۱۳۹۵ مرداد ۱۱, دوشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (432)


پروفسور دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین

بخش هفتم
توسعه جامعه شناسی بورژوائی
در کشورهای مختلف سرمایه داری:

قسمت چهارم
جامعه شناسی در المان


پیشکش به
کاظم انصاری

39
·        اختلافات مکاتب مختلف جامعه شناسی در آلمان غربی، عمدتا بر سر موضوع اصلی بوده که تا امروز تعیین کننده توسعه ی جامعه شناسی است:
·        در سال 1960، اختلافات کونیگ با آدورنو بر سر دو مسئله زیر بوده است:  

الف

·        «تئوری سوسیولوژیکی» به مثابه هیرارشی به اصطلاح نومولوژیکی فرضیه ها
·        (کونیگ، «مقدمه ای بر جامعه شناسی» (1970)، ص 11)

ب

·        «تئوری جامعه» به مثابه پیوند تفسیر توتالیته (کلیت)  اجتماعی
·        (آدورنو، «فیگور های آهنگ»، 1959، ص 9)   

40
·        در سال 1961 در اجلاس جامعه شناسان آلمانی میان آدورنو و پوپر مشاجره بر سر به اصطلاح پوزیتیویسم در می گیرد که ماهیتا همان اختلاف میان آدورنو و کونیگ بوده است.

41

·        این مشاجره در طول سال های 60 بویژه میان البرت (1921)  و هابرمس (1929)  ادامه می یابد.

42
·        این اختلافات بالاخره در انجمن جامعه شناسی آلمان، توسط هندریچ، مؤلف «تئوری حاکمیت» (1973) به مثابه مقایسه نظری سازمان یافته تداوم می یابد.

43
·        این مقایسه در سال های 1974 ـ 1978، در جلسات جامعه شناسان و در گروه های کار انجمن جامعه شناسی آلمان صورت می گیرد.    

44
·        بحث عمدتا بر سر متد علمی ـ اجتماعی «درست» بوده است:

الف
·        متد غلم الاشیائی واره  

ب
·        متد تاریخی ـ هرمه نویتیکی  

45
·        بحث ضمنا بر سر مسائل زیر بوده است:

الف
·        بر سر مسئله تعیین «درست» موضوع جامعه شناسی بوده است.    

ب
·        بر سر جدا کردن حتی الامکان رفتار فردی ( که به مثابه عمل اجتماعی تلقی می شد) از پیوند اجتماعی کلی بوده است.  

پ
·        بر سر تجزیه و تحلیل تاریخی ـ مشخص فرم جامعه بوده است.   

ت
·        بر سر تجزیه و تحلیل تاریخی ـ مشخص عمل اجتماعی صورت گرفته در چارچوب فرم جامعه بوده است.  

46
·        در کانون بحث، این مسئله قرار داشته که تا چه حدی می توان آلترناتیو (بدیل) قابل اثباتی برای جامعه شناسی پیدا کرد که فقط بر «پدیده های» ایزوله شده بپردازد و بی اعتنا به اجتماعیت و تاریخیت پدیده ها باشد؟

47
·        این بدان معنی است که بحث بر سر موضع پوزیتیویستی نسبت به واقعیت اجتماعی بوده است که هم برای نئو پوزیتیویسم اله منتار (بنیادی) است و هم برای راسیونالیسم انتقادی.   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر