پروفسور
دکتر وینفرید شرودر
برگردان
شین میم شین
II
تئوری های کمونیستی مستقیم
در قرن هجدهم میلادی در فرانسه
ادامه
اوصاف
حکومت مبتنی بر اخلاق دشا
1
·
حکومت مبتنی بر اخلاق بنظر دشا به
شرح زیر است:
الف
·
در حکومت مبتنی بر اخلاق، هرکس
موظف به انجام کار مفیدی است.
ب
·
در حکومت مبتنی بر اخلاق، مالکیت
خصوصی وجود ندارد.
ت
·
در حکومت مبتنی بر اخلاق میان
اعضای جامعه وحدت حقیقی و راستین برقرار است.
2
·
بنظر دشا
نیز انسان ها به توسعه تاریخی (گذار از جامعه
اشتراکی اولیه به جامعه طبقاتی) نیاز داشته اند تا به درک نکات زیر نایل آیند:
الف
·
تا بر جهل اولیه غلبه کنند.
ب
·
تا دریابند که وضع مبتنی بر نابرابری فعلی در
اثر زورگوئی و قلدری پدید آمده است.
ت
·
تا دریابند که وضع مبتنی بر
نابرابری فعلی بوسیله مذهب توجیه می شود.
پ
·
تا دریابند که وضع مبتنی بر
نابرابری فعلی مرحله پایانی توسعه انسانی (پایان تاریخ) نیست.
ث
·
تا دریابند که تنها مرحله وحدت
حقیقی با منافع انسان ها انطباق دارد.
3
·
دشا نیز همانند روشنگران
بطورکلی، برای اقشار وسیع مردم نقش بکلی منفعلی قائل می شود و استقرار دولت ایدئال آتی را ثمره کار تحصیلکرده ها می داند،
که قادر به تدارک حقیقت شناخته شده و تحقق عملی آنند.
4
·
ریاضتگرائی (اسکه تیسم) که مارکس و انگلس بمثابه تمایل کمونیست های اوتوپیکی عمده
می کنند، در نظریات دشا نیز جای خاصی به خود
اختصاص می دهد.
5
·
دشا نه تنها در پی غلبه بر
کلیه حوایج هنری انسانی است، بلکه همچنین در صدد نابودی آثار هنری است و بر آن است
که با شناخت حقیقت مطلق، یعنی با شناخت تئوری تدوین شده توسط خود او، کلیه کتب
منتشره پیشین زاید می شوند و همان بهتر که نابود شوند.
·
(ما
در احمد کسروی نیز احتمالا شاهد گشتاورهائی از همین تصور بوده ایم که باید مورد
بررسی قرار گیرند.
·
او هم ظاهرا به جای نقد و نفی
دیالک تیکی کهنه به نابودی مکانیکی کهنه مبادرت می ورزد:
·
کتاب سوزی راه می اندازد و نمی
داند که چند سال بعد آثار و افکار خود او
نیز کهنه خواهند شد. مترجم)
6
·
آثار دشا ـ همانند آثار مسلیر ـ در
قرن هجدهم تنها در دسترس محافل کوچکی قرار داشته و برای اولین بار در سال 1865
میلادی انتشار می یابند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر