میم حجری
نون نوشتن
محمود دولت آبادی
نه.
خصلتها تازه نیستند، حادث نشده اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم اند.
ارتشاء
·
دیالک تیک ارتشاء و رشاء (دیالک
تیک رشوه ستاندن و رشوه دادن) خاص ایران و ملت ایران نیست.
·
این دیالک تیک حتی در پیشرفته ترین
جوامع امپریالیستی به صور مختلف وجود دارد.
·
این دیالک تیک باید مورد تحلیل همه
جانبه قرار گیرد:
·
یعنی هم با زیر ذره بین نهادن قطب
ارتشاء (رشوه ستاندن) و هم با زیر ذره بین قرار دادن قطب رشاء (رشوه دادن)
·
در غیر این صورت نمی توان آن را
درک کرد:
1
دیالک تیک ارتشاء و
رشاء
·
دیالک تیک ارتشاء و رشاء یکی از
فرم های بسط و تعمیم دیالک تیک داد و ستد
است و بسان دیالک تیک داد و ستد فرم های متفاوت و متنوعی دارد.
2
دیالک تیک ارتشاء و
رشاء
·
نقش تعیین کننده در دیالک تیک
ارتشاء و رشاء، گاهی از آن قطب ارتشاء (رشوه گیر) است و گه از آن قطب رشاء (رشوه
ده)
·
این نقش بازی های متنوع، متفاوت و
متضاد دلایل متنوع، متفاوت و متضاد دارند که باید تحلیل شوند.
·
برای تحلیل رئالیستی و
راسیونالیستی آنها به تجربه نیاز است.
·
چون زادگاه دانش تجربی، تجربه است
و بس.
3
دیالک تیک ارتشاء و
رشاء
·
نخست به این مسئله بیندیشیم که چرا
و به چه دلیل توده به طبقه حاکمه و به اجامر وابسته بدان رشوه می دهد.
·
ساده لوحانه است، اگر کسی رشوه را
در فرم داد و ستد پول و کالای مادی خلاصه کند.
·
رشوه می تواند، رشوه ای روحی،
روانی، فکری، سیاسی، هنری، مقاله ای، مقامی، منصبی، اروتیکی، سکسوئالیستی و غیره
هم باشد.
·
سؤال اول این است که چرا اعضای
طبقات اجتماعی تحتانی به اعضای طبقه حاکمه و یا اجامر وابسته (وابستگی طبقاتی، شغلی،
حرفه ای، فامیلی و غیره) رشوه می دهند؟
4
دیالک تیک ارتشاء و
رشاء
·
اولین دلیل رشاء (رشوه دادن) در
انحصار طبقه حاکمه بودن وسایل اساسی تولید و در نتیجه، امکانات و مقامات و پست ها
و خالی بودن دست توده از همه چیز است.
·
همین بی همه چیزی منبع ترس و تمکین
و تسلیم توده است.
·
توده برای نرم کردن دل طبقه حاکمه
و اجامر آن، رشوه می دهد.
·
·
می توان گفت که رشاء، واکنش منفعل
(پاسیو) توده به مبارزه طبقاتی مداوم و بی
امان از بالا ست.
·
توده دم به دم زیر بمباران طبقاتی
طبقه حاکمه قرار دارد و برای فراغتی اندک از این بمباران لایتقطع در جهت به دست
آوردن دل طبقه حاکمه و اجامرش تلاش می ورزد.
·
رشوه در فرم های مختلف، متفاوت و
متضاد حاوی این محتوا ست.
·
رشوه به امید آتش بس موقت از طرف
طبقه حاکمه و اجامر آن داده می شود.
5
·
رشاء تازگی هم ندارد.
·
هر دختر و چه بسا حتی هر پسر رعیت
طعمه ای، برای ارباب فئودال و فئودال زاده های زن و مرد بوده است.
·
تمکین توده رعیت به تجاوز ارباب
آیا فرمی از رشاء نیست؟
·
رشاء آیا ابزاری برای خرید ترحم
ارباب نیست؟
6
·
خود محمود دولت آبادی در قصه های
کوتاهش همین دیالک تیک را هنرمندانه تشریح کرده است:
·
در یکی از قصه های کوتاه محمود
دولت آبادی زن فئودالی جوان قوی هیکل مردم را هم برای سرکوب هر گردنکشی اجیر کرده
است تا بسان نهالی هر گردنکشی را بی رحمانه در خاک تیره چال کند و فقط کله اش
بیرون از خاک بماند و هم به هنگام نیاز غریزی، او را بر تخت کشد و استثمار
سکسوئالیستی کند.
·
این آیا فرم مستوری از رشاء نیست
که توده رعیت به اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی می پردازد؟
7
·
محمود دولت آبادی اخرین کسی است که
خبر نداشته باشد که هر تازه عروسی، اگر در دوره تجرد، بکارتش توسط ارباب و توله
هایش چپاول نشده باشد، قبل از همخوابگی با همسر، باید نزد ارباب رود تا او دلی از
عزای سکس در آورد.
·
این آیا نوعی از رشاء نیست که توده
بالاجبار تحمل می کند؟
8
دیالک تیک ارتشاء و
رشاء
·
دلیل رشوه دادن توده به طبقه حاکمه
و اجامر طبقه حاکمه، کوتاه بودن دست توده از همه جا ست.
·
چه بسا حتی نامه توده فرستاده نمی
شود و یا به دست او داده نمی شود.
9
·
در زمان شاه در کوره های آجر پزی
چندین صد خانواده مهاجر افغانی بدون دریافت دستمزد بخور ـ نمیر، سال ها جان کنده
بودند و رؤسای کوره ها که از ژنرال های ارتش شاهنشاهی بودند، آخر سر در واکنش به اعتراض
این زحمتکشان ستمدیده و شریف، همه را با زن و کودک روانه زندان کرده بودند.
·
ذلتی که بر این بخش از توده در
زندان ها رفته، غیر قابل توصیف و شرم انگیز است.
·
رشاء (رشوه دادن) توده به اعضای طبقه حاکمه فرمی از طلب ترحم از
این بی رحمان بی وجدان است.
10
·
امروزه در هر شهر و روستا مستعد
ترین و با ذوق ترین فرزندان توده مداحی اجامر جماران و جمکران را تمرین می کنند و
چه بسا حتی به حضور این ستمگران شرفیاب می شوند تا شخصا مدیحه بخوانند و اجرتی
بخور ـ نمیر دریافت کنند.
·
این آیا فرم دیگری از رشاء توسط
توده به طبقه حاکمه نیست؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر