۲۷
· حقوق به نظر کانت، «تجسم شرایطی است که تحت آن شرایط، مطالبات یکی با مطالبات دیگری بنا بر قانون عام اختیار (آزادی) می توانند به وحدت رسند.»
· (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۴، ص ۳۳۷)
۲۸
· آماج کلیه حقوق عبارت است از تحمیل انطباق دعاوی اختیار (آزادی) به افراد انسانی.
۲۹
· بنا بر ماهیت حقوق، به نظر کانت، حقوق و تکالیف حقوقی فقط می توانند میان انسان ها وجود داشته باشند.
· بنابرین، کانت، حقوق را به مثابه پدیده ای جامعتی در نظر می گیرد.
۳۰
· کانت پدیده های اجتماعی مالکیت، ازدواج، دولت و غیره را به مثابه روابط میان افراد نمودار می سازد.
· این پدیده های اجتماعی به نظر کانت، روابط میان سوبژکت های مختار (آزاد) است.
· روابطی که البته انسان ها آگاهانه و داوطلبانه با یکدیگر برقرار می سازند.
۳۱
· بدین طریق، به لحاظ نظری (تئوریکی) اصل درک حقوق طبیعی کلاسیک جامعه در فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان لنگر می اندازد.
۳۲
· حقوق عبارت است از رابطه میان اشخاص مختار (آزاد.)
۳۳
· حقوق چیزی نیست که دولت وضع می کند.
۳۴
· کانت البسه هاله مادی کلیه پدیده های حقوقی، اخلاقی و سیاسی را در می آورد و دور می اندازد.
۳۵
· تشکیل پدیده های حقوقی، اخلاقی و سیاسی از تصمیم عقلی آزاد انسانی در کانون نگرش های کانت قرار دارد.
۳۶
· قله (نقطه اوج) اتیک عملی کانت را صلح ابدی تشکیل می دهد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر