پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۴
گوتفرید ویلهلم لایب نیتس
(۱۶۴۶ ـ ۱۷۱۶)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال زمانه خویش
· اصل هویت را لایب نیتس به صورت الق = الف فرمولبندی می کند.
۵
کریستیان ولف
(۱۶۷۹ ـ ۱۷۵۴)
عالم یونیورسال، ریاضی دان، فیلسوف آلمانی
همراه با لایب نیتس و کانت مهمترین نماینده روشنگری
نماینده حقوق طبیعی
بنیانگذار بسیاری از مفاهیم مهم (شعور، معنی، درخود، دقت)
مؤثر در قانونگزاری پروس
مؤلف آثار بیشمار
۱
· ولف در همنظری با اسکولاستیک از اصل هویت تعبیری متافیزیکی ارائه می دهد و ادعای وجود ماهیات لایتغیر را مطرح می سازد.
۲
· انگلس در رابطه با این نظر غالب در علم (از قرن شانزدهم تا هجدهم) یاد آور می شود:
· «قانون هویت ـ به معنی متافیزیکی قدیم از آن ـ قانون اساسی استنباط قدیم مبنی بر الف = الف بود:
· هر چیز در هویت با خویشتن خویش تلقی می شد.
· همه چیز ـ منظومه شمسی، ستاره ها، موجودات و غیره ابدی پنداشته می شد.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۴۸۴)
۶
ایدئالیسم عینی
۱
· با به رسمیت شناخته شدن روز افزون اندیشه توسعه و تکامل در علوم طبیعی قرن هجدهم و نوزدهم، اصل هویت یاد شده (اصل هویتی که به طورمتافیزیکی تفسیر می شد) در فلسفه، به ویژه در سیستم های فلسفی ایدئالیسم عینی شلینگ و هگل مورد انتقاد قرار گرفت.
الف
فریدریش ویلهلم یوزف شلینگ
(۱۷۷۵ ـ ۱۸۵۴)
فیلسوف و نماینده اصلی ایدئالیسم آلمانی
۱
· بدین طریق، شلینگ، هویت (یکسانی) و تفاوت میان سوبژکت و اوبژکت، تفکر و وجود، روح و ماده را در خرد محض (فلسفه هویت) فرضیه بندی می کند.
۲
· (به نظر شلینگ در خرد محض اوبژکت و سوبژکت، تفکر و وجود، روح و ماده به وحدت می رسند.
· این نظر شلینگ عرفانی است. مترجم)
ب
هگل
۱
· هگل اصل هویت در فرم الف = الف را به مثابه «بیانگر حشو قبیح توخالی» (تاوتولوژی) رد می کند:
۲
· تفکر متافیزیکی ظاهربین «همواره تنها هویت مجرد را در نظر می گیرد و تفاوت را در خارج از آن و یا در کنار آن می بیند».
۳
· در حالیکه «حقیقت تنها در وحدت هویت با تفاوت کامل است»
۴
· و «هویت باید به مثابه تفاوتی در نظر گرفته شود که با خود یکسان است.»
· (هگل، «منطق»، فصل دوم، ص ۲۶)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر