۱۳۹۵ خرداد ۲۱, جمعه

سیستم اجتماعی (1)


پروفسور ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین
  
·        از آنجا که درحیات اجتماعی ـ بطور کلی ـ عناصر فعال مختلفی (طبقات، گروه های اجتماعی، افراد، کردوکار اجتماعی افراد و یا گروه هائی از افراد به شکل سیال و یا فعال و غیره) در روابط ساختاری و فونکسیونی معین با یکدیگر قرار دارند، می توان مناسبات اجتماعی را با استفاده از مفهوم عام سیستم بطور نظری مورد بحث قرار داد.

·        مراجعه کنید به سیستم، دیالک تیک ساختار و فونکسیون، دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ سیستم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

1
·        بدین طریق هر کارخانه صنعتی سوسیالیستی یک سیستم اجتماعی را تشکیل می دهد، که در آن، عناصر معینی (کردوکارهای مختلف و کارکنان، بمثابه مجموعه فعالیت های یک ارگانیسم شرکت کننده در کار) به نحو معینی در چارچوب یک کل به همکاری با یکدیگر می پردازند و زیرسیستم ها (مثلا کارگاه های مختلف) به نحو معینی با هم پیوند بر قرار می کنند و سیستم کلی را پدید می آورند.

2
   
·        هر میکروگروه سوسیولوژیکی (مربوط به جامعه شناسی) (مثلا هر کلاس درس در مدرسه که بلحاظ توان آموزشی از استعدادهای گوناگونی تشکیل یافته است) نیز می تواند به مثابه یک سیستم اجتماعی تفسیر شود.

3
·        نیروهای مولده نیز در مرحله توسعه معین خود یک سیستم اجتماعی را تشکیل می دهند.

·        مراجعه کنید به نیروهای مولده، دیالک تیک نیروهای مولده و مناسبات تولیدی  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

4
·        مناسبات تولیدی نیز به مثابه کلی از مناسبات مالکیت، مبادله و توزیع به همان سان یک سیستم اجتماعی را تشکیل می دهند.

5
·        شیوه تولیدی نیز به مثابه وحدت نیروهای مولده و مناسبات تولیدی یک سیستم اجتماعی را تشکیل می دهد.

·        مراجعه کنید به شیوه تولیدی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

6
·        ایدئولوژی هر طبقه معین و یا هر نظام اجتماعی معین نیز سیستمی از نظریات، موضعگیری ها، هنجارها و غیره را تشکیل می دهد.

·        مراجعه کنید به ایدئولوژی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

7
·        مفهوم سیستم اجتماعی در رابطه با برنامه ریزی سوسیالیستی، رهبری سوسیالیستی اقتصاد ملی و رهبری جامعه سوسیالیستی ـ بطور کلی ـ اهمیت بزرگی کسب می کند.

8
·        اقدامات، عملیات و غیره که بر طبق برنامه، تنظیم و هدایت می شوند، فعالیت هائی اند که در پیوند عملی با یکدیگر قرار دارند و تنها در این پیوند است که می توانند بطور معنامندی برنامه ریزی و هدایت شوند (سیستم برنامه ریزی و هدایت سوسیالیستی).
·        هربرنامه ای ـ به این معنا ـ سیستم اجتماعی پیش ساخته ای است.

9
·        مفهوم سیستم اجتماعی در ماتریالیسم تاریخی، در رابطه با مفهوم جامعه اهمیت بنیادی کسب می کند.

الف
·        این مفهوم در ماتریالیسم تاریخی حاکی از این حقیقت امر است که انسان ها در هر مرحله توسعه جامعه با یکدیگر وارد مجموعه ای از مناسبات می شوند.

ب
·        در این مجموعه مناسبات، مناسبات مادی (یعنی مناسبات تولیدی منطبق با توسعه نیروهای مولده مادی) ساختار اقتصادی جامعه را تشکیل می دهند که بر پایه آن، روبنای ایدئولوژیکی (دستگاه های دولتی، ایدئولوژی و غیره) پدید می آید و به نوبه خود بر مناسبات مادی مجددا تأثیر می گذارد.

پ
·        مفهوم سیستم اجتماعی در این رابطه با مفهوم فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی یکسان است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر