پروفسور
دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین
·
شعور اجتماعی نه بصورت «درخود» (فی نفسه)، بلکه تنها به
عنوان شعورعملا موجود تعداد بیشماری از افراد وجود دارد.
1
·
شعور اجتماعی از حاصل جمع ریاضی شعور فردی افراد منفرد
جامعه تشکیل نمی شود.
2
·
شعور فردی علاوه بر خطوط منحصر به فرد زیادی که از شرایط
خاص زندگی و تجربه شخصی افراد ناشی می شوند، حاوی وجوه مشترکی نیز است که شعور
فردیِ کلیه افراد جامعه را به همدیگر پیوند می دهد.
3
·
شعور اجتماعی بر بنیان روابط و منافع اجتماعی یکسان
تشکیل می شود.
4
·
شعور اجتماعی از جمع ساده شعور فردی همه افراد جامعه
تشکیل نمی شود.
5
·
شعور فردی علاوه بر خطوط نادری که از شرایط زندگی و معرفتی ـ تجربی خاص هر فرد
ناشی می شوند، حاوی وجوه مشترکی است که شعور فردی فرد فرد اعضای جامعه را با شعور
افراد دیگر پیوند می دهند.
6
·
شعور اجتماعی از استقلال نسبی برخوردار است که خود را به
انحای مختلف نمایان می سازد.
7
·
شعور اجتماعی ـ به مثابه انعکاس وجود اجتماعی ـ هرگز
تابع بیواسطه و مو به موی درجه توسعه
مناسبات مادی اجتماعی نیست، آن سان که بتوان مثلا هر اندیشه ای را ناشی از شالوده
مادی منطبق با آن تصور کرد.
8
·
اندیشه های نو قاعدتا با گنجینه فکری موجود در پیوند قرار
دارند، آن را بنوبه خود تغییر می دهند، غنی تر می سازند، به تداوم وجود آن کمک می
کنند و لذا می توان گفت که نحوه پیوند و چند و چون بازسازی افکار قدیمی ـ در تحلیل
نهائی ـ بوسیله مناسبات مادی اجتماعی مربوطه و منافع طبقاتی ناشی از آن تعیین می
شود.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر