اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
جامعه شناسی
(سوسیولوژی)
ادامه
۹۲
· جامعه شناسی بورژوایی در دستگاه حاکمیتی سیستم انحصاری ـ دولتی کاپیتالیسم از دو لحاظ زیر به خدمت گرفته می شود:
الف
· فونکسیون جامعه شناسی بورژوایی به مثابه فن اداری مانی پولاتیو عبارت است از فراهم آوردن مستقیم زمینه لازم، برای اجرای فونکسیون های حکومتی و مدیریتی.
ب
· جامعه شناسی بورژوایی از سوی دیگر به مثابه ابزار نفوذ و توجیه ایده ئولوژیکی سیستم حاکم به خدمت گرفته می شود.
۹۳
· جامعه شناسی بورژوایی برای انجام فونکسیون اول، مواد و مدل های لازمه را در اختیار مدیران و سیاستمداران قرار می دهد.
· مواد و مدل های لازم برای تحت تأثیر قرار دادن رفتار گروه های معینی از انسان ها به بهترین وجه.
· یعنی به مفید ترین و بی اصطکاک ترین وجه.
۹۴
· جامعه پژوهی امپیریکی، فونکسیون ایده ئولوژیکی جامعه شناسی بورژوایی را به طرز و طریق زیر برآورده می سازد:
· جامعه پژوهی امپیریکی، ضمن تظاهر به انتقاد از معایب سیستم حاکم، آن سیستم را به مثابه سیستمی درست جا می زند.
· سیستم درستی که البته «قابل اصلاح و بهسازی» است.
۹۵
· جامعه پژوهی امپیریکی، بدین طریق می کوشد تا به نگرش و دمسازسازی معینی دست یابد و ضمنا به اکتیویته معینی در رابطه با تغییرات ضرورگشته مبادرت ورزد.
۹۶
· هدف گروهی از جامعه شناسان بورژوایی از توضیح علمی ـ اجتماعی مطلوب برای «نخبگان قدرت» و توده، عبارت است از اجرای بدون اصطکاک تغییرات حاصله ضرور در اثر توسعه علم و فن از سویی و ممانعت از شناخت مکانیسم درونی مناسبات اجتماعی و توسعه جامعتی از سوی دیگر است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر