۱۳۹۵ تیر ۱۰, پنجشنبه

شخصیت (6) (بخش آخر)


پروفسور دکتر گونتر هیدن
 برگردان شین میم شین

7
کیفیت های اخلاقی و شیوه رفتار سوسیالیستی

1
·        کیفیت های اخلاقی و شیوه رفتار سوسیالیستی به شرح زیرند:

الف
·        وظیفه شناسی و احساس مسئولیت در حد اعلا.

ب
·        روحیه اجتماعی (همبودین) سوسیالیستی.

پ
·        رزمندگی و شهامت خطر کردن.

ت
·        عزت نفس، شرافتمندی و وجدانمندی.

ث
·        انترناسیونالیسم (همبستگی بین المللی)

ج
·        هومانیسم و عشق و احترام به انسان ها.

2
·        تعیین کننده ی توسعه و تکامل شخصیت سوسیالیستی در اجتماع (همبود) سوسیالیستی عبارتند از گنجینه ای از استعدادها و نیروهای مولده فردی و جمعی، لیاقت و کارآئی واقعی، کار خوب مبتنی بر احساس مسئولیت.

3
·        این خصوصیات و خصایل ماهوی شخصیت سوسیالیستی در عرصه های زیر توسعه و تحکیم می یابند:

الف
·        در مبارزه برای تحقق کلکتیو (واقعیت بخشی دسته جمعی) انقلاب علمی ـ فنی.

ب
·        در شرکت فعالانه هر چه وسیعتر زحمتکشان، در برنامه ریزی و اداره اقتصاد و جامعه.

پ
·        در درک ایدئولوژی و جهان بینی سوسیالیستی زیر رهبری حزب طبقه کارگر.

4
·        این خصوصیات و خصایل ماهوی را امروزه می توان قبل از همه، در پیشرفته ترین کارکنان متعلق به همه طبقات و اقشار خلق، در کارگران، دهقانان تعاونی و وابستگان به قشر روشنفکر نمونه، باز یافت.

5
·        این خصوصیات و خصایل ماهوی، معیار تکامل شخصیتی برای همه زحمتکشان، برای کردوکار رهبری علمی حزب و دولت سوسیالیستی و برای رهبری دسته جمعی اند.

6
·        توسعه و تکامل کلیه افراد خلق و رسیدن به درجه شخصیت ها در سوسیالیسم و کمونیسم، بمعنی سطحی سازی، همگون سازی، یکسان سازی انسان ها و آن سان که ایدئولوگ های امپریالیستی ادعا می کنند، به معنی از بین بردن فردیت توده خلق نیست.
·        بلکه برعکس.

7
·        فراهم آوردن امکانات مادی، فرهنگی و اجتماعی روز افزون برای شکوفائی انسان ها، تنظیم آگاهانه و خلاقانه حیات اجتماعی با شرکت فعال نه فقط تعدادی انگشت شمار، بلکه اکثریت خلق، به شکوفائی بی سابقه فردیت انسانی، استعداد، غنای معنوی و تنوع فکری و عملی شخصیت ها منجر می شود.

8
·        بدین طریق، بهترین اندیشه ها و معارف هومانیست ها و متفکران بزرگ ازمنه ی گذشته، جامه عمل می پوشند، غنی تر می شوند و توسعه و تکامل می یابند.

9
·        هومانیست ها و متفکران بزرگ ازمنه ی گذشته از شخصیت کلیه انسان ها که بطور موزون و همه جانبه رشد یابد و بلحاظ جسمی و فکری بدرجه عالی توسعه و تکامل برسد و با شرکت در انجام وظایف مربوط به کل، یعنی جامعه شکوفا شود، تصوری ایدئال، آرمانگرایانه و غیر قابل وصول در عصر خود داشته اند.

10
·        پیش شرط های توسعه و تکامل شخصیت را نه فقط لغو استثمار و ستم سرمایه داری، لغو مالکیت خصوصی بر وسایل تولید و ایجاد شرایط زندگی و کاری سوسیالیستی کاملا جدید،  بلکه علاوه بر آن، تأثیرگذاری آگاهانه و اجتماعی ـ تربیتی بر تشکیل شخصیت و رهبری و هدایت این روند بوسیله حزب مارکسیستی ـ لنینیستی، دولت سوسیالیستی، سازمان های اجتماعی و کلکتیو های کار تشکیل می دهند.

11
·        این امر مغایرت و منافاتی با تلاش فردی هر کس برای اعتلای شخصیت فردی خویش ندارد.

12
·        در سوسیالیسم و کمونیسم احساس مسئولیت فردی، کردوکار آگاهانه و خلاقانه و خودسازی (تربیت خویشتن خویش) اهمیت روز افزوی کسب می کند.

·        مراجعه کنید به فرد، شخص در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر