پروفسور دکتر
گئورگ کلاوس
پروفسور دکتر
هانس لیبشر
برگردان شین
میم شین
ج
انسان و جامعه بشری
·
انسان و جامعه بشری را می توان از
عالی ترین سیستم های سیبرنتیکی محسوب داشت که دارای خصوصیات زیر است:
1
·
انسان و جامعه دارای استعداد خود
مطلوب سازی (خودبهینه سازی) است.
2
·
انسان و جامعه دارای استعداد آموزش (یادگیری)
است.
3
·
انسان و جامعه دارای استعداد مدل
داخلی سازی از جهان خارج، بنحو کاملی است.
ح
کاینات
·
اگر ما کل کاینات (یونیورسیوم) را
بمثابه سیستمی از سیستم ها تلقی کنیم، آنگاه باید به برخی از خودویژگی های بلحاظ
فلسفی مهم توجه داشته باشیم.
1
·
کاینات بی تردید سیستم بسته ای است.
·
زیرا کاینات فاقد عناصر جانبی است.
2
·
کاینات اما حاوی خواص دیگری نیر
است.
·
کاینات سیستم مبتنی بر هیرارشی
(سلسله مراتبی) است.
3
·
برای تشکیل چنین سیستمی در عالم
واقعی ـ عینی باید سیستم های مادی پویای معینی با هم ترکیب شوند و سیستم نظام عالی
تری از این نوع را بوجود آورند و خود بمثابه زیرسیستم های آن محسوب شوند.
مثال ساده
سیستم (منظومه) شمسی
سیستم جاده شیری
سیستم جاده های شیری
سحابی
·
منظومه شمسی ـ جاده شیری ـ سیستم
جاده های شیری ـ سحابی ها ست.
خ
سیستم های اجتماعی سیبرنتیکی
·
سیستم های اجتماعی سیبرنتیکی نیز
بطور کلی خصلت سلسله مراتبی دارند.
·
به عنوان مثال:
·
کارخانه خلقی ـ مجموعه کارخانجات
خلقی ـ وزارت صنایع و غیره.
د
ایزومورف
(همگون)
·
سیستم های مفهومی، منطقی، علمی و
غیره انواع دیگری از سیستم های مادی پویا را تشکیل می دهند.
·
اگر قرار باشد که این گونه سیستم
ها تصاویر سیستم های مادی باشند، آنگاه باید ایزومورف و یا حداقل هومومورف با آنها
باشند.
هومومورف
·
(هومومورف
در ریاضیات (جبر) به تصویر برداری ساختارنگهدار اطلاق می شود. مترجم)
ذ
·
اما سیستم های مصنوعی نیز وجود
دارند که بنا بر امکان می توانند تصاویر سیستم
های واقعی محسوب شوند.
ر
·
عالی ترین فرم سیستم های روحی (فکری) را سیستم های
استقرائی و یا سیستم های اصول بدیهی تشکیل می دهند:
1
·
سیستم های اصول بدیهی می توانند از
سیستماتیزاسیون (سیستم واره گشتن) رشته موجودی پدید آیند.
2
·
سیستم های اصول بدیهی می توانند از
بازسازی فکری آزاد تفکر بشری نیز پدید آیند:
·
مثلا سیستم علامتی انتزاعی
ز
·
سیستم های فلسفی از مهمترین سیستم
های فکری محسوب می شوند.
1
·
اکثریت قریب به اتفاق فلاسفه
کوشیده اند تا فلسفه خود را بصورت سیستمی در آورند و لذا تاریخ فلسفه ـ به تعبیری
ـ تاریخ سیستم ـ مفهوم فلسفی است.
2
·
هولباخ می کوشد تا «سیستم
طبیعت» رامورد بحث فلسفی قرار دهد.
3
·
او درکتاب اصلی اش بنام «سیستم
طبیعت» و یا راجع به قوانین فیزیکی و فکری جهان می نویسد:
·
«اشیاء
متنوع که به انحای مختلف با هم پیوند دارند، حاوی حرکات متفاوت لاینقطع و باعث حرکات متقاوت
لاینقطع اند.
·
خودویژگی های گوناگون این اشیاء،
پیوندهای مختلف آنها و نحوه و نوع
تأثیرگذاری آنها به ما از ماهیت چیزها خبر می دهند.
·
و از این ماهیت های متفاوت است که
نظام ها، مراحل و سیستم های متفاوت حاصل می آیند که این چیزها به خود می گیرند و
مجموعه آنها را ما طبیعت می نامیم.»
4
·
سیستم هولباخ
از جهان بینی ماتریالیستی او حکایت می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر