۱۳۹۷ مرداد ۲۲, دوشنبه

زبان فارسی و ناهنجاری های جدیدش (۴)


الف برزگر
اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»
 
دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)
 
ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین
 
۱
قدرت سیاسی حاکم
از یک سو
مصادیق و مفاهیمی
دور از منطق سالم انسان هوشمند و اجتماعی
به
اندیشه
تلقین می کند.

  تلقین
یعنی
نهادن اندیشه ای در دهان مرده ای و یا زنده ای.

و
از سوی دیگر
با
ستیز با هرگونه دگر انیدشی
راه سالم رشد اندیشه
و
لاجرم
زبان
را
می بندد.
 
معنی تحت اللفظی:
قدرت سیاسی حاکم
اولا
مصادیق و مفاهیمی 
را 
به 
اندیشه
تلقین می کند
که
دور از منطق سالم انسان هوشمند و اجتماعی 
اند.
 
ثانیا
با مبارزه بر ضد دگراندیشی
راه سالم رشد اندیشه و زبان
را
سد می کند.
 
۲
قدرت سیاسی حاکم
از یک سو
مصادیق و مفاهیمی
دور از منطق سالم انسان هوشمند و اجتماعی
به
اندیشه
تلقین می کند.
 
این جمله الف برزگر
اولا
به لحاظ جهان بینی
 معیوب است.
 
این جمله الف برزگر
دال
بر
دادن پاسخ ایدئالیستی 
به 
مسئله اساسی فلسفه در عرصه جامعه بشری 
است:

الف برزگر
دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
را
فراموش می کند
و
در بهترین حالت وارونه می سازد.

یکی از فرم های بسط و تعمیم دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
دیالک تیک طبقه حاکمه و هیئت حاکمه
(حاکمیت و حکومت)
است.
 
الف برزگر
مفهوم حاکمیت 
را
نمی شناسد
و
به همین دلیل
به رسمیت نمی شناسد.

در بهترین حالت
ثانوی و فرعی تصور می کند.

یعنی

دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
را
وارونه می سازد.
 
یعنی
نقش تعیین کننده 
را
در
 دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی،
از آن روبنای ایده ئولوژیکی
(قدرت سیاسی حاکم)
می داند.
 
کشف این وارونه اندیشی در الف برزگر،
اما
دشوار است.
 
چرا و به چه دلیل؟
 
شاید
به این دلیل
که
الف برزگر
مرتب مفاهیمی را به کار می برد 
که 
بر
به رسمیت شناسی زیربنای اقتصادی توسط او 
دلالت دارند.
 
تازه
الف برزگر
ده سر و گردن از دیگر اعضای بی سواد حزب توده بالاتر است.

۳
قدرت سیاسی حاکم
از یک سو
مصادیق و مفاهیمی
دور از منطق سالم انسان هوشمند و اجتماعی
به
اندیشه
تلقین می کند.
 
وارونه سازی  دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی،
 اما
به معنی نمایندگی درک ایدئالیستی تاریخ و جامعه است.
 
یعنی
به معنی پشت پا زدن به مهم ترین کشف مارکس
معروف به درک ماتریالیستی تاریخ است.
 
مراجعه کنید 
به  

درک ماتریالیستی تاریخ
و
درک ایدئالیستی تاریخ
در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
 
یکی از دلایل ورشکست فکری و شکست فیزیکی
(ورشکست تئوریکی و شکست سیاسی) حزب توده 
همین
چسبیدن به  درک ایدئالیستی تاریخ بوده است
که
مارکسیستی بودن آن را نیز زیر علامت سؤال قرار می دهد.
 
۴
قدرت سیاسی حاکم
از یک سو
مصادیق و مفاهیمی
دور از منطق سالم انسان هوشمند و اجتماعی
به
اندیشه
تلقین می کند.
 
الف برزگر
خیال می کند 
که 
مفاهیم توسط اجامر قدرت سیاسی حاکم
اختراع می شوند و به اندیشه تلقین می شوند.
 
این بدان معنی است
که
بزرگ ترین متفکر حزب توده
از
 زادگاه مفاهیم 
بی خبر است.
 
 
مغز
بدین طریق
با 
کیسه صفرا
عوضی گرفته می شود:
همانطور که کیسه صفرا، صفرا ترشح می کند،
کیسه مغز هم مفهوم و اندیشه ترشح می کند.
 
این دال بر فلاکت معرفتی ـ نظری
(فلاکت در تئوری شناخت)
 است.
 
این بدان معنی است
که
او
نمی داند که مفاهیم (واژه ها)
نتیجه تجرید چیزها، پدیده ها، روندهای و سیستم های مادی (واقعی ـ عینی) اند.
 
او
نمی داند که زادگاه تئوری،
پراتیک
است.
 
شعور
انعکاس وجود
است.
 
روح
انعکاس ماده 
است.

۵
قدرت سیاسی حاکم
از یک سو
مصادیق و مفاهیمی
دور از منطق سالم انسان هوشمند و اجتماعی
به
اندیشه
تلقین می کند.
 
الف برزگر
در این جمله
نمی داند
 که 
میان مفاهیم و افکار
رابطه دیالک تیکی جزء و کل برقرار است.
 
هر اندیشه ای از مجموعه ای از مفاهیم تشکیل می یابد.
 
مثال
 
حکم
(فکر، اندیشه، نظر)
زیر
مبنی بر اینکه 
آب 
تحت فشار جو
در
 ۱۰۰ درجه سانتیگراد 
می جوشد، 
از 
مفاهیم  
آب
فشار
جو
درجه سانتیگراد
۱۰۰
جوشش
تشکیل یافته است
و
نتیجه تجارب میلیون باره ی آدم ها در اقصا نقاط جهان است.

نتیجه پراتیک انسانی است.

بدون مفهوم
 (واژه)
حکمی
 (فکری، اندیشه ای، نظری) 
(جمله ای)
نمی تواند وجود داشته باشد.

۶
قدرت سیاسی حاکم
از یک سو
مصادیق و مفاهیمی
دور از منطق سالم انسان هوشمند و اجتماعی
به
اندیشه
تلقین می کند.

ایراد ایدئالیستی دیگر الف برزگر
این است که او خیال می کند
که
مفاهیم
چیزهای سوبژکتیو ومنطقی محض اند.
 
او
ظاهرا
مفاهیم
را
به دو دسته طبقه بندی می کند:
 
الف
مفاهیم  مبتنی بر منطق سالم انسان های هوشمند و اجتماعی
 
ب
مفاهیم  مبتنی بر منطق ناسالم انسان های ناهوشمند و غیر اجتماعی 
 
۷
بدین طریق ماهیت طبقاتی مفاهیم و احکام
نادیده گرفته می شود.
 
الف برزگر
نمی داند که طبقه حاکمه امپریالیستی
میلیون ها  روشنفکر با مدارک دیپلم و لیسانس و فوق لیسانس و دکترا و غیره
در 
هر زمینه فقهی و فلسفی و علمی و هنری و غیره
در اختیار دارد
که
کسب و کارشان
بسان اجامر با عمامه و بی عمامه طبقه حاکمه ایران
تحریف مفاهیم
 است.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر