۱۳۹۵ مرداد ۶, چهارشنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (302)


جمعبندی از
مسعود بهبودی

تریاد جهل و جنون و جنایت
آمیزه ای شگرف از خریت و خردستیزی و خشونت و خون
از دو سو:
نخست از سوی امپریالیسم
بعد از سوی فوندامنتالیسم
 
دومینوی خون ریزی از اندام توده ی گیر افتاده در
  منگنه دو لبه امپریالیسم و فوندامنتالیسم

ایراد این سخن این است که آن،
«خودت» نبوده، سایه ات بوده.

1
اخوان شعر زیبائی در این زمینه دارد.

2
«خودت»
ضد دیالک تیکی تو ست.

3
«خودت»
تو را شلاق می زند.

4
«خودت»
تو را
حتی به هنگام خواب در تختخواب
بیرحمانه
به چالش می کشد.

5
«خودت»
دمار از روزگارت در می آورد.

6
«خودت»
خواب راحت را حتی بر تو حرام می سازد.

دوستی
که چیز سوبژکتیوی نیست
تا کسی بداند و یا نداند.
بگوید و یا نگوید.

دوستی
چیز اوبژکتیوی است.
دست کسی نیست.
یا هست و یا نیست.

آموزش
مفهوم درستی نیست.

1
هماموزی درست است.

2
این را صد بار گفته ایم.

3
اگر تو نظر ندهی
ما موضوعی برای تأمل نخواهیم داشت.

4
اگر ما ابراز نظر نکنیم
تو موضوعی برای تفکر نخواهی داشت.

5
در این چالش ها ست
که تفکر تمرین می شود
و گذار (ترانزیاسیون) از خریت به آدمیت
امکان پذیر می گردد.

دوست
چیزی از جنس کیمیا ست.
اگر خانه کیمیا را پیدا کردی،
خانه دوست را هم پیدا خواهی کرد.

بحث در رابطه با حقیقت
به دلایل مختلف
بحث بغرنجی است:

1
شهروند خود اندیش امریکائی
به هنگام عنتحار عنگلابی اراذل القاعده
هم همین حرف تو را زد.
«ما چه بلائی بر سر ملل دیگر اورده ایم، 
که از هواپیمای مسافربری بمب و موشک می سازند!»

2
نظر و عمل اعضای جامعه اما
فقط نتیجه واکنش به رفتار همنوعان نیست.

3
ضمنا طرز و طریق نشان دادن واکنش
از طرف همه طبقات اجتماعی
یکسان نیست.

4
هر ستمدیده ای
به پوچی زندگی نمی رسد.

5
هر ستمدیده ای
به ترور متوسل نمی شود.

6
هر ستمدیده ای
از روی جسد خود و همنوعان خود نمی گذرد.

7
پدیده های اجتماعی
ـ بسان پدیده های طبیعی ـ
قانونمند اند

8
طبیعت و جامعه، طویله نیستند تا خر تو خر باشد.

9
رفتار همنوع اما مؤثر است.

10
رفتار همنوع ضمنا می تواند بهانه باشد.

11
طرز تفکر آدم ها را طرز تهیه نان سفره شان تعیین می کند.

12
دیالک تیک جان و نان
جان به معنی ایده ئولوژی در قاموس حکیم کمونیست طوس

13
به همین دلیل
طرز تفکر عمله در مقایسه با طرز تفکر بورژوا
متفاوت و حتی متضاد است.

14
نیهلیسم و فاشیسم و فوندامنتالیسم و تروریسم و غیره
می توانند ناشی از خریت هم باشند
ولی
ـ در تحلیل نهائی ـ
علت طبقاتی دارند.

15
نیهلیسم و آوانتوریسم و تروریسم و فاشیسم و فوندامنتالیسم
را طبقات اجتماعی معینی
ـ قبل از عملی ساختن ـ
می زیند.

16
هر آنچه که توسط طبقه معینی زیسته می شود
توسط ایدئولوگ همان طبقه
تئوریزه و یا تئولوژیزه می شود.
البسه نظریه و یا فقه می پوشد/

مجاهدین خلق
بلحاظ طبقاتی
چه فرقی با اجامر جماران و جمکران دارند؟

1
بلحاظ ایده ئولوژیکی که هر دو مذهبی اند.

2
مجاهدین
چه نظام اجتماعی ـ اقتصادی را در برنامه خود دارند که اجامر جماران و جمکران ندارند؟

3
جنگ این دو بر سر چیست؟

اگر مداخله تو 
به طلاق و یتیم و بی سرپرست ماندن کودکان کسی منجر شده
حتما نسنجیده بوده است.

1
حقیقت با صداقت تفاوت دارد.

2
سعدی در گلستان حکایتی دارد:
گاهی دروغ مصلحت آمیز
بهتر و مفیدتر و حقیقی تر 
از راست فتنه انگیز است.

 جفنگیات کمیاب و کیمیائی 
از مسعود کیمیاء الدوله دیلمی!

1
جامعه تلخ و شیرین نداریم
برادر عرطشی

2
جامعه فئودالی داریم

3
جامعه بورژوائی داریم

نصرت رحمانی
شاعر یأس و نیهلیسم و پسیمیسم است.

1
شعرش
بلحاظ ساختار
قوی است

2
محتوای شعرش
اما
سرشته به خرافه و خریت و نومیدی و بدبینی است.

3
ایرئالیستی و ایراسیونالیستی نیست.

4
نصرت رحمانی
بلحاظ ایده ئولوژیکی
شبیه صادق هدایت است

5
شعرش تهوع آور است.

6
سؤالی که ما را به خود مشغول داشته
دلیل دوستی محمد زهری با نصرت رحمانی است.

اصطلاح «تن فروشی»
جفنگ اندر جفنگ است:

1
اولا میان ماده و روح
(مثلا میان جسم و جان، میان سکسوئالیته و منتالیته،
میان اندام و عزت و شخصیت انسانی)
رابطه دیالک تیکی برقرار است.

2
یکی بدون دیگری اصلا وجود ندارد.

3
اندام بدون روح
جسد و جنازه و لاشه است.

4
کسی جسد و جنازه و لاشه را
نمی خرد تا دیگری بفروشد.

5
روابط دیالک تیکی را
مثلا رابطه دیالک تیکی تن و جان را
حتی با بمب اتم نمی توان پاره کرد
تا بعد یکی را نگه داری و دیگری را بفروشی.

4
ثانیا پیش شرط انجام هر کاری
ـ در این مورد جندگی ـ
انجام پیشاپیش آن کار در کله ی مبارکه است.

5
نجار قبل از ساختن پنجره
مدل فکری پنجره را در کله اش می سازد
بعد بدان مدل فکری
با استفاده از تخته و شیشه و میخ و غیره
مادیت می بخشد

6
و پنجره در خطوط کلی اش
ـ نهایتا ـ
شبیه همان مدل فکری می شود.
(مارکس الدوله دیلمی که به قول حریفی، مارکسیست نیست.)

7
جنده که نمی تواند شخصیت و عزت و حرمت انسانی اش را
در صندوقخانه خانه ننه اش بگذارد و فقط جنازه اش را بفروشد.

8
شیر بی یال و دم
توکجایی تا شود او چاکرت؟

9
کسی نمی تواند بدون فروش پیشاپیش و یا همزمان روح خویش،
به فروش تن خویش مبادرت ورزد.

در عصری که در مقیاس جهانی،
مبارزه بر سر آنچه که بلحاظ تاریخی ممکن است،
به تعویق افتاده،
در زمانه ای که قدرت های بزرگ،
با سماجت و بی پروائی
به زورگوئی مادی و معنوی توسل می جویند،
علم تنها یک جبهه می شناسد:
علم خود می افتد و می خیزد،
با امر روشنگری عملی،
با امر اخلاقمندی اجتماعی نوین
و با امر هومانیسم (بشردوستی) رزم آور.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر