۱۳۹۵ خرداد ۲۴, دوشنبه

سیستمتئوری (2) (بخش آخر)


پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
پروفسور دکتر هاینتس لیبشر
برگردان شین میم شین

11

·        کامل ترین سیستم های علمی، سیستم هائی اند که در ریاضیات و منطق ریاضی تشکیل یافته اند.

12
·        این سیستم ها قادر به انجام وظایفی اند که سیستم های علمی دیگر (مثلا سیستم های اقتصاد سیاسی، سیاست، تاریخ و غیره) از عهده انجام شان بر نمی آیند.

13
·        این امر اما باعث کاهش ارزش نگرش های سیستمتئوریکی برای این عرصه های علمی نمی شود.
·        زیرا سیستم های انتزاعی ریاضیات، منطق و غیره بمثابه پارادیگم (پارادیم) برای سیستم سازی هائی بکار می روند که از علوم تجربی به ترفند تجرید  پدید می آیند.

14
·        از آنجا که واقعیت عینی به مثابه سیستمی از سیستم ها ست، پس هر علم اصولا با این و یا با آن نوع از سیستم ها سر و کار دارد.

15
·        بازسازی های سیستمتئوریکی اما در مرحله توسعه ی معین رشته های علمی مورد نظر صورت می گیرند و معمولا با تعریف دقیق سیستم ـ مفهوم مستعمل، با فرمالیزاسیون (صوری سازی) دم افزون و یا با ریاضی سازی  حوزه مربوطه آغاز می شوند.

16
·        سیستمتئوری های مدرن تعداد زیادی از متد های ریاضی از جمله متدهای زیر را بکار می برند:

الف
·        جبر را
ب
·        توپولوژی را

پ
·        تئوری معادلات دیفرانسیل را

ت
·        ماتریسی کردن را
ث
·        تئوری گراف ها را
ج
·        محاسبه احتمالات را.

17
·        در سال های اخیر گرایشات معینی در جهت تشکیل سیستمتئوری فلسفی به چشم می خورد که قبل از همه بمثابه تئوری عام فلسفی سیستم های مادی (پویا) توسعه می یابد.

18
·        چنین تئوری ئی برای تشخص بخشیدن (کنکرتیزاسیون) به مقولات ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی از اهمیت خاصی برخوردار است.

19
مثال

·        دیالک تیک آنتی تز و تز ماتریالیستی، خود جنبی ماده ببرکت تضادهای ذاتی خویش، بواسطه قوانینی تشخص می یابند (کنکرت می شوند) که روندهای تنظیم در سیستم های پویای سیبرنتیکی، تحت تابعیت آنها قرار دارند. 

·        مراجعه کنید به تنظیم، دایره تنظیم، سیستم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر