پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن
برگردان
شین میم شین
بخش دوم
متا اتیک بورژوائی
نگرش های مختلف
در
متا اتیک بورژوائی
۱۰
· در تز آنتی کوگنیتیویستی نیز هسته راسیونالی
(معقولی) وجود دارد.
۱۱
· فونکسیون خاص هنجارها، ارزیابی ها، فرامین و
ایدئال های اخلاقی تهیه معارف درست و یا نادرست راجع به واقعیت عینی نیست.
۱۲
· فونکسیون آنها عبارت است از تنظیم رفتار اجتماعی
رایج و مهم انسان ها بنا بر انگیزه های آنها.
۱۳
· فونکسیون آنها نه از نوع کوگنیتیوی (ادراکی)،
بلکه از نوع ایده ئولوژیکی است.
۱۴
· البته این بدان معنا نیست که آنها می توانند
مجزا از فونکسیون کوگنیتیوی شعور انسانی و بر ضد آن عمل کنند.
۱۵
· این نتیجه گیری در متا اتیک بورژوائی که گویا
استدلال راسیونال و علمی را به خطه هنجارها و ارزیابی های اخلاقی بطور کلی راه نیست، کلا غلط و نادرست است
و از موضع اصلی ایدئالیستی پیشاپیش سرهم بندی شده آنها حکایت می کند.
۱۶
· بر مبنای تئوری ماتریالیستی توسعه جامعه ای، هم
توضیح راسیونال و هم اثبات راسیونال و علمی هنجارها و ارزیابی های اخلاقی امکان
پذیر و الزامی است.
۱۷
· اشتباه تعیین کننده متا اتیک بورژوائی در این
توهم است که گویا می توان تئوری علمی ـ اتیکی را به زبانتحلیل فلسفی تقلیل داد و
بدین طریق به تغییر بنیادی اتیک فلسفی «سنتی» نایل آمد.
۱۸
· اتیک «سنتی» به مثابه ضد متا اتیک بورژوائی
تکوین یافته است.
۱۹
· تقسیم بندی تئوری های اتیکی به علمی و غیرعلمی ـ
در وهله اول ـ در سطح دیگری، یعنی در سطح فلسفی صورت می گیرد.
۲۰
· برای تمیز تئوری اتیکی علمی از غیرعلمی باید به
این پرسش پاسخ داد که آیا تئوری اخلاقی مورد نظر یک تئوری ماتریالیستی ـ به عبارت
دقیقتر، ماتریالیستی تاریخی ـ است و یا یک تئوری ایدئالیستی است؟
۲۱
· متا اتیک بورژوائی بنا بر اصل بنیادی فلسفه،
ایدئالیستی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر