پروفسور
دکتر الفرد کوزینگ
برگردان شین میم شین
25
پل هنری تیری د هولباخ (1723 ـ 1789)
از متفکران
رادیکال قرن هجدهم
از همکاران دیده رو و
دآلمبر
از مؤلفین دایرة المعارف (35 جلدی)
آته ئیست، دترمینیست و ماتریالیست
·
هولباخ نیز به شیوه دیدرو، به نقد درک ایدئالیستی شعور و
به اثبات درک ماتریالیستی شعور پرداخت.
الف
·
هولباخ اعلام داشت که روح نمی تواند جوهری مستقل باشد.
ب
·
تنها جسم انسانی است که ببرکت فونکسیون های متعددش، قادر
است به واسطه مغز، احساس کند، بیندیشد و تأثیر بگذارد، فونکسیونی که با طبیعت خاص مغز
انطباق دارد.
·
(هولباخ، «سیستم طبیعت»، ص 7)
پ
·
هولباخ در شعور، یک نوع تحول ماده را و نحوه فنومنال (نمودین)
آن را می دید.
·
(هولباخ، «سیستم طبیعت»، ص 8)
26
لودویگ
فویرباخ (1872 ـ 1804)
فیلسوف
آلمانی
نماینده
ماتریالیسم متافیزیکی
از
کلمات قصار او:
اخلاق حقیقی
«سعادتمندی من
را بدون سعادتمندی تو
برسمیت نمی
شناسد.»
راه برقراری
هارمونی (هماهنگی) میان تکلیف و سعادت،
یعنی راه
انطباق منافع فردی (من) با منافع دیگران (تو)،
در «عشق به
توده» است!
·
فویرباخ به انتقاد از هگل پرداخت که از موضع ایدئالیسم
عینی، شعور را مطلق می نمود و از تبدیل آن به روح سخن می گفت، روحی که گویا خالق
طبیعت است.
27
·
فویرباخ نوشت:
الف
·
ایدئالیسم کوچکترین وقعی به طبیعت نمی نهد، ولی در باره
روح سنگ تمام می گذارد و آن را به عرش اعلا می برد.
ب
·
اگر ما روح را به درجه موجودی مجرد و مجزا از انسان
ارتقا ندهیم، درک منشاء طبیعی روح دشوار نخواهد بود.
پ
·
روح همگام با جسم انسانی توسعه می یابد.
ت
·
روح وابسته به حواس است، وابسته به مغز است و همانند مغز
فراورده ی طبیعت است.
ث
·
کردوکار روح عبارت است از کار مغز، کار مغز انسانی.
·
(فویرباخ، «ماهیت مذهب»، 10، ص 17)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر