۱۳۹۵ تیر ۸, سه‌شنبه

شخصیت (4)


پروفسور دکتر گونتر هیدن
 برگردان شین میم شین

4
قانونمندی پیدایش شخصیت های تاریخی

·        قانونمندی پیدایش شخصیت های برجسته تاریخی بشرح زیرند:

1
·        شخصیت های برجسته تاریخی در شرایط زیر پا به صحنه می نهند و وارد عمل می شوند:

الف
·        در ایام تحولات اجتماعی

ب
·        در دوره تغییرات اجتماعی بزرگ  

پ
·         در دوره رویاروئی های شدید اجتماعی

ت
·        و در جنبش های توده ای

ث
·         در انقلابات اجتماعی.

2
·        عظمت تاریخی شخصیت های بزرگ تاریخی در اعمال آنها برای خدمت به پیشرفت اجتماعی نمودار می گردد.
·        در خدمت به پیشرفت اجتماعی ئی که آنها در خدمت بدان لیاقت های شخصی بزرگ خود را، تبحر خود را و کیفیت های خود را توسعه می دهند و به محک آزمون و آزمایش می زنند.

3
·        از آنجا که جنبش کارگری با مبارزه خود، بزرگترین تحول تاریخی، یعنی گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم و سرانجام گذار به جامعه بی طبقه کمونیستی را امکان پذیر می سازد، طبیعی است که شخصیت های برجسته ای مانند مارکس، انگلس و لنین پدید آورد.

4
·        مشخصات رهبران جنبش کارگری و دولتمداران سوسیالیستی باید به شرح زیر باشد:

الف
·        توانائی های تئوریکی.

ب
·        سرسختی و شهامت انقلابی.

پ
·        پیوند تنگاتنگ با حزب و توده خلق.

ت
·        لیاقت سازمانی.

ث
·        اعتماد به مردم و آمادگی آموختن ازتجارب آنان.

5
·        در تاریخ جنبش کارگری هر جا که به رهبر نیاز احساس شده، این نیاز قاعدتا بر آورده هم شده است.

6

·        به قول ولادیمیر لنین، «هرچه شور و شوق خودپوی توده های کارگر بیشتر و عمیقتر بوده، به همان اندازه هم آنها نه تنها مبلغین مستعدی را پدید آورده اند، بلکه همچنین سازماندهان، مروجین و فعالین عملی متبحر به معنای مثبت کلمه را فراهم آورده اند.»
·        (ولادیمیر لنین، «کلیات»، جلد 8، ص 490)

7
·        شخصیت های برجسته نه تنها بمثابه رهبران جنبش اجتماعی، طبقات مترقی و احزاب سیاسی نقش بازی می کنند، بلکه همچنین به همان میزان، بمثابه دانشمندان، نویسندگان و هنرمندان مؤثر واقع می شوند.

8
·        بدون کار آنها توسعه علم و فرهنگ (فاکتورهای پیشرفت اجتماعی که بطور روزافزون اهمیت کسب می کنند) قابل تصور نیست.

9
·        نبوغ و خدمت هومانیست ها و علمای بزرگی از این نوع، در آن است که آنها به مسائل تعیین کننده ای که بشریت و تفکر بشری مطرح کرده، یعنی به فرهنگ و علم پاسخ می دهند. 

10
·        بزرگترین مشخصه این شخصیت ها عبارت است از این که آنها فرهنگ بشری را نه تنها با آثار لایزال خود غنا می بخشند، بلکه همواره با تمام نیروی شخصیت خود برای کاربست هومانیستی اندیشه های انقلابی و خلاق خویش وارد عمل می شوند.

11
·        اگر در ایام سابق، تنها تعداد انگشت شماری از انسان ها، اغلب وابستگان طبقات استثمارگرحاکم و یا اقشار خادم آنان امکان شکوفا سازی شخصیت خود را داشته اند، سوسیالیسم و کمونیسم شالوده های اجتماعی لازم را برای توسعه شخصیتی کلیه انسان های زحمتکش فراهم می آورد.

12
·        شکوفائی شخصیت همه وابستگان خلق در عین حال نیروی محرکه غول آسای پیشرفت سریع جامعه سوسیالیستی و کمونیستی است.

13
·        برای اینکه خرد، استعداد، توانائی ها و انرژی عملی توده های خلق بزرگترین گنجینه ای است که هر جامعه در اختیار دارد.

14
·        اما پیش شرط استفاده اجتماعی فراگیر از آن عبارت است از لغو نظام مبتنی بر استثمار و برقراری جامعه سوسیالیستی و کمونیستی و گشودن دورنماهای درخشانی به روی فرهنگ انسانی.

5
·        در سوسیالیسم، به همان اندازه که زحمتکشان ـ خود ـ شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لازم را برای شکوفائی آزاد و همه جانبه انسان ها فراهم می آورند، به همان اندازه که بر تضادهای طبقاتی، تضاد میان کار جسمی و کار فکری غلبه می شود و به همان اندازه که امکان عمل و زندگی دسته جمعی فراهم می آید، به همان اندازه هم شخصیت ها توسعه و تکامل می یابند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر