۱۳۹۰ تیر ۱۳, دوشنبه

دیالک تیک منفرد (خاص) و عام (2)

خاص
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

خاص در قیاس با منفرد، مقام عام دارد و در قیاس با عام، مقام منفرد.
• به عبارت دیگر خاص در مقابل چیزها، روندها و خواص منفرد مشخص و معین، رتبه عام دارد، اما در عین حال درمقابل چیزهای عامتر به درجه منفرد تنزل می یابد.

• رابطه فلسفی مقولات منفرد، خاص و عام از نظر منطقی به دو فرم متفاوت زیرین بیان می شوند:

1

• «ک» متعلق است به «ط» و «ط» متعلق است به «طا»

• «ک» سمبلی است برای کارگرهای منفرد (تک تک کارگرها)
• «ط» سمبلی است برای طبقه کارگر
• «طا» سمبلی است برای طبقات اجتماعی.

• تک تک کارگران به طبقه کارگر تعلق دارند:

• منفرد به عام تعلق دارد.
• طبقه کارگر به طبقات اجتماعی تعلق دارد:
• منفرد به عام تعلق دارد.

• پس تک تک کارگران (منفرد) به طبقه کارگر (خاص، عام) تعلق دارند و طبقه کارگر (منفرد، خاص) به طبقات اجتماعی (عام تر).

2

• «طس» متعلق است به «طد»، «طد» متعلق است به «ن»

• «طس» سمبلی است برای طبقه درختان سوزنبرگ،
• «طد» سمبلی است برای طبقه درختان،
• «ن» سمبلی است برای نباتات.

• طبقه درختان سوزنبرگ (منفرد) به طبقه درختان (خاص، عام) تعلق دارند و طبقه درختان
(منفرد، خاص) به نباتات (عامتر).

• در زبان عامیانه میان منفرد و خاص اغلب فرقی گذاشته نمی شود.

• شرط وجود خاص عبارت است از وجود رابطه ای که خاص در آن در مقام منفرد باشد و وجود رابطه ای دیگر که خاص در آن همزمان مقام عام داشته باشد.


• از این رو هر منفردی نمی تواند به طور اتوماتیک خاص باشد.


• مثلا در تز رویزیونیستی، «راه خاص گذار به سوسیالیسم» از نظر فلسفی، منطقی و علمی اصلا خاص نیست.


• منظور اصلی تز یاد شده عبارت است از راه منفرد گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم که گویا خارج از حیطه عمل قانونمندی های عام گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم قرار دارد.


مراجعه کنید به منفرد، عام
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر