۱۳۹۹ مرداد ۲, پنجشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۶۴)

·
 
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین

فصل هفتم
بخش دوم
قسمت پنجم
ادامه

 

 

۲۷

·     حقوق به نظر کانت، «تجسم شرایطی است که تحت آن شرایط، مطالبات یکی با مطالبات دیگری بنا بر قانون عام اختیار (آزادی) می توانند به وحدت رسند.»

·     (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۴، ص ۳۳۷)

 

۲۸

·     آماج کلیه حقوق عبارت است از تحمیل انطباق دعاوی اختیار (آزادی) به افراد انسانی.

 

۲۹

·     بنا بر ماهیت حقوق، به نظر کانت، حقوق و تکالیف حقوقی فقط می توانند میان انسان ها وجود داشته باشند.

·     بنابرین، کانت، حقوق را به مثابه پدیده ای جامعتی در نظر می گیرد.

 

۳۰

·     کانت پدیده های اجتماعی مالکیت، ازدواج، دولت و غیره را به مثابه روابط میان افراد نمودار می سازد.

·     این پدیده های اجتماعی به نظر کانت، روابط میان سوبژکت های مختار (آزاد) است.

·     روابطی که البته انسان ها آگاهانه و داوطلبانه با یکدیگر برقرار می سازند.

 

۳۱

·     بدین طریق، به لحاظ نظری (تئوریکی) اصل درک حقوق طبیعی کلاسیک جامعه در فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان لنگر می اندازد.

 

۳۲

·     حقوق عبارت است از رابطه میان اشخاص مختار (آزاد.)

 

۳۳

·     حقوق چیزی نیست که دولت وضع می کند.

 

۳۴

·     کانت البسه هاله مادی کلیه پدیده های حقوقی، اخلاقی و سیاسی را در می آورد و دور می اندازد.

 

۳۵

·     تشکیل پدیده های حقوقی، اخلاقی و سیاسی از تصمیم عقلی آزاد انسانی در کانون نگرش های کانت قرار دارد.

 

۳۶

·     قله (نقطه اوج) اتیک عملی کانت را صلح ابدی تشکیل می دهد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر