۱۳۹۵ مرداد ۱, جمعه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (425)


پروفسور دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین

بخش هفتم
توسعه جامعه شناسی بورژوائی
در کشورهای مختلف سرمایه داری:

قسمت چهارم
جامعه شناسی در المان

پیشکش به
کاظم انصاری

البرت شفله (1831 ـ 1903) 
جامعه شناس
عالم اقتصاد عمومی
مؤلف
آلمانی

7
·        وقوف به این مسئله دشوار نیست که در پشت سر تصورات البرت شفله چه پنهان شده است.
·        در سخنان البرت شفله که از اثر او تحت عنوان «عمارت و حیات جسم اجتماعی» (1875) نقل شد، دو نکته زیر در مد نظر او قرار دارند:

الف

اوتو فون بیسمارک (1815 ـ 1898)
رئیس جمهور پروس
صدراعظم رایش آلمان

·        در لفافه این تصورات سرشته به شور و شوق البرت شفله اولا «تضمین جامعه بورژوائی آلمان توسط دولت بیسمارک و ژنرال های پروس» تبیین می یابد.   

ب
·        در تصورات فوق الذکر البرت شفله ثانیا رؤیای بورژوازی آلمان در زمینه در رفتن از استبداد پروس تبیین می یابد که به مثابه مدافع سرسخت و خشن امتیازات فئودالی قد کشیده است.
·        البرت شفله ژنرال های (میلیتر، قوای نظامی)  پروس را به مثابه ارغنون بورژوا پسند عالی ترین ایده اخلاقی و بخشنده ی نیروی خلاق به «جامعه» جا می زند.   


فردیناند تونیس (1855 ـ 1936)
جامعه شناس، اقتصاد دان طبیعی، فیلسوف آلمانی
مؤلف آثار بیشمار:
همبود و جامعه
بلحاظ معرفتی ـ نظری طرفدار وحدت همه علوم بود

·        فردیناند تونیس نیز تزی را مطرح می سازد که بنا بر آن، «سوسیال» محصول «اراده» است.
·        البته اراده ای که از نوع ترانس سوبژکتیو (ماورای سوبژکت)  نیست.
·        یعنی در پیوند با ایده اخلاقیت و اصل روحی فراگیر نیست.
·        بلکه گشتاوری (ممانی) از حیات فردی انسانی است.

1
·        فردیناند تونیس در آثار خود تحت عناوین «همبود (اجتماع)  و جامعه» (1887) و «بررسی ها و انتقادات سوسیولوژیکی» (1925 ـ 1929) فرضیه زیر را سرهم بندی می کند:
·        این اراده، که به مثابه فاکتور مقدم بر تاریخیت انسانی عام و تاریخیت مشخص است، تعیین کننده «فرم های جامعه» است.

2
·        «اراده های انسانی از چندین نظر در رابطه با یکدیگر قرار دارند.
·        هر کدام از این روابط، تأثیر متقابلی است:
·        اراده ای تأثیر می گذارد و اراده دیگر تأثیر برمی دارد.    

3
·        این تاثیرات اما چنان ساخته شده اند که یا به حفظ اراده دیگر ویا اندام دیگر تمایل دارند و یا به تخریب اراده دیگر و یا اندام دیگر.
·        یا مؤید اند و یا نافی.
·        یا آری گو هستند و یا نه گو
·        یا تأیید می کنند و یا تکذیب.  

4
·        توجه این تئوری (جامعه شناسی) معطوف بر مناسبات تأیید متقابل، یعنی فقط موضوعات بررسی خواهد بود.
·        هر کدام از این مناسبات وحدت در کثرت و یا کثرت در وحدت را نمودار می سازد.
·        هر کدام از این مناسبات از مطالبات، تسهیلات و خدمات تشکیل می یابد که به یکدیگر تبدیل می شوند و بیانگر اراده ها و نیروی اراده ها هستند.

5
·        گروهی که با این مناسبات مثبت تشکیل می شود، به مثابه موجود (وه زن)  و یا چیز تلقی می شود که بر داخل و خارج تأثیر یکپارچه می گذارد.
·        ما این را رابطه می نامیم.
·        خود مناسبات و ضمنا رابطه یا به مثابه حیات رئال و یا ارگانیک تلقی می شود که موجودیت همبود (وه زن اجتماع) است و یا به مثابه چیز ایدئال و مکانیکی تلقی می شود که مفهوم جامعه است.   

6
·        همزیستی مأنوس، عادی و دیر آشنا را حیات در همبود (اجتماع) می نامیم و عامه مردم و جهان را جامعه. »  
·        (فردیناند توینس، «همبود و جامعه»، 1928، ص 3)

7
·        فرم های اجتماعی مطروحه توسط فردیناند تونیس، یعنی «همبود» و «جامعه»، در اینجا به مثابه دو فرم از اراده قلمداد می شوند:  

الف
·        «همبود آن چیزی است که مبتنی بر اراده (ویله)  جمعی موجودیت (وه زن)  باشد.  

ب
·        جامعه چیزی است که ناشی از اراده جمعی تجرید یافته از واقعیت (کور ویله)  باشد.»
·        (فون ویزه، «جامعه شناسی»، ص 128، ارون، «جامعه شناسی معاصر آلمان»، 1953، ص 16)

8
·        منظور فردیناند تونیس از موجودیت (وه زن)  و اراده جمعی تجرید یافته از واقعیت (کور ویله)  را می توان در پاراگراف های 1 تا 3 اثر یاد شده از او مشاهه کرد که هستنه ایدئالیستی ـ وولونتاریستی اصلی همبود و جامعه را نمودار می سازد.
·        (تونیس، «همبود و جامعه»، ص 85)

9
·        بنظر فردیناند تونیس، همبود و جامعه از سوئی اراده موجودیت (وه زن ویله) و اراده تجرید دسته جمعی یافته از واقعیت (کور ویله) اند و از سوی دیگر مقولات تعیین کننده و اصلی سوسیال و تشکیل سوسیال هستند.     

10
·        فردیناند تونیس آنها را مقولات انتزاعی، مقولات مستقل از زمان و مکان مشخص، مقولات ماورای تجربی (ترانسندنتال) می نامد که در آنها مناسبات تاریخی ـ اجتماعی شکوفا می شوند.     

11
·        فردیناند تونیس توضیح سیستماتیک (منظم) این مقولات را وظیفه ی «محض» و عام جامعه شناسی می داند.    

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر