پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
۱
· سوسیالیسم فرماسیون جامعتی نسبتا مستقلی در دوران تاریخی گذار از کاپیتالیسم (سرمایه داری) به کمونیسم در مقیاس جهانی است.
· مراجعه کنید به کاپیتالیسم، کمونیسم
۲
· سوسیالیسم نظام جامعتی کیفیتا طراز نوینی را نمودار می سازد.
· برای اینکه در آن، استثمار انسان به وسیله انسان از بین می رود.
۳
· سوسیالیسم به مثابه نظام جامعتی، سیستم فوق العاده پویایی (دینامیکی) از روابط جامعتی همه جانبه است که در توسعه مستمر است.
۴
· سوسیالیسم مبتنی بر مالکیت جامعتی بر وسایل تولید است که به دو فرم زیر وجود دارد:
الف
· مالکیت دولتی تمامجامعتی
ب
· مالکیت اتحادیه ای (کولخوزی)
۵
· محتوای مشترک این دو نوع مالکیت سوسیالیستی بر وسایل تولید عبارت است از یبنان لازم برای اتحاد طبقه کارگر با طبقه دهقانان اتحادیه ای و دیگر زحمتکشان.
۶
· أماج سوسیالیسم عبارت است از ارضای مستمر و بهتر حوایج مادی و روحی اعضای جامعه، شکوفاسازی روابط جامعتی سوسیالیستی و شخصیت انسان ها، لیاقت ها و استعدادهای خلاق آنها و تقویت سازمان سیاسی زحمتکشان، دولت و جامعه.
۷
· قانونمندی های فرماسیون سوسیالیستی بر بنیان اجتماعی ـ اقتصادی خودش مؤثر می افتند.
۸
· شرایط مادی لازم برای گذار به ساختمان سوسیالیسم، در کاپیتالیسم (فرماسیون اقتصادی سرمایه داری) تدارک دیده می شوند.
۹
· با انقلاب پرولتری قدرت بورژوازی سرنگون می شود و حاکمیت سیاسی طبقه کارگر ـ دیکتاتوری پرولتاریا ـ تأسیس می یابد.
۱۰
· وظیفه اقتصادی اصلی دولت سوسیالیستی را تحول سوسیالیستی اقتصاد و مجموعه حیات جامعتی تشکیل می دهد.
۱۱
· حل مسئله وظیفه اصلی فوق الذکر با امحای مالکیت کاپیتالیستی بر وسایل تولید آغاز می شود.
۱۲
· با از بین بردن گام به گام مالکیت خصوصی بر وسایل تولید پایه و اساس آنتاگونیسم طبقاتی و استثمار انسان به وسیله انسان از بین می رود.
۱۳
· با پیروزی مناسبات تولیدی سوسیالیستی، همه عناصر سیستم جامعتی سوسیالیستی بر شالوده خاص خود سوسیالیسم شروع به توسعه می کنند.
۱۴
· مشخصات سیستم جامعتی توسعه یافته سوسیالیسم به شرح زیرند:
الف
· سطح عالی نیروهای مولده جامعتی
ب
· سرعت رشد عالی نیروهای مولده جامعتی
پ
· مناسبات تولیدی سوسیالیستی ثبات مند و توسعه یابنده
ت
· قدرت دولتی سوسیالیستی نیرومند.
ث
· توسعه همه جانبه دموکراسی سوسیالیستی
ج
· سطح آموزشی ـ پرروشی عالی زحمتکشان
ح
· بهسازی شرایط زندگی و شرایط کاری زحمتکشان
۱۵
· مشخصه دیگر سیستم جامعتی توسعه یافته سوسیالیسم، نفوذ ایده ئولوژی و فرهنگ سوسیالیستی در کلیه عرصه های حیات جامعتی است.
۱۶
· هسته اصلی سیستم جامعتی توسعه یافته سوسیالیسم را سیستم اقتصادی سوسیالیسم تشکیل می دهد که با عوامل زیر مطابقت دارد:
الف
· با خصلت نیروهای مولده مدرن
ب
· با پویایی (دینامیک) انقلاب علمی و فنی
پ
· با مناسبات تولیدی سوسیالیستی
۱۷
· به قول والتر اولبریشت، «در سیستم اقتصادی سوسیالیسم قبل از همه میان عوامل زیر پیوند بر قرار می شود:
۱
· مطابقت منافع جامعتی، کلکتیو و شخصی مولدین سوسیالیستی
۲
· سیستم مدرن پلان بندی و رهبری (اداره)
۳
· علم به مثابه نیروی مولد بی واسطه
۴
· سطح عالی علمی و فنی موجدات (فراورده های) تعیین کننده، تکنولوژی و سازمان تولید
۵
· ساختار به درجه عالی مؤثر اقتصاد ملی
۶
· کیفیت سوسیالیستی تفکر اقتصادی
۷
· دموکراسی سوسیالیستی در اقتصاد
۸
· خلاقیت و ابتکار زحمتکشان در روند کار
۹
· کار مشترک (همبودین) سوسیالیستی و مسابقه سوسیالیستی
۱۰
· مؤثریت اقتصادی ـ ملی روابط اقتصادی خارجی
۱۱
· شرایط کار و زندگی سوسیالیستی زحمتکشان.»
· (والتر اولبریشت، «اهمیت اثر مارکس تحت عنوان «سرمایه» برای تشکیل سیستم جامعتی توسعه یافته سوسیالیسم در آلمان دموکراتیک»، ۱۹۶۷، ص ۴۶)
۱۸
· بر مبنای مالکیت جامعتی بر وسایل تولید ، تنها منبع درآمد اعضای جامعه سوسیالیستی، کار است.
۱۹
· کار اما فقط وسیله ای برای دستیابی به مواد مصرفی حیاتی ضرور نیست.
۲۰
· به همان اندازه که میان منافع مادی و فکری شخصی و کلکتیو زحمتکشان و الزامات جامعتی موجود مطابقت برقرار می شود، به همان اندازه نیز کار به امر مسئولیت شناسی شخصی هر عضو جامعه در قبال جامعه و به امر فخر شخصی هر عضو جامعه مبدل می شود.
۲۱
· علاقه مندی شخصی مادی زحمتکشان به ارتقا و تکمیل تولید بدین طریق تشکیل می شود که هر کس سهم خود را از درآمد ملی، متناسب با کمیت و کیفیت کاری که انجام داده، دریافت کند.
· (قانون تقسیم بنا بر میزان کار)
۲۲
· در سوسیالیسم مجموعه تولید متعلق به جامعه است.
۲۳
· در سوسیالیسم تضادی میان تولید ضرور و اضافه تولید وجود ندارد که در کاپیتالیسم بیانگر تضاد طبقاتی میان بورژوازی و طبقه کارگر است.
۲۴
· به همین دلیل، در سیستم اقتصادی سوسیالیسم، اثر به لحاظ اقتصادی ـ ملی مفید کار، به واسطه اضافه تولید تعیین نمی شود.
۲۵
· اثر به لحاظ اقتصادی ـ ملی مفید کار، به واضح ترین فرمی در ارزش نوپدید کلی، یعنی در حجم فیزیکی درآمد ملی موجود نمودار می گردد.
۲۶
· مزیت سوسیالیسم قبل از همه در وحدت ناگسستنی و مؤثر شرکت همه جانبه زحمتکشان در انجام وظایف جامعتی و در رهبری اقتصاد با پلان بندی همه جانبه علمی و سازماندهی راسیونال (عقلی) توسعه اقتصادی ـ ملی و جامعتی در مقیاس تمام دولتی است.
۲۷
· کاربست کامل مزیت ها و قوای محرکه سوسیالیسم، ظرفیت تولیدی سوسیالیسم توسعه یافته را به طرز نامحدودی مؤثریت می بخشد.
۲۸
· بدین طریق قوایی شکوفا می گردند که به واسطه آنها برتری تاریخی سوسیالیسم بر کاپیتالیسم تحقق می یابد.
۲۹
· طبقه کارگر به مثابه پیشرفته ترین طبقه اجتماعی، تحت رهبری حزب مارکسیستی ـ لنینیستی اش و در وحدت با دهقانان و دیگر زحمتکشان قدرت دولتی را تشکیل می دهد.
۳۰
· در سوسیالیسم، وحدت اخلاقی ـ سیاسی خلق مبتنی بر منافع سیاسی و اقتصادی مشترک کلیه زحمتکشان است که خود را در مشترکیت آماج ها نمودار می سازد.
۳۱
· در سوسیالیسم آماجگزاری های مشترک کلیه طبقات و اقشار به این دلیل امکان پذیر است که سوسیالیسم با الزامات پیشرفت جامعتی و با منافع حیاتی بنیادی انسان ها مطابقت دارد:
الف
· سوسیالیسم ضامن صلح و انسانیت و عدالت و دموکراسی و آزادی است.
ب
· خط بنیادی ماهوی سوسیالیسم را مبارزه در راه صلح تشکیل می دهد.
پ
· سوسیالیسم آزادی واقعی شخصیت را ، برابر حقوقی همه انسان ها را بی اعتنا به جهان بینی و مذهب و «نژاد» و ملیت و مقام اجتماعی شان تأمین می کند.
ت
· سوسیالیسم برابری سیاسی و اقتصادی زن را جامه عمل می پوشاند.
۳۲
· «تنها سوسیالیسم و کمونیسم است که می تواند اشتیاق دیرین انسان ها به آزادی، برابری و برادری را، به صلح و انسانیت و عدالت را، به زندگی فرهنگسرشار در امنیت اجتماعی و مملو از کار معنامند و و شعف زندگی را برآورده سازد.»
· (برنامه حزب سوسیالیستی واحد آلمان، ۱۹۶۳، ص ۱۳)
۳۳
· در جامعه سوسیالیستی، میان زحمتکشان روابط جدیدی، یعنی روابط سوسیالیستی توسعه می یابد.
۳۴
· مشخصه این روابط جدید، هم در عرصه تولید و هم در خارج از عرصه تولید را همکاری رفیقانه و کمک متقابل تشکیل می دهد.
۳۵
· خصایص متعالی انسان های جامعه سوسیالیستی را شعور بالا، شعف کاری و احساس مسئولیت نسبت به جامعه، انترناسیونالیسم و میهن پرستی تشکیل می دهند.
۳۶
· پس از درهم شکستن انحصار آموزشی ـ پرورشی کاپیتالیستی، آموزش و پرورش و فرهنگ از آن کلیه زحمتکشان می گردد، هستی زحمتکشان استغنا کسب می کند و شخصیت آنها توسعه می یابد.
۳۷
· زحمتکشان می توانند به برکت آموزش و پرورش عمومی و تخصص حرفه ای عالی به جامعه بیشتر خدمت کنند و بدین طریق شرایط لازم را برای بهره مندی بیشتر از جامعه و ارضای هر چه بهتر منافع شخصی خود فراهم آورند.
۳۸
· زحمتکشان در اثر امحای استثمار، هم در کارشان و هم در ایام فراغت شان به یکسان تکانه های لازم را برای توسعه شخصیت خویش دریافت می کنند.
۳۹
· محتوای ماهوی سیستم جامعتی توسعه یافته سوسیالیسم را قبل از همه، دموکراسی و توسعه شعور زحمتکشان تشکیل می دهند.
۴۰
· همکاری برای تشکیل روابط جامعتی نوین میان انسان ها در تولید و همه عرصه های حیات به نیاز واقعی مبدل می شود.
۴۱
· همکاری هر چه مؤثرتر زحمتکشان آلمان دموکراتیک در بریگادها و در همبودهای کار سوسیالیستی، در شوراهای جدیدتر، در تعاونی ها، در شوراهای جامعتی و در کمیته های تولید دال بر این امر است.
۴۲
· تحقق آماجگرایانه سیستم آموزشی ـ پرورشی یکپارچه منجر بدان می شود که هر شهروند دولت در طول کل حیاتش می آموزد و معارف و استعدادهای خود را بر طبق الزامات جامعتی تکمیل می کند.
۴۳
· نفوذ ایده ئولوژی سوسیالیستی در کلیه حوزه های حیات جامعتی تأثیر تعیین کننده ای در رفتار اجتماعی انسان ها در سوسیالیسم دارد.
۴۴
· تشکیل سیستم جامعتی توسعه یافته سوسیالیسم شرایط لازم را برای گذار به کمونیسم فراهم می آورد.
۴۵
· گذار از سوسیالیسم به کمونیسم روندی تدریجی است که در آن شرایط مادی و فکری لازم برای ساختمان جامعه بی طبقه، یعنی جامعه کمونیستی فراهم می آید.
· مراجعه کنید به سوسیالیسم علمی
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر