مهدی اخوان ثالث
(1307 ـ 1369)
در آن لحظه
از این اوستا
(1344)
ویرایش و
تحلیل از
ربابه نون
در
آن لحظه که من از پنجره بیرون نگا کردم
کلاغی
روی بام خانه ی همسایه ی ما بود
و
بر چیزی ـ نمی دانم چه ـ شاید تکه
استخوانی
دمادم
ـ تق و تق ـ منقار می زد، باز
و
نزدیکش کلاغی روی آنتن قار می زد، باز
نمی
دانم چرا، شاید برای آنکه این دنیا بخیل است
و
تنها می خورد، هر کس که دارد
·
یکی از ویژگی های اخوان صرفه جوئی
در کلام است.
·
این مسئله در این بند شعر آشکار می
گردد:
1
در
آن لحظه که من از پنجره بیرون نگا کردم
کلاغی
روی بام خانه ی همسایه ی ما بود
و
بر چیزی ـ نمی دانم چه ـ شاید تکه
استخوانی
دمادم
ـ تق و تق ـ منقار می زد، باز
·
منظور اخوان این است که کلاغ روی
بام خانه همسایه در حال تغذیه است:
·
کلاغ احتمالا مغز تکه استخوانی را
به مدد منقار بیرون می آورد و می خورد.
2
و
نزدیکش کلاغی روی آنتن قار می زد، باز
·
اخوان می کوشد تا دلیلی برای غار
غار کلاغ دیگر بیابد و می یابد.
·
البته به مدد تخیل و حدس و
گمان:
3
نمی
دانم چرا، شاید برای آنکه این دنیا بخیل است
و
تنها می خورد، هر کس که دارد
·
به گمان اخوان کلاغ نشسته بر روی
آنتن به دلیل بخیل بودن دنیا غار غار سر داده است.
·
اخوان ضمنا تعریفی از مفهوم «بخل»
عرضه می دارد:
·
بخل ضد بخشش است.
·
بخل این است که یکی بخورد و به
دیگری ندهد.
·
دلیل غار غار کلاغ بخل دنیا ست.
4
نمی
دانم چرا، شاید برای آنکه این دنیا بخیل است
و
تنها می خورد، هر کس که دارد
·
اخوان از دید آدم ها، کلاغ
ها را ارزیابی می کند.
·
اخوان از کلاغ انتظار دارد که مغز
استخوان را به تساوی تقسیم کند.
·
این اما به معنی عدالت و انصاف که
نیست:
·
این به معنی بیداد است.
·
چون یکی باید کار کند و دیگری
بخورد.
·
یکی رنج برد و دیگری نا برده رنج،
گنج برد.
.
·
عدالت و انصاف اگر این باشد، همان
بهتر که اصلا نباشد.
·
چون در سایه این عدالت و انصاف
بخشی از جامعه از قبل رنج همنوع تغذیه می کند و انگل واره می شود.
5
در
آن لحظه از آن آنتن چه امواجی گذر می کرد
که
در آن موج ها شاید یکی نطقی در این معنی که «شیرین است، غم،
شیرین
تر از شهد و شکر»، می کرد
·
معنی تحت اللفظی:
·
در آن لحظه از آنتن امواجی گذر می
کرد.
·
شاید کسی ضمن سخنرانی می گفت:
·
غم شیرین تر از شهد و شکر است.
·
اخوان در این بند شعر، با تیر
واحدی چندین نشان مختلف می زند:
الف
·
اولا این تصور را القا می کند که
گویا کلاغ سخنرانی حریف راجع به غم را می شنود.
ب
·
ثانیا این تصور را القا می کند که
گویا کلاغ نشسته بر آنتن به عوض مغز استخوان، غم می خورد.
پ
·
ثالثا تأثیر پسیکولوژیکی غمخواری
را به بحث می کشد.
·
غمخواری بلحاظ پسیکولوژیکی خود بحث
شورانگیزی است.
·
غمخواری گاهی واقعا هم می تواند
شیرین تر از شهد و شکر باشد.
·
دلیل شیرینی غم اما چیست؟
6
نمی
دانم چرا، شاید برای آنکه این دنیا عجیب است
شلوغ
است
دروغ
است و غریب است
·
معنی تحت اللفظی:
·
دلیل غار غار کلاغ شاید این باشد
که دنیا عجیب و غریب و شلوغ و دروغ است.
·
اخوان به دنبال دلیلی برای غار غار
کلاغ می گردد.
·
دلایل اخوان برای غار غار کلاغ
ماتریالیستی و رئالیستی اند.
·
با دنیا در رابطه اند.
·
با مناسبات طبیعی و اجتماعی در
رابطه اند.
·
با بخل دنیا و با عجیبی و غریبی و
شلوغی و کذب دنیا در رابطه است.
·
·
غار غار کلاغ از دید اخوان فرمی از
انتقاد اجتماعی است.
·
فرمی از انتقاد دنیوی است.
·
اخوان بدین طریق، کلاغ را هومانیزه
و سوسیالیزه می کند.
·
کلاغ انسان واره می اندیشد.
7
و
در آن موج ها، شاید در آن لحظه جوانی هم
برای
دوستداران صدای پیر مردی، تار می زد، باز
·
معنی تحت اللفظی:
·
در امواج آنتن شاید جوانی تار می
زد و پیر مردی برای هواداران صدایش، آواز می خواند.
·
·
اخوان احتمالا غار غار کلاغ را به
آواز پیر مرد تشبیه می کند.
·
چون غار غار کلاغ بعض آلود است.
·
دلایل غار غار کلاغان خود مسئله ای
قابل بررسی است.
·
کلاغان جانوران اندیشنده اند.
·
شاید اخوان به دلیل غار غار بغض
آلود کلاغ است که به مفهوم غم می رسد.
·
برای اینکه منشاء بغض می تواند غم
هم باشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر