پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن
برگردان
شین میم شین
بخش دوم
متا اتیک بورژوائی
نگرش های مختلف
در
متا اتیک بورژوائی
۱
· در چارچوب متا اتیک بورژوائی، نگرش های مختلفی
تشکیل شده اند.
۲
· قبل از همه باید به تفاوت دو نگرش کوگنیتیویستی
و آنتی کوگنیتیویستی اشاره کرد:
الف
کوگنیتیویسم
· کوگنیتیویسم اصطلاحات اخلاقزبانی را یا به مثابه
احکامی راجع به مشخصات غیر طبیعی تلقی می
کند و یا آنها را به احکامی در باره احساسات تقلیل می دهد.
ب
آنتی کوگنیتیویسم
· آنتی کوگنیتیویسم نوع غالب را تشکیل می دهد و
خود به فرقه های مختلف زیر تقسیم بندی می شود:
۱
اموتیویسم
· اموتیویسم جملات اخلاقی را نه احکام، بلکه بیان
احساسات و عواطف سوبژکتیو تلقی می کند.
· (برتراند راسل،
آیر، استیونسون)
۲
آنتی کوگنیتیویسم امری
۱
· آنتی کوگنیتیویسم امپراتیویستی (امری)
و یا ماقبل اسکریپتیویستی،
جملات اخلاقی را نه احکام، بلکه بیان فرامین و دستور العمل ها می داند
· (کارناپ، هابه،
ادواردز)
***
۳
· در متا اتیک بورژوائی گشتاورهای راسیونال (عقلی،
معقول) نیز وجود دارند.
۴
· بررسی های زبانتحلیلی ـ به معنی سمیوتیکی وسیع
آن ـ بویژه در عرصه پراگماتیک سمیوتیکی،
از دیدگاه مارکسیسم ـ لنینیسم در چارچوب اتیک علمی، ماتریالیستی ـ تاریخی اهمیت
بزرگی دارند.
· (مراجعه کنید به اخلاقزبان)
۵
· البته در این جور موارد، استفاده از اصطلاح «متا
اتیک» گمراه کننده است.
۶
· بررسی اصطلاحات اخلاقزبانی در حقیقت به عرصه متا
اتیکی مربوط نمی شود.
· بلکه خود آن می تواند عرصه بررسی اتیکی باشد.
۷
· البته در چنین صورتی باید در رابطه با اخلاقزبان از یک متا زبان استفاده کرد.
· (مراجعه کنید به متا
زبان)
۸
· مسائل اخلاقزبانی مسائل مربوط به پدیده اخلاق و
تأثیر گذاری اجتماعی آنند و لذا موضوع تئوری اتیکی اند.
۹
· بررسی های به عمل آمده در عرصه متا اتیک
بورژوائی، سلسله ای از مسائل نظری مربوط به پدیده های اخلاقی را و در عرصه تبادل
نظر، برخی از معانی اخلاقی را مورد توجه قرار داده اند و در موارد انگشت شماری
برای آنها راه حل واقعی ارائه داده اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر