۱۳۹۵ مرداد ۱۱, دوشنبه

سیری در شعری از مهدی اخوان ثالث (102)



مهدی اخوان ثالث
(1307 ـ 1369)

در آن لحظه
از این اوستا
(1344)

ویرایش و تحلیل از
ربابه نون

در آن لحظه که من از پنجره بیرون نگا کردم
کلاغی روی بام خانه ی همسایه ی ما بود
و بر چیزی ـ نمی دانم چه ـ  شاید تکه استخوانی
دمادم ـ تق و تق ـ منقار می زد، باز
و نزدیکش کلاغی روی آنتن قار می زد، باز

نمی دانم چرا، شاید برای آنکه این دنیا بخیل است
و تنها می خورد، هر کس که دارد

·        یکی از ویژگی های اخوان صرفه جوئی در کلام است.
·        این مسئله در این بند شعر آشکار می گردد:

1
در آن لحظه که من از پنجره بیرون نگا کردم
کلاغی روی بام خانه ی همسایه ی ما بود
و بر چیزی ـ نمی دانم چه ـ  شاید تکه استخوانی
دمادم ـ تق و تق ـ منقار می زد، باز

·        منظور اخوان این است که کلاغ روی بام خانه همسایه در حال تغذیه است:
·        کلاغ احتمالا مغز تکه استخوانی را به مدد منقار بیرون می آورد و می خورد.

2
و نزدیکش کلاغی روی آنتن قار می زد، باز

·        اخوان می کوشد تا دلیلی برای غار غار کلاغ دیگر بیابد و می یابد.
·        البته به مدد تخیل و حدس و گمان:   

3
نمی دانم چرا، شاید برای آنکه این دنیا بخیل است
و تنها می خورد، هر کس که دارد

·        به گمان اخوان کلاغ نشسته بر روی آنتن به دلیل بخیل بودن دنیا غار غار سر داده است.
·        اخوان ضمنا تعریفی از مفهوم «بخل» عرضه می دارد:
·        بخل ضد بخشش است.
·        بخل این است که یکی بخورد و به دیگری ندهد.
·        دلیل غار غار کلاغ بخل دنیا ست.

4
نمی دانم چرا، شاید برای آنکه این دنیا بخیل است
و تنها می خورد، هر کس که دارد

·         اخوان از دید آدم ها، کلاغ ها را ارزیابی می کند.
·        اخوان از کلاغ انتظار دارد که مغز استخوان را به تساوی تقسیم کند.

·        این اما به معنی عدالت و انصاف که نیست:
·        این به معنی بیداد است.
·        چون یکی باید کار کند و دیگری بخورد.
·        یکی رنج برد و دیگری نا برده رنج، گنج برد.
.
·        عدالت و انصاف اگر این باشد، همان بهتر که اصلا نباشد.
·        چون در سایه این عدالت و انصاف بخشی از جامعه از قبل رنج همنوع تغذیه می کند و انگل  واره می شود.
 
5
در آن لحظه از آن آنتن چه امواجی گذر می کرد
که در آن موج ها شاید یکی نطقی در این معنی که «شیرین است، غم،
شیرین تر از شهد و شکر»، می کرد

·        معنی تحت اللفظی:
·        در آن لحظه از آنتن امواجی گذر می کرد.
·        شاید کسی ضمن سخنرانی می گفت:
·        غم شیرین تر از شهد و شکر است.

·        اخوان در این بند شعر، با تیر واحدی چندین نشان مختلف می زند: 

الف
·        اولا این تصور را القا می کند که گویا کلاغ سخنرانی حریف راجع به غم را می شنود. 

ب
·        ثانیا این تصور را القا می کند که گویا کلاغ نشسته بر آنتن به عوض مغز استخوان، غم می خورد.
  
پ
·        ثالثا تأثیر پسیکولوژیکی غمخواری را به بحث می کشد.

·        غمخواری بلحاظ پسیکولوژیکی خود بحث شورانگیزی است.
·        غمخواری گاهی واقعا هم می تواند شیرین تر از شهد و شکر باشد.

·        دلیل شیرینی غم اما چیست؟    

6
نمی دانم چرا، شاید برای آنکه این دنیا عجیب است
شلوغ است
دروغ است و غریب است

·        معنی تحت اللفظی:
·        دلیل غار غار کلاغ شاید این باشد که دنیا عجیب و غریب و شلوغ و دروغ است.

·        اخوان به دنبال دلیلی برای غار غار کلاغ می گردد.
·        دلایل اخوان برای غار غار کلاغ ماتریالیستی و رئالیستی اند.
·        با دنیا در رابطه اند.
·        با مناسبات طبیعی و اجتماعی در رابطه اند.
·        با بخل دنیا و با عجیبی و غریبی و شلوغی و کذب دنیا در رابطه است.
·         
·        غار غار کلاغ از دید اخوان فرمی از انتقاد اجتماعی است.
·        فرمی از انتقاد دنیوی است.

·        اخوان بدین طریق، کلاغ را هومانیزه و سوسیالیزه می کند.
·        کلاغ انسان واره می اندیشد.

7
و در آن موج ها، شاید در آن لحظه جوانی هم
برای دوستداران صدای پیر مردی، تار می زد، باز

·        معنی تحت اللفظی:
·        در امواج آنتن شاید جوانی تار می زد و پیر مردی برای هواداران صدایش، آواز می خواند.
·         
·        اخوان احتمالا غار غار کلاغ را به آواز پیر مرد تشبیه می کند.
·        چون غار غار کلاغ بعض آلود است.

·        دلایل غار غار کلاغان خود مسئله ای قابل بررسی است.
·        کلاغان جانوران اندیشنده اند.
·        شاید اخوان به دلیل غار غار بغض آلود کلاغ است که به مفهوم غم می رسد.
·        برای اینکه منشاء بغض می تواند غم هم باشد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر