۱۳۹۷ مرداد ۲۲, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۷۱)


 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

گروه
ادامه


۵۱


·    در جامعه شناسی بورژوایی تفاوتگذاری (مرزبندی) میان گروه «فرمال» و گروه «غیر فرمال» رواج وسیع دارد.   

۵۲
·    این تفاوتگذاری میان گروه ها، در پیوند با مناسبات جامعه ای کاپیتالیستی  و یا تحت این مناسبات تشکیل شده است و به معنی زیر است:

الف
گروه «فرمال»

۱
·    گروه های «فرمال» به گروه هایی اطلاق می شود که در رابطه با تقسیم کار مطروحه با توجه به ساختار فرمال واحد اجتماعی بزرگی از قبیل کارخانه و یا مؤسسه تشکیل می شود.    

۲
·    صفت «فرمال» حاکی از آن است که این گروه ها در پیوند بی واسطه با سازمان ها، آماج ها و وظایف واحد مربوطه تشکیل می شوند و و قبل از همه در خدمت انجام مستقیم آنها هستند. 

۳
·    هر فرد در این گروه ها فونکسیونر (مأمور) است و در رابطه فرمال (صوری) با افراد و کارخانه و مؤسسه مربوطه قرار دارد. 

۴
·    گروه «فرمال»، قبل از همه دارای فونکسیون تنظیم سازمانی افراد در مقاطع معین جریان کار واحد بزرگ مربوطه است. 

ب
گروه «غیرفرمال»

۱
·    گروه «غیرفرمال» در تضاد با گروه «فرمال» تشکیل می شود.

۲
·    گروه «غیرفرمال» به مثابه کیفیتی از بنیان متفاوت با گروه «فرمال»، بر اساس منافع شخصی به طرز خودپو و مستقل از نظم و آماج ها و وظایف مؤسسه مربوطه تشکیل می شود.

۳
·    در جامعه شناسی بورژوایی، اغلب با توجه به فاکتورهای درونی و در خیلی از موارد با توجه به فاکتورهای پسیکولوژیکی و یا اجتماعی ـ روانی، مثلا با توجه به احساسات موجود در گروه، تقسیم بندی گروه «غیرفرمال» به دو دسته زیر به عمل می آید:

الف
«گروه های ما»

ب
گروه های دیگر

۴
«گروه های ما»

۱
·    گروه خاص ما با «احساسات ما»

۲
·    گروه خاص ما با خصلت، درجه و غلظت احساسات ما

۵
·     بر بنیان این نکات می توان احکامی راجع به کیفیت،  سطح توسعه و غیره گروهی صادر کرد.

۶
·     دلیل این تقسیم بندی عبارت از آن است که هر فرد در هر گروه در مقایسه با دیگر افراد گروه در نظر گرفته می شود.
·    یعنی هر فرد در گروه، قبل از همه به مثابه عضو گروه در خصومت با گروه های دیگر وجود دارد.

۷
·    فرد به مثابه «آنسامبلی (ارکستری) از مناسبات اجتماعی» و در پیوند متنوع با افراد دیگر و یا با بخش های جامعه ای دیگر در نظر گرفته نمی شود.

۸
·    این اما مانع آن نمی شود که در گروهی عواطف، احساسات و حتی محرکه های غریزی معینی تشکیل شوند که بیانگر احساس امنیت و حمایت در گروه، آرزوی حفظ گروه  و ماندن در گروه باشند.

۹
·    این حقایق امور وجود دارند و مبتنی بر عوامل زیرند:

الف
·     مبتنی بر بنیان های رئال (واقعی) اند.

ب
·     مبتنی بر کردوکار آماجگرای مشترک اند.

پ
·     مبتنی بر روابط گروهی و غیره اند.
·      
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر