۱۳۹۵ تیر ۲۷, یکشنبه

شعور (روح) (6 )


پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
 برگردان شین میم شین

9
·        در تاریخ فلسفه، مدت درازی، شعور را تنها به معنی کردوکار خودویژه مربوط به شعور، یعنی بمثابه  درک خود کردوکار آگاهانه مطرح می کردند.

10

ارسطو (384 ـ 332 ق. م.)
ارسطو از مهمترین و متنفذترین فلاسفه تاریخ است.
او اصول بیشماری را هم بنیاد نهاده و هم تحت تأثیر جدی قرار داده است.
از آن جمله اند :
تئوری علوم
منطق
بیولوژی
فیزیک
اتیک
تئوری شعر
تئوری دولت 
ارسطو دانش زمان خود را به شرح زیر طبقه بندی کرده است :
ارگانون (که بعد از مرگ او به آثار او اضافه می شود.)
علوم تئوریکی (نظری)
علوم پراتیکی (عملی)
علوم پوئه تیکی (شعری)
علوم تئوریکی به اجزای زیر طبقه بندی می شوند :
فلسفه اولین (متافیزیک)
علوم طبیعی
علوم ریاضی (مته متیک)
فلسفه اولین به اجزای زیر طبقه بندی می شود :
تئوری جوهر
تئوری اصول
تئولوژی

·        در این چارچوب بود که ارسطو نوشت که ما با حواس خود ادراک می کنیم، به همان سان که می بینیم، می شنویم و غیره.
·        (ارسطو، «راجع به روح»، فصل 3، ص 2)   

11
·        شعور را بعدها با ادراک درونی یکسان شمردند.

12

جان لاک (1632 ـ 1704)
فیلسوف انگلیسی
نماینده اصلی امپیریسم (تجربه گرائی)
از شخصیت های برجسته روشنگری انگلیس
از تئوریسین های قرارداد اجتماعی
اعلامیه استقلال آمریکا، قانون اساسی آمریکا و انقلاب فرانسه 
تحت تأثیر فلسفه سیاسی او بوده اند.
جان لاک در نظریه خود راجع به ماهیت چیزها 
میان ایدئالیسم و ماتریالیسم در نوسان بود.
جان لاک در نظریه  خود راجع به امکان شناخت ماهیت راستین چیزها 
به ندانمگرائی (اگنوستیسیسم) گرایش داشت.

·        شعور به نظر جان لاک عبارت است از ادراک هر آنچه که در روح افراد بشری اتفاق می افتد.
·        (جان لاک، «راجع به فهم بشری»، 1، ص 1، 2)

13

رنه دکارت (1596 ـ 1650)  
فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین
تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
دکارت به وجود ایده های مادرزاد باور داشت.

·        به نظر دکارت، شعور، مشخصه روح و مبتنی بر خود شناسی است، در حالیکه تفکر عبارت است از آگاهی به اشیاء.
·        (دکارت، «اصول فلسفه»، 1، ص 9، 7، ص 8)

14

کریستیان ولف (1679 ـ 1754)
عالم یونیورسال، ریاضی دان، فیلسوف آلمانی
همراه با لایب نیتس و کانت مهمترین نماینده روشنگری
نماینده حقوق طبیعی
بنیانگذار بسیاری از مفاهیم مهم (شعور، معنی، درخود، دقت)
مؤثر در قانونگزاری پروس
مؤلف آثار بیشمار

·        به نظر کریستیان ولف که کلمه آلمانی شعور را مدیون او هستیم، هر دو تعریف بالا یکی اند :
·        چون شعور عبارت است از دانش در باره آنچه که ما می اندیشیم (موضوع تفکر. مترجم) و ما وقتی به چیزها وقوف داریم که بتوانیم آنها را از یکدیگر تمیز دهیم، میان آنها تفاوت بگذاریم.
·        (کریستیان ولف، «افکار عاقلانه قوای فهم انسانی و استفاده درست از آنها در شناخت حقیقت»، 1، پااگراف 194)

15
·        اما علیرغم همه اینها، در فلسفه و روانشناسی، کماکان به استفاده از مفهوم محدود شعور ادامه داده می شود و لذا امروزه تعاریف بسیار متفاوتی از مفهوم شعور رایج اند.

16
·        ماتریالیسم دیالک تیکی در شعور، کلیت کردوکار روانی انسانی را می بیند.

17
·        شعور به عبارت دیگر، عبارت است از وقوف به جهان عینی، طبیعت و جامعه.

18
·        شعور عبارت است از وقوف انسان به خویشتن خویش، یعنی خودآگاهی و لذا وقوف به عمل خویش و کردوکار پسیکولوژیکی خویش نیز.

19
·        بنیان تمامی شعور را وقوف به جهان عینی تشکیل می دهد.

20
·        درک ماتریالیستی ـ  دیالک تیکی از شعور مبتنی است بر تعمیم دانش علوم طبیعی مربوطه، تعمیم تجارب عملی انسان ها و بررسی انتقادی تاریخ تفکر فلسفی.

21
·        شعور عبارت است از عالی ترین محصول تکامل و توسعه ماده، یعنی مغز انسانی.

22

·        به قول لنین، «ماده مقدم ترین است.
·        احساس، اندیشه و شعور عالی ترین محصول ماده ای اند که به طرز ویژه ای سازمان یافته است.
·        این درک ماتریالیسم بطور کلی از شعور است.
·        این درک مارکس و انگلس ـ بخصوص ـ از شعور است.»
·        (ولادیمیر لنین، «کلیات»، جلد 14،  ص 47)

23
·        شعور ـ به مثابه نتیجه پیشتاریخ بیولوژیکی طولانی ـ به مثابه فونکسیون مغز انسانی پدید آمده است که تحت تأثیر کار اجتماعی توسعه و تکامل یافته است.

24
·        به قول لنین، «پدیده های پسیکولوژیکی، شعور و غیره عالی ترین محصول ماده اند.
·        آنها فونکسیون ماده ای اند که از ویژگی بغرنجی برخوردار است و مغز انسانی نامیده می شود.»
·        (ولادیمیر لنین، «کلیات»، جلد 14،  ص 22)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر