۱۴۰۰ فروردین ۱۸, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۷۱)

 

 تصویر das Wesen - دیکشنری انگلیسی بیاموز  

   پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 

ماهیت

 

۱

·    ماهیت به پیوند درونی و ضرور (جبری) و نسبتا ثابت پدیده ها اطلاق می شود.

 

۲

·    ماهیت تعیین کننده وحدت (یکپارچگی) و برجستگی کیفی پدیده ها ست.

 

۳

·    ماهیت ضد دیالک تیکی پدیده است.

 

·    دیالک تیک پدیده و ماهیت، ظاهر و ذات، نمود و بود (سعدی)

۴

·    مناسبت (رابطه) دیالک تیکی پدیده و ماهیت حاکی از آن است که ما دروجود چیزها و روندهای واقعی ـ عینی (رئال ـ اوبژکتیو)، با دو جنبه وابسته به یکدیگر و متنفذ و مؤثر در یکدیگر سر و کار داریم.

 

۵

·    پدیده و ماهیت به طور عینی با همدیگر وحدت دارند.

 

·    (وحت دیالک تیکی عینی دارند.

·    با هم اند و بر هم اند.

·    همبا و همستیزند.

·    مترجم)

 

۶

·    وظیفه علوم عبارت است از نفوذ در رابطه دیالک تیکی پدیده و ماهیت و کشف ماهیت موضوع بررسی.

 

۷

·    ماهیت را اما نمی توان به طور بیواسطه (مستقیما) شناخت.

 

۸

·    ماهیت را فقط با توجه به فرم های نمودینش می توان شناخت.

·    (ماهیت هر چیز در اعماق است.

·    از دیده نهان است.

·    ماهیت همان آب حیات است که  در ظلمات است.

·    برای شناخت ماهیت باید از پدیده و نمود معلوم و مرئی و محسوس به راه افتاد و از پلکان های مفهومی پایین رفت و ماهیت را در ظلمات پیدا و کشف و تعیین و تعریف کرد.

·    مترجم)

 

۹

·    برای کشف ماهیت پدیده های اجتماعی، باید به مناسبات اساسی مادی جامعه نفوذ کرد.

 

·     مراجعه کنید به مناسبات، مناسبات جامعتی، مناسبات تولیدی

 

مناسبات تولیدی

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3156

 

پایان


۱۰

·    برای اینکه تعیین کننده کلیه روابط بشری و شیوه های رفتار انسان ها، خصلت مناسبات تولیدی و سطح توسعه نیروهای مولده است. 

 

·    مراجعه کنید به دیالک تیک مناسبات تولیدی و سطح توسعه نیروهای مولده

 

۱۱

·    این بدان معنی است که هر رخداد اجتماعی منفرد نیز فقط در پیوند با شناخت این خصلت عام جامعه و با در نظر گرفتن این خصلت عام جامعه (دیالک تیک مناسبات تولیدی و سطح توسعه نیروهای مولده) می تواند کاملا درک شود.

 

۱۲

·    وابستگی هر کدام از پدیده های اجتماعی به مناسبات جامعتی مادی اساسی به واسطه روابط متنوع مادی و ایده ئولوژیکی انسان ها تعیین می شوند.

 

۱۳

·    حوادث اجتماعی منفرد، از این رو، برای شناخت روابط ماهوی  کل جامعه، فاقد خصلت کلیدی اند.

 

۱۴

·    حوادث اجتماعی منفرد، اما نقطه تجربی (امپیریکی) آغازین برای شناخت ماهیت اند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر