ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
پلوتو
هستیا
ایزدبانوی
تندرستی
1
هستیا
جای خود را به دیونیسوس می دهد
تا
در میان آدم ها زندگی کند.
2
هادس و پرسفون
نیز
از خدایان مهم اند و گاهی جزو المپ نشینان محسوب می شوند.
3
هادس
همواره در زیر زمین جای دارد
هرگز
در قلهٔ المپ نبوده است.
4
هرکول و
اسقلبیوس
نیز
هرازگاهی جزو خدایان اولمپ محسوب می شوند.
5
بین
سه خدای اصلی
ـ زئوس،
پوزئیدون و هادس ـ
پشک
انداخته اند
آسمانها به زئوس،
زمین به پوزئیدون
و دنیای زیر زمین به هادس
رسیده است.
6
زئوس،
پوزئیدون و هادس
هر
سه با هم برادرند
و
پسران کرونوس خدای کشت و زرع اند.
7
کرونوس
در دیار هادس است
و
در غیاب وی،
زئوس تواناترین ایزد محسوب می شود.
8
توده ولی چیست و کیست؟
·
سؤال این بود که توده چیست و یا
کیست؟
·
برای پاسخ دادن به این پرسش، به جامعه
آغازین، به یونان و روم باستان، نظر
افکندیم و با تعدد خدایان آشنا شدیم.
·
میتولوژی پیش فرم تئولوژی است.
·
اساطیر، فرم اولیه ادیان اند.
·
ادیان، نتیجه نفی دیالک تیکی اساطیر
اند.
·
ادیان ضمنا حاوی و حامل عناصر مهمی
از اساطیر اند.
·
سؤال اکنون این است که چرا در
یونان و روم باستان، یعنی در فرم های ماقبل جامعه طبقاتی (برده داری)، بشریت با
تعدد خدایان سر و کار دارد و نه با خدای واحد؟
9
توده ولی چیست و کیست؟
·
دلیل این تفاوت در تفاوت فرماسیون
اجتماعی ـ اقتصادی کمونیستی آغازین با فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری است:
الف
·
خدایان جامعه کمونیستی آغازین، انعکاس
آسمانی ـ انتزاعی توده اند.
ب
·
خدای جامعه برده داری، انعکاس
آسمانی ـ انتزاعی طبقه حاکمه برده دار است.
·
خدا به همین دلیل معبود است.
·
توده، به همین دلیل، عبد است.
10
·
دیالک تیک طبقه حاکمه و توده در جامعه
برده داری به شکل دیالک تیک معبود و عبد بسط و تعمیم یافته است.
·
توده ی قدر قدرت جامعه برابران و
خواهران ـ برادران، سلب آدمیت شده است.
·
سلب سوبژکتیویته شده است.
·
به درجه ابزار کار تنزل یافته است.
·
اوبژکتیویزه شده است.
·
چیز واره شده است.
·
گاو و گاو آهن واره شده است.
·
ذلیل و زمینگیر شده است.
·
برده و غلام و کنیز و رهی و وابسته
و بی اختیار شده است.
·
چرا و به چه دلیل ما به این نتیجه رسیده
ایم؟
11
سه
خدای اصلی
ـ زئوس،
پوزئیدون و هادس ـ
با هم
برادرند
و
پسران کرونوس خدای کشت و زرع اند.
·
برای پاسخ دادن به این پرسش نظری
بر چند و چون خدایان جهان باستان کلاسیک می افکنیم:
12
·
خدایان اصلی با هم برادر اند.
·
این اولا حاکی از فرم پاتریارشی (پدرسالاری)
در تولید اجتماعی است.
·
این ثانیا بدان معنی است که سلول
اساسی جامعه کمونیستی آغازین، یعنی خانواده در آئینه آسمان منعکس شده است:
·
سه خدای اصلی، انعکاس آسمانی ـ
انتزاعی خانواده های برابر حقوق جامعه اند.
13
سه
خدای اصلی
ـ زئوس،
پوزئیدون و هادس ـ
با هم
برادرند
و
پسران کرونوس خدای کشت و زرع اند.
·
پدر خدایان اصلی جهان باستان کلاسیک،
خدای کشت و زرع است.
·
کشت و زرع اما چیست؟
14
·
کشت و زرع طرز تولید اساسی جامعه کمونیستی
آغازین بوده است.
·
در اثر کشت و زرع، حیاتی ترین
حوایج جامعه اولیه، تولید می شود.
·
پدر خدایان سه گانه اصلی، انعکاس
آسمانی ـ انتزاعی دهقانان است.
·
این ـ در تحلیل نهائی ـ زمین است
که در آئینه آسمان منعکس شده است.
·
خدایان آسمانی تصاویر آسمانی ـ
انتزاعی خدایان مولد و زحمتکش جامعه کمونیستی آغازین اند.
·
سؤال اکنون این است که خدایان سه
گانه اصلی انعکاس آسمانی ـ انتزاعی کیانند؟
15
ژوپیتر
زئوس
پدر
و فرمانروای همه خدایان،
همنشین
عقاب
با
تیری از آذرخش در دست دارد.
·
زئوس یکی از فرزندان خدای کشت و
زرع است، که ضمنا خدای آذرخش و مهمترین خدای اولمپ است.
·
زئوس به احتمال قوی، انعکاس آسمانی
ـ انتزاعی پاسداران آتش در جامعه کمونیستی آغازین است.
·
همین پدیده در دین زرتشت نیز تبیین
می یابد.
·
در دین زرتشت نیز آتش تقدیس می شود
و آتشکده (محل نگهداری از آتش روشن) به
عبادتگاه مؤمنین استحاله می یابد.
·
برای اینکه آتش، اساسی ترین وسیله
تولید و تغذیه و تنویر است:
الف
·
به برکت آتش است که فلزات از دل
صخره ها بدر کشیده می شوند و امکان تولید وسایل تولید، از قبیل دیگ و قابلمه و تیر
و کمان و گاو آهن و شمشیر و نیزه و خنجر و دشنه و داس و غیره فراهم می آید.
ب
·
به برکت آتش است که گوشت حیوانات
کباب می شود و سهل الهضم می گردد.
ت
·
به برکت آتش است که غلات و نباتات
پخته می شوند و فرم اغذیه به خود می گیرند.
پ
·
به برکت آتش است که نیاکان بشری بر
ظلمت شب غالب می آیند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر