۱۴۰۲ اردیبهشت ۷, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ش) شعور جامعتی (شعور اجتماعی) (۷)

 

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۵۴

·    استقلال نسبی شعور جامعتی، خود را در لیاقت آن به اعمال نفوذ اکتیو (فعال) بر جریان توسعه جامعتی نمودار می سازد.

 

۵۵

·    شعور جامعتی، فونکسیون ضرور (صرفنظرناپذیر) در توسعه جامعه بشری به عهده دارد.

 

۵۶

·    برای اینکه به قول فریدریش انگلس، «عمل کنندگان در تاریخ جامعه بشری افراد فوق العاده شعورمندی اند.

·    افرادی اند که با تأمل و عشق و علاقه عمل می کنند.

·    افرادی که به دنبال اهداف معینی اند.

·    بدون نیت آگاهانه، بدون آماج مطلوب (خودخواسته)، آب از آب حتی تکان نمی خورد.»

 

۵۷

·    انسان ها در نگرش ها، ایده ها و تئوری ها به محیط زیست طبیعی و اجتماعی خود، به جایگاه طبقاتی خود و به منافع عینی خود وقوف کسب می کنند و تا درجه معینی به درک گرایشات توسعه قانونمند جامعه نایل می آیند و وظایف و آماج ها و برنامه های به لحاظ نظری (تئوریکی) مستدلی  فرمولبندی می کنند تا به تحکیم و توسعه نظام جامعتی موجود و یا به سرنگونی آن و برقراری نظام جامعتی نوین نایل آیند.

 

۵۸

·    ایدئالیسم در فرم های نمودین مختلفش هم به مطلق کردن استقلال نسبی شعور جامعتی می پردازد و هم به مطلق کردن فونکسیون شعور جامعتی در توسعه جامعه.

 

۵۹

·    ایدئالیسم در فرم های نمودین مختلفش، شعور جامعتی را کاملا مستقل از مناسبات جامعتی مادی قلمداد می کند.

 

(این به معنی وارونه سازی دیالک تیک وجود جامعتی و شعور جامعتی است.

این به معنی تعیین کننده قلمداد کردن شعور جامعتی در دیالک تیک وجود جامعتی و شعور جامعتی است.

مترجم)

 

۶۰

·    ایدئالیسم در فرم های نمودین مختلفش، شعور جامعتی را در تحلیل نهایی نیروی محرکه تعیین کننده جامعه بشری جا می زند.

 

۶۱

·    شعور جامعتی اما در واقع، چیزی جز انعکاس وجود جامعتی مادی نیست.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر