۱۳۹۵ خرداد ۱۷, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (107)

 
ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

سوره بقره
آیه (١٧٨)  
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَىٰ بِالْأُنْثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ  

اى افرادى كه ايمان آورده‏ايد،
 حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است:
آزاد در برابر آزاد
برده در برابر برده
و زن در برابر زن
 پس اگر كسى از سوى برادر (دينى) خود، چيزى به او بخشيده شود،
 (و حكم قصاص او، تبديل به خونبها گردد،)
بايد از راه پسنديده پيروى كند.
(و صاحب خون، حال پرداخت كننده ديه را در نظر بگيرد.)
و او ( قاتل) نيز، به نيكى ديه را (به ولى مقتول) بپردازد
 (و در آن، مسامحه نكند.)
اين تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگار شما
 و كسى كه بعد از آن، تجاوز كند، عذاب دردناكى خواهد داشت.

·        این آیه راجع به قصاص و فلسفه قصاص است.

  قصاص
در فقه و در حقوق
قصاص
عبارت است از مجازات مجرم به شکلی معمولاً مشابه جرم   
به عنوان مثال قتل قاتل به همان سان که قتل صورت گرفته است.
 یا
کور کردن فردی که دیگری را کور کرده است.
چشم در مقابل چشم
(تورات)

1
اى افرادى كه ايمان آورده‏ ايد،
 حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است:
آزاد در برابر آزاد
برده در برابر برده
و زن در برابر زن

·        معنی تحت اللفظی:
·        اگر کسی آزادی را بکشد، باید آزادی را کشت.
·        اگر کسی برده کسی را بکشد، باید برده اش را کشت.
·        اگر کسی زن کسی را بکشد، باید زنش را کشت.

·        این بخش از این آیه به چه معنی است؟   

2
اى افرادى كه ايمان آورده‏ ايد،
 حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است:
آزاد در برابر آزاد
برده در برابر برده
و زن در برابر زن

·        از این آیه ماهیت جامعه اسلامی در زمان حضرت محمد آشکار می گردد:
·        جامعه اسلامی در واقع، جامعه برده داری بوده است.
·        یعنی تضاد اصلی جامعه، تضاد توده های برده و طبقه حاکمه برده دار بوده است.
·        به همین دلیل، می توان گفت که اسلام دین مناسبات تولیدی برده داری بوده است.
·        درست به همین دلیل الله، معبود قلمداد می شود.
·        معبود یعنی خداوند عبد.
·        الله انعکاس آسمانی ـ انتزاعی اشرافیت بنده دار و روحانی است.
·        روحانیت در زمان حضرت محمد همان آل عبای معروف باید باشد.
·        یعنی خاندان نبوت

3
اى افرادى كه ايمان آورده‏ ايد،
 حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است:
آزاد در برابر آزاد
برده در برابر برده
و زن در برابر زن

·        از این آیه قرآن کریم، ضمنا معلوم می شود که زن از سوئی با بردگان مرزبندی می شود و از سوی دیگر با آزادان جامعه برده داری.

·        این اما به چه معنی است؟

·        آیا برده زن وجود نداشته است؟

·        آیا زنان برده ها و غلامان، برده نبوده اند؟

·        مگر می شود که بنده ای و یا غلامی با زن آزادی ازدواج کرده باشد؟

·        زن غلام حضرت محمد آیا برده و یا بنده نبوده است؟

·        اگر زن آزادی بوده، پس حضرت محمد به چه حقی او را وادار به خدمات جنسی (سکس) کرده است؟

4
اى افرادى كه ايمان آورده‏ ايد،
 حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است:
آزاد در برابر آزاد
برده در برابر برده
و زن در برابر زن

·        از این جمله ـ در هر صورت ـ معلوم می شود که در صدر اسلام میان بنده و زن و آزاد تفاوت قائل می شدند.

·        این جمله این آیه اما خیلی بودار و تأمل انگیز است:   

5
اى افرادى كه ايمان آورده‏ ايد،
 حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است:
آزاد در برابر آزاد
برده در برابر برده
و زن در برابر زن

·        بنا بر این جمله این آیه، اگر آزادی به دست آزادی به قتل رسد، حاکم شرع باید خود او را اعدام کند.
·        این تا حدودی قابل تصور است.

·        سؤال این است که اگر برده ای و یا زنی آزادی را به قتل رساند، چه باید کرد؟

·        اکنون معلوم می شود که کریم، مسائل را در خطه خاص و منفرد حل کرده است.
·        یعنی آیه اش را در مورد معین نازل کرده است.

6
اى افرادى كه ايمان آورده‏ ايد،
 حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است:
آزاد در برابر آزاد
برده در برابر برده
و زن در برابر زن

·        آنتی هومانیسم و آنتی فمینیسم (بشر ستیزی و زن ستیزی)  این آیه لرزه بر اندام هر هومانیست و فمینیستی می اندازد:

الف
·        اگر اعضای طبقه حاکمه و آزادان بنده و غلام و کنیز کسی را بکشند، شرع انور حکم می کند که نه خود آنها را، بلکه بنده و غلام و کنیز شان را به دست میرغضب بسپارند.

·        کسی در این واویلا از کریم نمی پرسد:
·        بنده و غلام و کنیز که جرمی مرتکب نشده اند تا اعدام شوند؟
·        پس عدالت و انصاف چه می شود؟

ب
·        اگر اعضای طبقه حاکمه و آزادان، زن کسی را بکشند، شرع انور حکم می کند که نه خود آنها را، بلکه زن شان را به دست جلاد بسپارند.

·        این معنائی جز آنتی فمینیسم (زن ستیزی) ندارد.

·        باز هم همان سؤال را باید  از کریم پرسید:
·        زن قاتل که جرمی مرتکب نشده تا به دست جلاد سپرده شود و جور شوهر کشد؟
·        ضمنا اگر کسی زن مجردی را و یا دختر کسی را بکشد، چه باید کرد و چه کسی را به دست جلاد سپرد؟

7
اى افرادى كه ايمان آورده‏ ايد،
 حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است:
آزاد در برابر آزاد
برده در برابر برده
و زن در برابر زن

·        اکنون که پای عمل به میان آمده، ماهیت شعار برابری همه انسان ها ـ به بهانه بنده خدا بودن همه آنها ـ در برابر خدا (کریم)  معلوم می شود:
·        مگر همه در پیشگاه خدا برابر نیستند؟
·        مگر شاه و گدا در چشم کریم یکسان نیست؟

·        پس چرا خود کریم در این آیه اش زن و برده را آدم حساب نمی کند و در سنت ارسطو، «ابزار سخنگو» محسوب می دارد.
·        چیزی در حد گاو و گاو آهن محسوب می دارد؟

8
اى افرادى كه ايمان آورده‏ ايد،
 حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است:
آزاد در برابر آزاد
برده در برابر برده
و زن در برابر زن

·        سؤال دیگر از جماعت نسوان عیران این است که چگونه به دینی با ماهیت آنتی فمینیستی ایمان می آورند و از در و دیوار خانه های خلق برای دفاع از خرافه هایش بالا می روند؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر