۱۳۹۵ تیر ۲۸, دوشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (421)


   پروفسور دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین

بخش هفتم
توسعه جامعه شناسی بورژوائی
در کشورهای مختلف سرمایه داری:

قسمت سوم
جامعه شناسی دربریتانیای کبیر

پیشکش به

ابراهیم یونسی

7
·        پاتریک گدس که در رشته های مختلف علوم طبیعی فعال بوده، خود را شاگرد له پلی می داند و با تألیف آثار زیر به شهر پژوهی و منطقه پژوهشی می پردازد:   

الف

·        پاتریک گدس، «توسعه شهری» (1904)

ب
·        پاتریک گدس، «شهر ها در اوولوسیون» (1913)

8
·        پاتریک گدس همراه با برانفورد که زیست شناس بود، در صدد جا انداختن بیولوژی به مثابه علم مشاهده بر می آید که «به عوض سر و کار داشتن با انتزاعاتی از قبیل غریزه گله ای و یا اراده بطور کلی»، با اقالیم محصور به روستاها سر و کار دارد.
·        (مومفرد، «پاتریک گدس، ویکتور برانفورد و جامعه شناسی استعمالی در انگلستان»، در بارنس، «مقدمه ای بر تاریخ جامعه شناسی» (1948)، ص 683) 

9
·        این برنامه با گرایش شدید به جریان پوزیتیویستی ـ بی هیویوریستی (رفتارگرائی) رایج در جامعه شناسی امریکا عمدتا وارد انجمن جامعه شناسی می شود که در سال 1908 به انستیتوی جامعه شناسی تغییر نام داده است.

10

لئونادر هوبهاوس (1864 ـ 1929) 
سیاستمدار لیبرال بریتانیای کبیر
تئوریسین لیبرالیسم مدرن

·        رئیس این انجمن جامعه شناسی لئونارد هوبهاوس با تمام قوا در جهت دانشگاهی کردن جامعه شناسی برمی اید.

الف
·        هوبهاوس، رشته جامعه شناسی را به عوان بخشی از طرح اوولوسیونیستی عمومی و به عنوان علم پیشرفت انسانی تفسیر می کند.

ب
·        هوبهاوس، بسان وارد، بر آن بوده که این پیشرفت به جامعه راسیونال تنظیم یافته منتهی می شود که شالوده اش، سرمایه داری لیبرال سازمان یافته است. 
·        هوبهاوس، «اوولوسیون اجتماعی و تئوری سیاسی» (1913)

پ
·        بنا بر فرضیه هوبهاوس، محتوای ماهوی تاریخ بشری در توسعه ای است که از مناسبات طبیعی غیرقابل درک شروع می شود و به نظام راسیونال منتهی می گردد.

ت
·        هوبهاوس در اثر زیر، جریان حیات ارگانیک از «سطح ناآگاه» به «سطح اراده تبیین یافته» را تشریح می کند:   
·        هوبهاوس، «روح در اوولوسیون» (1901)

ث
·        هوبهاوس در 4 جلد اثرش تحت عنوان «اصول جامعه شناسی» (1918 ـ 1924) روی اصل اوولوسیون حیات اجتماعی کار می کند.

·        مراجعه کنید به اوولوسیون و روولوسیون در تارنمای دایرة المعارف روشنگری    

ج
·        در قاموس هوبهاوس، آماج قابل نیل تاریخ، مرحله هارمونی اجتماعی است که مبتنی بر همکاری آزاد و راسیونال افراد است و در خودگردانی و فدراسیون بین المللی تبیین می یابد.    

چ
·        هوبهاوس با نقش تعیین کننده قایل شدن به رشد «روح» (مایند) در تاریخ، از تئوری ضد روشنفکری اوولوسیون بنیامین کید فاصله می گیرد.

11

بنیامین کید (1858 ـ 1916)
جامعه شناس انگلیسی

·        بنیامین کید در آثار زیر، نقش تعیین کننده در پیشرفت انسانی را از آن مذهب و احساسات می دانست:

الف
·        کید، «اوولوسیون اجتماعی» (1884)

ب
·        کید، «اصول تمدن غرب» (1902)

12

گراهام والاس (1858 ـ 1932) 
روانشناس اجتماعی
پداگوگ
اهل بریتانیای کبیر

·        گراهام والاس نیز شبیه هوبهاوس استدلال می کند.
·        به نظر والاس نیز سرمایه داری لیبرال سازمان یافته، شالوده هارمونی اجتماعی است:
·        شالوده هارمونی میان «طبیعت انسانی» و محیط زیست صنعتی ـ شهری (اوربانیزه گشته) است:

الف
·        والاس، «طبیعت انسانی در سیاست» (1908)

ب
·        والاس، «جامعه متعالی» (1914)

13

موریس گینزبرگ (1889 ـ 1970)
استاد دانشگاه در انگلستان
جامعه شناس
روانشناس اجتماعی

·        موریس گینزبرگ جدی تر از همه طرح اوولوسیون هوبهاوس را ادامه می دهد.
·        گینزبرگ ـ جانشین هوبهاوس ـ در سمت استاد جامعه شناسی در مکتب اقتصادی لندن، جامعه شناسی را مکلف به تفسیر حیات اجتماعی به مثابه کلیت و حلاجی شرایط لازم برای خودگردانی راسیونال انسان ها می داند:   

الف
·        گینزبرگ، «پسیکولوژی جامعه» (1921)    

ب
·        گینزبرگ، «جامعه شناسی» (1932)

پ
·        گینزبرگ، «عقل و جهل در جامعه» (1932)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر