۱۳۹۵ تیر ۲۶, شنبه

شعور (روح) (5 )


پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
 برگردان شین میم شین


جورج برکلی (1685 ـ 1753)
اسقف، تئولوگ، امپیریست و فیلسوف ایرلندی ـ انگلیسی
مؤسس ایدئالیسم ذهنی
  
·        درک ایدئالیستی ـ ذهنی شعور ـ آنگونه که برکلی (برکه لی)  و هیوم بنیاد گذاشته اند ـ عبارت است از این که شعور تنها واقعیت موجود است و بس.

1
·        برکلی و هیوم همه اشیاء و روابط مادی را عبارت از محسوسات می دانند و برای آنها محتوای مبتنی بر شعور صرف قائل می شوند.

2
·        به قول برکلی، هر آنچه که وجود دارد، تنها در روح وجود دارد و بس.
·        (برکلی، «راجع به اصول شناخت بشری»، ص 34)

3

·        در حالیکه برکلی بر جوهر روحی بودن شعور پافشاری می ورزد و فقط خصلت مادی آن را انکار می کند، هیوم ـ بدرستی و بطور منطقی ـ جوهر روحی شعور را هم دور می اندازد و درک اکتوئالیستی از شعور را بنیانگذاری می کند.
·        (برکلی، «راجع به اصول شناخت بشری»، ص 7، س 35)

4

دیوید هیوم (1711 ـ 1776)
فیلسوف، اقتصاددان و تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلیس
از اقتصاددانان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث

·        به نظر هیوم، شعور چیزی جز جریانی از ادراکات انسانی نیست که بر اصول زیر استوار شده است:

الف
·        بر تشابه

ب
·        بر تماس

پ
·        بر علیت.
·        (هیوم، «بررسی ئی راجع به فهم بشری»، ص 3)

·        مراجعه کنید به تشابه، علت، معلول، علیت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5
·        نظریه برکلی و بویژه هیوم منابع تئوریکی مهم ایدئالیسم ذهنی را در مکاتب فلسفه بورژوائی قرون نوزدهم و بیستم زیر تشکیل می دهند:

الف
·        در امپریوکریتیسیسم

ب
·        در پوزیتیویسم و جریانات فلسفی مشابه

·        مراجعه کنید به امپریوکریتیسیسم، پوزیتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

6
·        این نظر که تنها شعور انسانی وجود دارد و بس، راه را به اشاعه سولیپسیسم هموار می سازد.

·        (سولیپسیسم در واقع بمعنی فقط «من» خودم است. 
·        سولیپسیسم بیانگر نقطه نظر معرفتی ایدئالیسم ذهنی است:
·        به نظر سولیپسیسم، فقط «من» و یا سوبژکت است که واقعیت عینی را در شعور خود دارد. 
·        فقط «من» (من فردی) و حالات روانی «من» وجود واقعی دارند.
·        جهان خارج، تنها در تصور «من» وجود دارد.
·        سولیپسیسم نتیجه اجتناب ناپذیر هر نوعی از ایدئالیسم ذهنی است.
·        زیرا آن وجود ماده و تأثیر آن بر حواس انسانی را منکر می شود و فقط برای احساسات، ادراکات و تصورات به مثابه حالات روانی واقعیت قائل می شود. (لنین)   
·        نمایندگان سولیپسیسم عبارت بودند از برکلی، اشتیرنر و طرفداران امپیریوکریتیسیسم.
·        کلیه جریانات مربوط به ایدئالیسم ذهنی فلسفه بورژوائی معاصر حاوی تمایلات نیرومند سولیپسیستی اند، بویژه جریانات مختلف پوزیتیویسم و اگزیستانسیالیسم. مترجم)

7
·        برکلی برای نجات از شر سولیپسیسم مجبور به پذیرش یک شعور ماورای فردی، یعنی شعور الهی شد و کوشید تا بکمک آن پیدایش احساسات را در ذهن انسانی توضیح دهد.

8
·        بعدها فلسفه ایدئالیستی به سرهم بندی کردن شعور ماورای فردی و «شعور، بطور کلی» اقدام کرد.
·        از آن جمله اند:

الف

ایمانوئل کانت (1724 ـ 1804)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت عنوان «نقد خرد محض»
نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر دورنمای فراگیر نوینی
به روی فلسفه گشوده است:
اتیک (نقد خرد عملی)
استه تیک (نقد قوه قضاوت)
فلسفه مذهب
فلسفه حقوق
فلسفه تاریخ
«پرولگومنا» (مقدمات) 

·        «شعور ترانسندنتال» (ماورای ادراک) کانت به عنوان شعور منطقی محض و در مغایرت با شعور تجربی است.

ب
·        شعور ترانسندنتال به عنوان ادراک بی غل و غش و یا آغازین، پیش شرط هر شناخت ممکنه محسوب می شود.
·         (کانت، «نقد خرد محض»، پاراگراف 16 ـ 18)

پ
·        بسیاری از نمایندگان نئوکانتیانیسم ـ به پیروی از کانت ـ فرم های متفاوتی از «شعور بطور کلی»  را مطرح ساخته اند:

1

ویلهلم ویندلباند (1848 ـ 1915)
فیلسوف، استاد دانشگاه آلمانی
نماینده نئوکانتیانیسم و فلسفه ارزش

·        ویندل بند از شعور هنجاری (نرماتیو) و یا شعور نرمال (متداول) سخن می گوید.

2

هاینریش ریکرت (1863 ـ 1936)
فیلسوف و استاد دانشگاه آلمانی
نئوکانتیانیست، فیلسوف ارزش

·        ریکرت شعور مجرد بطور کلی را بمثابه سوبژکت معرفتی ـ نظری قلمداد می کند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر