۱۳۹۵ تیر ۲۱, دوشنبه

سیری در فرمایشات رهبران ملت ایران (26)

ویرایش و تحلیل از
یدالله سلطانپور



امام امت 
همه ی گرفتاری های ما از دانشگاه ها ست.
هر چه می کشیم از طبقه ای است که ادعا می کند:
«روشنفکریم، حقوق دانیم، دانشگاهی هستیم.»
 کتاب کوثر 
دفتر حفظ و نشر آثار

·        این سخن امام امت، اولا حاکی از آن است که او منکر مبرهن ترین واقعیات امور است:


1 
هر چه می کشیم از طبقه ای است که ادعا می کند:
«روشنفکریم، حقوق دانیم، دانشگاهی هستیم.»

·        امام امت روشنفکر بودن روشنفکران را، دانشگاهی بودن دانشگاهی ها را و حقوق دان بودن حقوقدانان را زیر علامت سؤال قرار می دهد.

·        این به چه معنی است؟  


2
هر چه می کشیم از طبقه ای است که ادعا می کند:
«روشنفکریم، حقوق دانیم، دانشگاهی هستیم.»

·        وقتی کسی مثلا بگوید خر ادعا می کند که خر است، اوبژکتیویته (عینیت) خریت خر را منکر می شود.
·        انکار اوبژکتیویته (عینیت) چیزی، به معنی مطلق کردن سوبژکتیویته است.

·        این موضع معرفتی امام امت را سوبژکتیویسم معرفتی می نامند.

3

·        پیروان سوبژکتیویسم معرفتی، دیالک تیک اوبژکت شناخت ـ سوبژکت شناخت را تخریب می کنند.
·        اوبژکت شناخت را دور می اندازند و سوبژکت شناخت را مطلق می کنند.

·        مثلا خریت خر را نادیده می گیرند، بعد بنا بر میل و هوس و منافع خود، خر را کرگدن می نامند.

·        مؤسس سوبژکتیویسم، شوپنهاور ـ معلم نیچه ـ بوده است.


·        مراجعه کنید به اوبژکت، سوبژکت، دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت، اوبژکتیویسم، سوبژکتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   


4 
هر چه می کشیم از طبقه ای است که ادعا می کند:
«روشنفکریم، حقوق دانیم، دانشگاهی هستیم.»

·        امام امت را می توان نماینده سوبژکتیویسم معرفتی نامید.
·        از دید امام امت، روشنفکر، بطور عینی روشنفکر نیست.
·        بلکه ادعای روشنفکر بودن را دارد.
·        حقوق دان و دانشگاهی هم به همین سان.

·        شاید حق با امام امت باشد.
·        شاید دانشگاهی ها اصلا روی دانشگاه را ندیده باشند، حقوقدانان رشته حقوق نخوانده باشند و حتی کتابی راجع به حقوق ندیده باشند.
·        سؤال فقط این است که آنها اگر روشنفکر و حقوقدان و دانشگاهی نیستند، چیستند؟

·        حتما امام امت در ادامه سخنرانی گفته که چیستند.

·        سؤال اکنون این است که دانشگاه چیست؟
 

5
هر چه می کشیم از طبقه ای است که ادعا می کند:
«روشنفکریم، حقوق دانیم، دانشگاهی هستیم.»

·        امام امت و پیروان با عبا و بی عبا شاید بگویند، دانشگاه اصلا دانشگاه نیست.
·        سوبژکتیویسم همین است، دیگر.
·        هر کس می تواند، هر چیزی را زیر علامت سؤال قرار دهد و از نو «تعریف» کند.
·        یعنی تحریف کند.

6
·        وقتی عینیت چیزها، معیار هویت آنها نباشد، هر تسمیه ی  دلبخواهی مجاز خواهد بود.
·        در این صورت، مثلا می توان دانشگاه را مسجد نام داد و زندان را دانشگاه.

·        اشکال قضیه اما این است که در این واویلا دیگر کسی قادر به فهم منظور حریفی نخواهد گشت.
·        در این هرج و مرج مفهومی همه چیز در مه غلیظی از ابهام فرو خواهد رفت.

·        اگر دانشگاه، مسجد است، مسجد چیست؟


·        اگر زندان، دانشگاه است، زندان چیست؟

·        بدین طریق جامعه به طویله استحاله می یابد.
·        همه چیز زاید می شود.

·        نه مدرسه معنی کسب می کند، نه آموزش و پرورش و فکر و فرهنگ و غیره.

·        در این صورت، حتی همین جمله امام امت غیرقابل فهم می گردد:

همه ی گرفتاری های ما از دانشگاه ها ست.

·        اگر دانشگاه به معنی زندان است، پس همه گرفتاری های امام امت و امت از زندان ها ست.


6 
همه ی گرفتاری های ما از دانشگاه ها ست.
هر چه می کشیم از طبقه ای است که ادعا می کند:
«روشنفکریم، حقوق دانیم، دانشگاهی هستیم.»

·        ضمنا اگر اگر طایفه مدعی روشنفکریت و غیره، روشنفکرو غیره  نیستند، چیستند که «هرچه امام امت و امت می کشند از آنها ست؟» 

·        این جماعت مجهول، موهوم و گمنام بالاخره باید اسمی داشته باشند که مفسد فی الارض العیران باشند.

·        بدین طریق است که تأمل روی سخنان جماران و جمکران امکان ناپذیر می گردد.

·        چون پیش شرط تأمل روی سخنی، تعریف پیشاپیش مفاهیم موجود در آن سخن است.
   
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر