۱۳۹۵ خرداد ۲۱, جمعه

سیستم اجتماعی (2) (بخش آخر)

 
پروفسور ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین

10
·        کشف خصلت سیستمیِ بطور مادی مشروط جامعه یکی از مهمترین کشفیات فلسفه و جامعه شناسی مارکسیستی است.

11
·        این مفهوم «خصلت سیستمیِ بطور مادی مشروط جامعه»، نه تنها حاوی اهمیت نظری و اسلوبی (تئوریکی و متدئولوژیکی) است، بلکه علاوه بر آن، از اهمیت عملی جدی در ساختمان جامعه سوسیالیستی برخوردار است.

12
·        جامعه سوسیالیستی، بمثابه سیستم اجتماعی فراگیر، مطرح می شود.

الف
·        بر بنیان سیستم اقتصادی سوسیالیسم باید کلیه زیرسیستم های جامعه سوسیالیستی (سیستم دولتی، سیستم آموزشی و غیره) به سطح پیشرفته مطلوبی ارتقا داده شوند.

ب
·        تأکید بر خصلت سیستمی جامعه سبب پیدایش این نظر شده است که سوسیالیسم، فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی نسبتا مستقلی باشد و برخلاف سیستم سرمایه داری انحصاری ـ دولتی بر بنیان خاص خود توسعه می یابد.

·        مراجعه کنید به سوسیالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

13 
·        در استفاده از مفهوم سیستم در جامعه باید توجه داشت، که سیستم های اجتماعی، پدیده های تاریخی اند و هر درکی از پیوندهای اجتماعی به شکل ساختار های سیستمی اغلب تصویربرداری مقطعی از یک روند اجتماعی است که باید بکمک بررسی هائی در زمینه گرایشات تحولی ساختارهای اجتماعی و نیروهای محرکه این تحولات، تکمیل شود.

14
·        علاوه بر این باید توجه داشت، که سیستم های اجتماعی و ساختارهای آنها واقعیتی مجزا از افراد نیستند که قبل از وجود انسان ها و کردوکار انسانی وجود داشته باشند.
·        آن سان که عمل انسانی در آنها ملاک بی اهمیتی باشد و آنها بتوانند بی نیاز از انسان ها و کردوکار انسان ها قوام یابند.

15
·        امروزه ما شاهد بروز چنین نظرات باطلی در استروکتورالیسم فلسفی (ساختارگرائی فلسفی) هستیم که در فرانسه رواج گسترده یافته است.

16
·        استروکتورالیسم نظریه اجتماعی بورژوائی ئی است که با استفاده از اصطلاحات مدرن، تئوری اجتماعی کاتولیکی قرون وسطی را نمایندگی می کند.

17
·        سیستم های اجتماعی ـ در واقع ـ همواره عبارت بوده اند از فراورده ها و در عین حال فرم ها و شرایط کردوکارعملی ـ اجتماعی انسان ها.

18
·        پیوندهای سیستمی در جامعه عبارتند از پیوندهای روند اجتماعی ـ عملی ماهوی خود انسان ها که بوسیله انسان ها ناآگاهانه (بطور خودپو) و یا آگاهانه ـ هدفگرایانه قوام می یابند.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک خودپوئی و آگاهی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

19
·        پیوندهای سیستمی، نمودار جنبه تأثیرگذاری شیئی ـ اجتماعی قوای ماهوی سوبژکتیو انسانی ئی اند که تنها در چارچوب درک ماتریالیستی ـ تاریخی از دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت بدرستی قابل ارزیابی اند.

·        مراجعه کنید به جامعه، دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر