پروفسور دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی
/ جامعه شناسی
برگردان شین
میم شین
بخش هفتم
توسعه جامعه
شناسی بورژوائی
در کشورهای
مختلف سرمایه داری:
قسمت
سوم
جامعه
شناسی دربریتانیای کبیر
پیشکش به
ابراهیم یونسی
7
·
پاتریک گدس که در رشته های مختلف علوم
طبیعی فعال بوده، خود را شاگرد له پلی می داند و با تألیف آثار زیر به شهر پژوهی و
منطقه پژوهشی می پردازد:
الف
·
پاتریک گدس، «توسعه شهری» (1904)
ب
·
پاتریک گدس، «شهر ها در اوولوسیون»
(1913)
8
·
پاتریک گدس همراه با برانفورد که
زیست شناس بود، در صدد جا انداختن بیولوژی به مثابه علم مشاهده بر می آید که «به
عوض سر و کار داشتن با انتزاعاتی از قبیل غریزه گله ای و یا اراده بطور کلی»، با
اقالیم محصور به روستاها سر و کار دارد.
·
(مومفرد، «پاتریک گدس، ویکتور برانفورد و
جامعه شناسی استعمالی در انگلستان»، در بارنس، «مقدمه ای بر تاریخ جامعه شناسی»
(1948)، ص 683)
9
·
این برنامه با گرایش شدید به جریان
پوزیتیویستی ـ بی هیویوریستی (رفتارگرائی) رایج در جامعه شناسی امریکا عمدتا وارد
انجمن جامعه شناسی می شود که در سال 1908 به انستیتوی جامعه شناسی تغییر نام داده
است.
10
لئونادر
هوبهاوس (1864 ـ 1929)
سیاستمدار
لیبرال بریتانیای کبیر
تئوریسین
لیبرالیسم مدرن
·
رئیس این انجمن جامعه شناسی
لئونارد هوبهاوس با تمام قوا در جهت دانشگاهی کردن جامعه شناسی برمی اید.
الف
·
هوبهاوس، رشته جامعه شناسی را به
عوان بخشی از طرح اوولوسیونیستی عمومی و به عنوان علم پیشرفت انسانی تفسیر می کند.
ب
·
هوبهاوس، بسان وارد، بر آن بوده که
این پیشرفت به جامعه راسیونال تنظیم یافته منتهی می شود که شالوده اش، سرمایه داری
لیبرال سازمان یافته است.
·
هوبهاوس، «اوولوسیون اجتماعی و
تئوری سیاسی» (1913)
پ
·
بنا بر فرضیه هوبهاوس، محتوای
ماهوی تاریخ بشری در توسعه ای است که از مناسبات طبیعی غیرقابل درک شروع می شود و
به نظام راسیونال منتهی می گردد.
ت
·
هوبهاوس در اثر زیر، جریان حیات
ارگانیک از «سطح ناآگاه» به «سطح اراده تبیین یافته» را تشریح می کند:
·
هوبهاوس، «روح در اوولوسیون»
(1901)
ث
·
هوبهاوس در 4 جلد اثرش تحت عنوان
«اصول جامعه شناسی» (1918 ـ 1924) روی اصل اوولوسیون حیات اجتماعی کار می کند.
·
مراجعه کنید به اوولوسیون و روولوسیون
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ج
·
در قاموس هوبهاوس، آماج قابل نیل
تاریخ، مرحله هارمونی اجتماعی است که مبتنی بر همکاری آزاد و راسیونال افراد است و
در خودگردانی و فدراسیون بین المللی تبیین می یابد.
چ
·
هوبهاوس با نقش تعیین کننده قایل
شدن به رشد «روح» (مایند) در تاریخ، از تئوری ضد روشنفکری اوولوسیون بنیامین کید
فاصله می گیرد.
11
بنیامین
کید (1858 ـ 1916)
جامعه
شناس انگلیسی
·
بنیامین کید در آثار زیر، نقش
تعیین کننده در پیشرفت انسانی را از آن مذهب و احساسات می دانست:
الف
·
کید، «اوولوسیون اجتماعی» (1884)
ب
·
کید، «اصول تمدن غرب» (1902)
12
گراهام
والاس (1858 ـ 1932)
روانشناس
اجتماعی
پداگوگ
اهل
بریتانیای کبیر
·
گراهام والاس نیز شبیه هوبهاوس
استدلال می کند.
·
به نظر والاس نیز سرمایه داری
لیبرال سازمان یافته، شالوده هارمونی اجتماعی است:
·
شالوده هارمونی میان «طبیعت
انسانی» و محیط زیست صنعتی ـ شهری (اوربانیزه گشته) است:
الف
·
والاس، «طبیعت انسانی در سیاست» (1908)
ب
·
والاس، «جامعه متعالی» (1914)
13
موریس
گینزبرگ (1889 ـ 1970)
استاد
دانشگاه در انگلستان
جامعه
شناس
روانشناس
اجتماعی
·
موریس گینزبرگ جدی تر از همه طرح
اوولوسیون هوبهاوس را ادامه می دهد.
·
گینزبرگ ـ جانشین هوبهاوس ـ در سمت
استاد جامعه شناسی در مکتب اقتصادی لندن، جامعه شناسی را مکلف به تفسیر حیات
اجتماعی به مثابه کلیت و حلاجی شرایط لازم برای خودگردانی راسیونال انسان ها می
داند:
الف
·
گینزبرگ، «پسیکولوژی جامعه»
(1921)
ب
·
گینزبرگ، «جامعه شناسی» (1932)
پ
·
گینزبرگ، «عقل و جهل در جامعه»
(1932)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر