۱۳۹۹ شهریور ۱۵, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۷۲۶)

Soziologie - RWTH AACHEN UNIVERSITY Universitätsbibliothek RWTH Aachen -  Deutsch

پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

 

 جامعه شناسی 

(سوسیولوژی)  

 

۱

·    معنی تحت اللفظی جامعه شناسی عبارت است از آموزه (تعلیمات) جامعه 

 

۲

·    تفکر سوسیولوژیکی و تلاش علمی در این خطه، قبل از استفاده از مفهوم جامعه شناسی، وجود داشته است. 

 

۳

·    مفهوم جامعه شناسی برای نخستین بار توسط کومته در اثر او تحت عنوان «دوره فلسفه مثبت» در زمینه رشته علمی به کار برده شده که که با مشاهده و تنظیم پدیده های اجتماعی سر و کار داشته است.

 

۴

·    محتوای مفهوم جامعه شناسی و عرصه اوبژکتی اش در وهله اول بسته به موضع طبقاتی نمایندگان مربوط بدان و موضع جهان بینانه آنان و رشته های مرزبندی شده با آن تعیین شده است. 

 

۵

·    به همین دلیل، امروزه باید میان جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی و جامعه شناسی غیرمارکسیستی و یا بورژوایی تفاوت قایل شد.

 

۶

·    برای تعریف مفهوم جامعه شناسی از سوی دیگر، تغییرات موضوع پژوهش علمی آن که بسته به خود توسعه جامعتی است، نقش بازی می کنند.  

 

۷

·    نظریات علمای اجتماعی راجع به محتوا و موضوع جامعه شناسی نیز بسان تنوع مکاتب، سمتگیری ها و جریانات سوسیولوژیکی ناهمگونند.

 

۸

محتوا و عرصه موضوعی جامعه شناسی 

 

·    محتوا و عرصه موضوعی جامعه شناسی از نقطه نظر مارکسیستی بسته به تفاوت نظرات و استفاده از مفهوم جامعه شناسی، عمدتا به شرح زیر تعیین می شوند:   

 

۱

·    جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی، سیستم معارف نظری راجع به واقعیت اجتماعی در بغرنجی اش، با توجه به مؤثریت مشترک و وابستگی متقابل بخش ها و اجزای منفرد آن است.

 

۲

·    این سیستم تئوریکی (جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی) متشکل از قوانین، مقولات، اصول متدئولوژیکی، اسالیب (متدها) و فنون سوسیولوژیکی برای پژوهش امپیریکی واقعیت اجتماعی است.

 

۳

·    موضوعات این سیستم تئوریکی جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی به شرح زیرند: 

 

الف

·    قوانین حیات جامعتی انسان ها

 

ب

·    توسعه و ساختار حیات جامعتی انسان ها

 

پ

·    اهمیت و معنی و اثر پدیده ها و روندهای مختلف حیات جامعتی انسان ها

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر