۱۴۰۲ فروردین ۱۷, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تجربی و نظری (امپیریکی و تئوریکی) (۴)

 

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

 

ب

دانش تجربی و دانش نظری از دیدگاه امپیریسم

 

۱

·    از دیدگاه امپیریسم، برعکس، هر دانشی منشاء خود را در دانش منتج از تجربه  دارد.

 

۲

·    از این رو، برای امپیریسم مسئله ای مطرح می شود که برای راسیونالیسم به عنوان مسئله اصلا مطرح نیست و آن از قرار زیر است:

·    چگونه دانش نظری عام در علوم تجربی منفرد به وجود می آید؟

 

۳

·    این مسئله به ویژه با رشد سریع علوم طبیعی در آغاز عصر جدید مطرح می شود:

 

الف

·    علوم طبیعی مبتنی بر دانش منتج از تجربه  در مبارزه بر ضد جزم های اسکولاستیکی کهنه قرون وسطی نیازمند شالوده فلسفی ـ معرفتی ـ نظری بوده اند.

 

ب

·    حل این مسئله به معنی نشان دادن این امر بود که چگونه دانش تجربی می تواند به دانش نظری عام و مطمئن، به شناخت روابط ضرور و به شناخت قوانین منجر شود؟

 

پ

·    امپیریسم ماتریالیستی با ارائه متدهای گذار از دانش تجربی به دانش نظری انجام این وظیفه را به عهده می گیرد:

 

۱

·    امپیریسم ماتریالیستی مهمترین طریق (و چه بسا تنها طریق) گذار از دانش منتج از تجربه  به تئوری را در استنتاج می یابد.

 

·    مراجعه کنید به استنتاج  

 

۲

فرانسیس بیکن

(۱۵۶۱ ـ ۱۶۲۶)

فیلسوف و دولتمرد انگلیسی

مؤسس امپیریسم

 

·    این گرایش با فرانسیس بیکن آغاز می شود و به جان استوارت میل در قرن نوزدهم می رسد.

 

۳

جان استوارت میل

(۱۸۰۶ ـ ۱۸۷۳)

فیلسوف و اقتصاد دان و از متفکران قرن نوزدهم

از نمایندگان کندنسیونالیسم

 

·    قواعد استنتاجی و به ویژه قواعد بیکنی ـ میلی کشف روابط علی، به مثابه هسته اصلی هر منطق کشف و پژوهش علمی مطرح می شوند.

 

۴

·    به نظر آندو هر روند شناخت قوانین عام، به طریق استنتاجی پیش می رود.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر