۱۳۹۵ خرداد ۲۵, سه‌شنبه

سیستم انسان ـ ماشین


پروفسور دکتر کلاوس ـ دیتر ووستنک
 برگردان شین میم شین

 1
·        سیستم انسان ـ ماشین عبارت است از وحدت فونکسیونالِ با هم مؤثر اعضای کاری انسان و ابزارهای فنی کار، که در روند توسعه یافته کار تشکیل شده است.

·        مراجعه کنید به روند کار در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

2
·        اگرچه رابطه میان انسان و ماشین اصولا با پیدایش ماشین تشکیل شده، این رابطه اما با گذار به سیستم ماشینی قرن بیستم کیفیت جدیدی کسب کرده است.

·        مراجعه کنید به انقلاب علمی ـ فنی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

3
·        این سیستم ماشینی مدرن، به تأسیسات اندازه گیری، کنترل و عرضه اطلاعات مجهز است.

4
·        فونکسیون انسان در قبال تأسیسات یاد شده، هر چه بیشتر به تنظیمگری ـ به معنای دایره تنظیم سیبرنتیکی ـ  کاهش می یابد.

5
·        فونکسیون انسان، بمثابه «گرداننده» (اوپراتور) دستگاه های بدرجه عالی بغرنج (مثلا بمثابه خلبان هواپیما، هدایت دستگاه های پودر کننده، اداره مراکز فرماندهی کارخانجات و غیره) عبارت است از دریافت سیگنال ها و اطلاعات، ذخیره کردن آنها، پیوند دادن منطقی آنها به یکدیگر و ارسال سیگنال ها و اطلاعات.

6
·        ضرورت در نظر گرفتن انسان و ماشین، بثابه زیرسیستم یک سیستم فونکسیونی کلی که آندو در آن با روابط اینپوت ـ آوتپوت انتقال اطلاعات به هم گره خورده اند، از بغرنجی عالی مدیریت و هدایت که به عهده انسان است، سرچشمه می گیرد.

7
·        از این رو، این روند را باید با توجه به تجارب کمی و کیفی مورد بررسی قرار داد.

8
·        در این میان، رشته علمی نوینی به نام روانشناسی مهندسی که قبل از همه از متدهای سیبرنتیکی و ریاضی استفاده می کند، نقش چشمگیری کسب می کند.

9
·        با اوتوماتیزاسیون (اوتوماسیون، خودکارسازی)  گام به گام فونکسیون انسان بمثابه تنظیمگر سیستم فنی تولید، مراحل جدید سیستم انسان ـ ماشین قوام می یابند.

·        مراجعه کنید به اوتوماتیزاسیون (اوتوماسیون) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

10
·        «اوولوسیون ماشین، از این رو، یک روند سرحدی (مرزی) است که در آن، انسان در سیستم انسان ـ ماشین ـ هر چه بیشتر ـ فونکسیون تنظیمگر به عهده می گیرد و توانائی های دیگر خود را یکی پس از دیگری از سیستم تنظیمی واپس می گیرد.

·        مراجعه کنید به اوولوسیون و روولوسیون (انقلاب) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

11
·        توسعه بعدی سیستم های اوتوماتیک گشته، چنان عمل می کنند که انسان اگرچه فونکسیون پیشین را بمثابه تنظیمگر از دست می دهد، اما به عنوان تنظیمگر نظام بالاتر مشغول کار می گردد.»
·        (گئورگ کلاوس، «سیبرنتیک و جامعه»، ص 123)

12
·        فونکسیون انسان اینجا عبارت است از عرضه اندازه های فرماندهی به تنظیمگر فنی، تدوین برنامه برای الگوریتم هدایتی و مطلوب سازی شیوه تأسیسات تنظیمی.

13
·        عرضه اندازه های فرماندهی به سیستم ماشینی در قیاس با وظیفه «گردانندگی»، به معنی فونکسیون روحی نظام بالاتر است.

14
·        سیستم های انسان ـ ماشین حلاجی اطلاعات در کرد و کارهائی نیز که به تولید مادی ربطی ندارند، مثلا در موارد زیر توسعه می یابند:

الف
·        در پیوند اینپوت ـ آوتپوت محاسبه گر انسانی با اوتومات های محاسبه گر.

ب
·        در استفاده از اوتومات های آموزشی در تدریس های برنامه ریزی شده.

پ
·        در اوتوماتیزاسیون تشکیل و پروژه بندی سیستم های فنی و تشخیص بیماری ها در پزشکی.

ت
·        در تدارک تصمیمگیری (مطلوب سازی ها) در کرد و کار رهبری.

15
·        تعمیم های فلسفی معارف سیبرنتیکی، فنی، کاری ـ نظری، پسیکولوژیکی و غیره از طریق سیستم های انسان ـ ماشین از محتوای سیبرنتیکی روند کاری و فکری انسانی حکایت می کنند و تا حد رابطه روحی خلاق و فرمال پیشرفت می روند.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر