، می رفتم دریکی از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی آمریکا می نشستم و مثل حسین بشیریه کار خودم را می کردم.
• متاسف باشیم یا نباشیم این است حال و روز ما.

6
ربابه

• سحرجان صبح به خیر

• کامنت ربابه اول با دعوی (خیلی خوب و علمی و تحقیقی بود!) کامنت جعلی است و شاید از سوی خود شما ارائه داده شده باشد، که چاپلوسی را به عرش می رسانید و طرفداران استقلال اندیشه و عمل را به هر ترفندی سرکوب می کنید.

• اما اگر اندکی سواد داریم و اندیشیدن بلدیم به تیتر این مطلب نگاه کنیم:
• «جنبش های فمینیستی در بن بست طبقه یابی»

• این مفهوم بیانگر آن است که جنبش های فمینیستی هنوز منشاء طبقاتی پیدا نکرده اند، یعنی بی طبقه اند، یعنی فراطبقاتی اند، یعنی ماورای طبقاتی اند.


• این ادعای همان پیامبر دروغینی است که هر کلاسیک مارکسیسم گیرش می آید به ترفندی تحریفش می کند.

• مثلا تمامت تاریخ بشری از کمون اولیه تا کنون را تاریخ مبارزه طبقاتی می نامد و به حساب مارکس و انگلس می گذارد.
• اکنون معلق تام و تمام می زند و برای جنبش اجتماعی زنان پایگاه طبقاتی نمی یابد.
• و بدتر از آن، از بن بست طبقه یابی دم می زند.
• فکرش را بکنید، طبقه یابی!

• این بدان معنی است که جنبش ها نخست سر می کشند و بعد دنبال طبقه می گردند و چه بسا طبقه گمشده را نمی یابند.
• اگر کسی اندکی اندیشیدن بلد باشد، از «نوشته علمی» دم نمی زند، بلکه از عوامفریبی سخن می گوید.

• خدا اجرتان بدهد.

• عقل دادنی و گرفتنی نیست.
• عقل اکتسابی است.

پایان

ویرایش متن از دایرة المعارف روشنگری است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر