۱۳۹۵ خرداد ۲۸, جمعه

سیستم مدلی (متد مدلی) (3) (بخش آخر)


پروفسور دکتر کلاوس ـ دیتر ووستنک
 برگردان شین میم شین

ب

1
·        فونکسیون واقعی مدل عبارت است از گشودن راه دستیابی به اطلاعات به روی سوبژکت.

2
·        اطلاعات حاصل از مدل از حد اطلاعات لازم برای ساختن مدل فراتر می روند و راه را برای شناخت بهتر اصل (چیز و یا نسخه اصلی مورد نظر)  هموار می سازند:
·        به عبارت دیگر، سوبژکت مدل را نخست بمثابه اوبژکت بیواسطه و مستقل از اصل و مستقل از خود (سوبژکت) مورد استفاده قرار می دهد.   

3
·        اگر مدل در فرم مادی ـ شیئی خود مطرح باشد، آنگاه آزمایش مدلی حامل حقیقت عینی راجع به مدل خواهد بود.

4
·        اگرمدل فرم یک سیستم علامتی داشته باشد، آنگاه می توان آن را بنا بر تخمین منطقی، تغییر فرم داد تا حامل فحوای جدید و تغییر فرم یافته گردد و از خواص منطبق با اصل حکایت کند.

5
·        اگر ما با مدل های فکری (سیستم های مفهومی، حکمی، تئوری) سروکار فکری داشته باشیم، آنگاه قانونمندی های شناخته شده ی علوم منفرد و فلسفه در مدل و در عرصه مربوط به مدل برای سوبژکت بمثابه شالوده سرپیچی ناپذیر تحلیل مدل خواهند بود.  

پ

1
·        ساختار منطقی استنتاج قیاسی، امکان استخراج مقدمات (پره میس ها) و احکام فرضی در باره اصل را ببرکت استفاده از اطلاعات افزایش یافته راجع به مدل در مرحله (ب) وببرکت استفاده از اطلاعات مربوط به قیاس موجود (که از مقایسه مدل با اصل حاصل می آیند) پدید می آورد که از حد معارف آغازین که در مرحله (الف) راجع به اصل داشته ایم، فراتر می رود.

2
·        بدین طریق، رفتار بعدی سوبژکت در مقابل اصل هدایت می شود.
·        فرضیه های جدیدی راجع به اصل ساخته می شوند که اگر حکم مدلی صرف به اندازه کافی قابل اعتماد نباشد، احتیاج به تصدیق خواهند داشت.

3
·        عملیات اصلی متد مدل سازی بلحاظ محتوای شان، در مطابقت با خواص مشخص اصل های معین موجود، مدل ها و سوبژکت ها طبیعتا با هم فرق دارند.

·        مراجعه کنید به مدل در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر